اپل در WWDC 2018 بار دیگر نقطه قوت خود را به رخ رقبا کشید. رعایت امنیت و حفظ حریم شخصی به صورت بنیادی در طراحی همه سختافزارها و نرم افزارهای اپل به چشم میخورد.
رونمایی های امسال کنفرانس توسعه دهندگان اپل یک چیز را نشان می دهد: دستاورد اپل حریم شخصی است نه صرفا تبلیغ کردن آن. بعد از آنکه تشت رسوایی فیسبوک در زمینه افشای اطلاعات شخصی کاربران به صدا درآمد، اپل صراحتا اعلام کرد که اگر به عنوان یکی از کاربران دنیای اینترنت، حفظ حریم شخصی برایتان اهمیت دارد تنها گزینه ممکن در این مسیر، اپل خواهد بود. شعار سه گانه (ارسطویی) در زمینه حفظ حریم شخصی کاربران و اطلاع آنها از این مسأله موفقیتی بود که امسال در رابطه با مبحث حریم شخصی برای اپل بدست آمد، در حالیکه شکست و ناکامی بزرگی برای فیسبوک، در پی داشت. درواقع فیسبوک حریم شخصی را همانند لیست علامت گذاری تلقی می کند نه چیزی دست و پاگیر برای افراد.
پیش از این در خبرها اشاره شده که فیسبوک نمی تواند بین خطا و مسئولیت تمایز قائل شود. فیسبوک علیرغم توئیت های مکرر و انتشار پست های وبلاگی جهت دفاع و تبرئه خود ظاهرا هنوز هم دچار سوتفاهم است که کسب و کارش مسیر اشتباهی رفته است (حتی اگر فقط از نظر دیدگاه عمومی اینگونه باشد). این اشتباه است که او بخواهد جلوی قیل و قال های عمومی گروهی از طرف رسانه، دولت و رقبا را بگیرد که بدنبال جنگ و دعوا هستند و دندان تیز کرده اند که امپراطوری آن را به دلیل افشای اطلاعات شخصی کاربران سرنگون کنند.
حریم شخصی مسئله مهم و اصلی فیسبوک و پلتفرم های دیگری از جمله اپل خواهد ماند، قدم گذاشتن در راهی که اطلاعات شخصی کاربران را به نفع شخصی می فروشد مسأله ساده ای نیست. شاید بسیاری با درس گرفتن از پلتفرم های قبلی چون Myspace می اندیشند که این تنها راه و مسیر تاریک و ناپیدایی است که فقط پول دوستان فیسبوک را راضی و خشنود می سازد. گفتنی است به لطف اخباری که نیویورک تایمز منتشر کرده، فیسبوک با داستانهای تازه ای در رابطه با حریم شخصی مواجه شده است: این شرکت اطلاعات شخصی کاربران را به بیش از 60 کمپانی سازنده نرم افزار از جمله اپل، آمازون، و سامسونگ فروخته و از طریق API های خصوصی بیش از قبل به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی پیدا کرده است. تجاوزی دیگر به حریم شخصی .
فیسبوک کمپانی بزرگ و پول سازی برای ذینفعان و سهامدارانش محسوب میشود که کاربر را به دنیا وصل می کند، اما واقعا به چه قیمتی؟ با این حال اپل مسیر متفاوتی را پیش گرفته است، مسیری مشخص و متمرکز؛ استراتژی که فیسبوک باید از آن درس بگیرد.