شرکت هواپیمایی امارات از کابین فرست کلاس (first class) هواپیمای جدید خود رونمایی کرد که در ساخت آن از پنجره مجازی استفاده شده است. هدف نهایی این شرکت، ساخت هواپیماهای بدون پنجره است.
شرکت هواپیمایی امارات، در سری پروازهای لوکس و جدید خود از پنجرههای مجازی استفاده میکند. مسافران به جای این که بیرون از هواپیما را به صورت مستقیم و بدون مانع ببینند، تصاویری را روی پنجره خود مشاهده میکنند که از دوربینهای فیبر نوری حاصل شدهاند. این شرکت قصد دارد راه را برای حذف تمام پنجرهها از هواپیما یافته و با این کار باعث سبکتر شدن بدنه هواپیما بشود.
رئیس شرکت هواپیمایی امارات، تیم کلارک در این مورد میگوید:
تصاویر تولید شده در این دوربینها بسیار با کیفیت بوده و بهتر از چشم طبیعی هستند
پنجره های مجازی را میتوان در کابین فرست کلاس (First Class) هواپیمای جدید بوئینگ 777-300ER امارات یافت. به گفته تیم کلارک، هدف نهایی از این تغییرات، ساخت یک هواپیمای کاملا بدون پنجره است.
او گفت:
یک هواپیما را تصور کنید؛ از بیرون هیچ پنجرهای مشاهده نمیشود اما با نشستن در آن هر صندلی پنجره و منظره مخصوص به خود را دارد. این هواپیما هیچ ضعف ساختاری به خاطر وجود پنجرهها ندارد. این هواپیما سبک بوده و مصرف سوخت آن نیز کاهش پیدا میکند.
پروفسور گراهام برایتویت (Graham Braithwaite) از دانشگاه کرانفیلد معتقد است که خدمه هواپیما باید بتوانند در مواقع اضطراری، بیرون هواپیما را ببینند. وی در این مورد گفت:
توانایی دیدن بیرون هواپیما در شرایط اضطراری، بسیار مهم است، مخصوصا اگر قرار است تخلیه اضطراری صورت بگیرد. مهمانداران هواپیما در مواقع اضطراری، قبل از باز کردن در و انجام تخلیه باید بتوانند بیرون هواپیما را برای وقوع آتشسوزی، بررسی و مشاهده کنند. هر چیزی که نیازمند برق برای این کار باشد کار دشواری برای دریافت تاییدیه از سازمان ایمنی هوایی خواهد داشت.
پروفسور برایتویت در ادامه بیان کرد که مانع اصلی هواپیماهای بدون پنجره، برداشت مسافران از این تکنولوژی خواهد بود. این گونه پروازها میتواند برای مسافران بسیار اضطرابآور باشد. اگر مانیتور خراب شود و یا سو سو بزند، چه تاثیری روی مسافران در پروازهای راه دور خواهد گذاشت.
جان استریکلاند (John Strickland)، متخصص حمل و نقل هوایی، در این مورد ابراز کرد که نداشتن پنجره، هواپیما را از نظر ساختار قویتر میکند. این حرکت همچنین میتواند باعث افزایش بهرهوری در مصرف سوخت هواپیما شود.
اما خود جان استریکلاند معتقد است که وجود پنجره لازم است، چرا که او به نبود پنجره وسواس دارد!