شرکت پورشه 70 سال است که در زمینه تولید خودروهای اسپورت فعالیت میکند، در این راستا چند روز گذشته این اتفاق را با معرفی کانسپت Speedster 911 جشن گرفت.
پورشه هفتاد سال پیش یعنی در سال 1948، بعد از جنگ جهانی دوم اولین خودروی اسپرت خود را به نام پورشه 365 تولید کرد و این تولید آغاز راه بود و پورشه امروز بدین جا رسیده است که ما آن را شرکتی با خودروهایی درجه یک میشناسیم. حالا پورشه هفتادمین سالگرد تولید اولین خودروی اسپورت خود یعنی پورشه 365 مدل 1 را با معرفی و رونمایی از خودروی کانسپت 911 Speedster (اسپیدستر 911)، گرامی داشته است.
تا پایان جنگ جهانی دوم، پورشه به ساخت انواع تانک مانند مدل Volkswagens ،Volkstraktors و انواع مختلف مدل Volkspanzer مشغول بود که سرانجام در این زمینه ناکام ماند؛ چراکه بعد از جنگ، فردیناند پورشه، موسس کمپانی، به همراه پسرش به دست فرانسویها اسیر شدند. فرانسویها برای آزادی هرکدام 500 فرانک از خانواده پورشه مطابله کردند که در آن زمان مبلغ زیادی برای خانواده پورشه محسوب میشد. در نهایت پورشه فرزند آزاد شد و بعد از طی ماجراهای مختلف تصمیم گرفت راه پدر را ادامه دهد و اولین خودروی اسپورت پورشه را تولید نماید. در آغاز، او از طرح خودروی اسپورت پدرش قبل از آغاز جنگ به نام پورشه 64 با قدرت 50 اسب بخار استفاده کرد. این خودرو میتوانست 99 مایل در ساعت را طی کند و از طراحی مفهومی نیز به شکل غورباقه برخوردار بود.
طرح جدید پورشه یعنی اولین خودروی اسپورت این کمپانی که به دست پورشه پسر ساخته شد، خودرویی غورباقهای شکل به نام پورشه 365 بود که به نظر میرسید ظاهر خود را از فولکس واگن وام گرفته است. البته این را هم باید بدانیم که این خودرو با ویژگیها و عملکرد خوبی که داشت توانست پورشه را به اینجایی که امروز شاهد آن هستیم برساند.
پورشه 365 مدل وان، هفتاد سال پیش در 8 ژوئن به عنوان خودرویی مفهومی و مدرن معرفی شد. در آن زمان این کمپانی نشان داد که قرار است راه چنین خودروهایی را در سالهای بعد نیز ادامه دهد که همانطور نیز اتفاق افتاد.
حال برسیم به محصول جدید یعنی کانسپت 911 Speedster پورشه؛ با نگاه اولیه به این مدل از پورشه میتوان نشانههایی از کاررا 4 کابریولت را مشاهده کرد. همچنین بسیار واضح قابل است که در طراحی بدنه این خودرو نیز از پورشه 911 GT3 وام گرفته شده است. از نظر قدرتی نیز کانسپت 911 Speedster در قلب خود موتوری 6 سیلندر را جای داده که قادر است بالای 500 اسب بخار در 9000 دور در دقیقه را تولید کند و این نیروی تولیدی از طریق جعبه دنده 6 سرعته دستی به چرخها منتقل خواهد شد.
این مشخصات تاکنون به قدرت این خودرو اشاره داشتند که هنوز با این دریافتها نمیتوان کانسپت 911 Speedster پورشه را با پورشه 365 از یک خانواده دانست. باید اندکی بیشتر متمرکز شویم. عناصر اصلی در طراحی 911 Speedster مانند بدنه کناری خودرو و دو برآمدگی در قسمت پشتی خودرو که به طراحی Streamliner معروف است باعث شده تا در این قسمت، شباهت ظاهری این خودرو با پورشه 365 مدل وان احساس شود. همچنین این کانسپت از طراحی مدرنی نیز برخوردار است که این نوع از طراحیها باعث میشود تا سرنشینان احساس نشستن در همان خودروی 365 مدل وان را با حال و هوایی امروزی داشته باشند.
همچنین شیشه جلو به اندازه 21 اینچ بوده که در مدل جدید زاویه بیشتری به خود گرفته است. به علاوه گفتنی است که نمونههای دیگری از طراحی کلاسیک این خودرو نیز در ظاهر آن به چشم میخورد. چراغهای جلو و براق میتوانند گواه این ادعا باشند. همچنین رینگهای مرکزی خودرو بسیار زیبا بوده و چراغهای پشتی نیز در تقاطع زیبایی جای گرفتهاند و نسبت به بدنه پشتی طرحی سلیب مانند را شکل دادهاند.
مخزن سوختگیری خودرو نیز در کاپوت جلویی به چشم میخورد که دوستداران خودرو را خشنود میسازد و آینههای کناری آن نیز به شکل زیبایی در بدنه خودرو خودنمایی میکنند. این خودرو شاید هرگز به خط تولید انبوه نرسد؛ اما با این حال امکان جالبی بر روی آینههای آن مشاهده میشود. این امکان پوشش آینه است یعنی اگر خودرو در جایی مرطوب و بارانی پاک شود شما میتوانید آینه را با پوششی خود آینه پوشانده و از خیس شدن آن جلوگیری کنید که البته این طراحی را که ممکن است در سایبان قایق دیده باشید.
کابین این خودرو نیز ساده و جادار بوده و راننده در داخل آن میتواند تمرکز خوبی نسبت به جاده داشته باشد. هرچند که گفتنی است هیچگونه امکانات داخلی نظیر رادیو، صفحهنمایش، سیستم مسیریابی، هواکش و حتی امکانات اولیه برای رانندگی در داخل خودرو مشاهده نمیشود؛ اما راحتی صندلیها و همچنین فضای داخلی آن قابل تحسین است. صندلیهایی با روکش قهوهای در درون کابین خودنمایی میکنند و باعث تداعی نمونهای از خودروهای مسابقهای کلاسیک در ذهن خواهند شد. علاوه بر اینها، فضای زیاد داخل کابین نیز مانند صندوقچهای برای قرار دادن وسایل مختلف قابل توجه خواهد بود.
همانطور که در تصویر میبینید، پشت کابین خودرو، بین برآمدگیها آرم پورشه، مشاهده میشود که با چراغهای LED مزین شده است. این چراغها ما را یاد 70 سال حضور پورشه در عرصه خودروهای اسپورت خواهد انداخت. درواقع میتوان طراحی ظریفی را در ادغام با طرح کلاسیک به خوبی در این طرح مشاهده کرد.
کانسپت 911 Speedster پورشه، در شهر اشتوتکارت آلمان رونمایی شد که البته هنوز درباره تولید آن خبری در دست نیست. هرچند کمپانی پورشه میتواند آن را به تعداد محدود در سال 2019 تولید نماید و تنها بین ثروتمندان عرضه کند یا عرضه آن طوری باشد که بعد از مدتی به کارخانه بازگردد. بله همانطور که حتما تاکنون متوجه شدهاید این مدل پورشه مانند بسیاری دیگر از خودروهای کانسپت جزو خودروهای کلکسیونی است. خب به هر حال خریدن چنین خودروی لوکسی نیز برای رانندگی اصلا مناسب نیست و تنها افراد علاقهمند به جمعآوری خودروهای کلکسیونی و یا حتی موزهداران بهتر است چنین خودروهایی را تهیه کنند. البته به شرط اینکه این خودرو وارد خط تولید شود، هرچند که این تولید به تعداد اندک باشد.
در ادامه میتوانید تعدادی از تصاویر این خودروی مفهومی زیبا را در گالری مشاهده نمایید:
کلام آخر
برای اخبار بیشتر از خودرو با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.