سری بازیهای Pro Evolution Soccer امتیاز استفاده از نام و علائم تجاری تنها باشگاه آلمانی خود یعنی بورسیا دورتموند را نیز از دست داد. طی اعلامیهای ناگهانی، قرارداد این باشگاه آلمانی و شرکت کونامی پیش از موعد از سوی باشگاه لغو شد. با این مطلب برای جزئیات بیشتر همراه باشید.
مجموعه بازیهای Pro Evolution Soccer محصول کمپانی کونامی (Konami)، از سوی بسیاری از طرفداران و منتقدان، به عنوان بازی روانتری نسبت به مجموعه FIFA – بازی بزرگ بخش ورزشی کمپانی الکترونیک آرتز (EA Sports) – شناخته میشود. اما این بازی نسبت به رقیب دیرینه خود، امتیازات استفاده از نام و علائم تجاری لیگها و باشگاههای فوتبالی بسیار کمتری را در اختیار دارد. این موضوع بدین معناست که شرکت کونامی نمیتواند از نام و لوگوی رسمی اکثر تیمها و لیگها در بازی PES خود استفاده کند و برای آوردن این تیمها و لیگها به بازی، باید از نامها و لوگوهایی ساختگی استفاده کند. همین موضوع باعث میشود که این بازی، کیفیت پایینتری را نسبت به رقیب خود داشته باشد. همچنین هم اکنون خبردار شدیم که بازی Pro Evolution Soccer 2019، بطور ناگهانی امتیاز باشگاه بروسیا دورتموند آلمان را از دست داد. بروسیا دورتموند تنها باشگاهی از لیگ آلمان بود که کونامی امتیازش را در دست داشت.
به گفته شرکت کونامی، قرارداد باشگاه بورسیا دورتموند با این شرکت «پیش از موعد و نابهنگام از سوی باشگاه بورسیا دورتموند لغو شده است». امتیاز شرکت کونامی برای استفاده از نام و علائم تجاری این تیم آلمانی بنابه قرارداد این دو، قرار بود تا سال 2020 پا برجا باشد. شرکت کونامی دلیل لغو ناگهانی و پیش از موعد این قرارداد از طرف باشگاه بورسیا دورتموند را اعلام نکرد. این شرکت در بیانیه خود به هوادارانش اعلام کرد با اینکه علائم تجاری باشگاه بورسیا دورتموند در تبلیغات بازی Pro Evolution Soccer 2019، بکار رفته بودند، اما این باشگاه در محصول نهایی که در پایان ماه آگوست عرضه خواهد شد (اوایل شهریور ماه)، حضور نخواهد داشت.
تیم بورسیا دورتموند تنها باشگاهی از لیگ بوندسلیگا آلمان بود، که تحت نام و عناوین خود در بازی Pro Evolution Soccer 2018 ، حضور داشت (دیگر تیمهای این لیگ در بازی PES 2018 همه ساختگی بودند). همچنین در بازی سال 2018 این مجموعه، هیچکدام از لیگهای کشور آلمان حضور نداشتند. شرکت کونامی در طی این سالها به زحمت چند امتیاز تیمهای بزرگ دنیا را برای بازی خود فراهم کرده است، که این امتیازات معدود شامل دو باشگاه از لالیگای اسپانیا (شامل باشگاههای والنسیا و بارسلونا)، چند باشگاه از لیگ سری آ کشور ایتالیا (شامل باشگاه اینترمیلان) و سه تیم از لیگ Premier انگلستان (از جمله باشگاههای فولام و لیورپول) میشوند. همچنین این بازی امتیازات کامل هیچکدام از این لیگها و حتی امتیاز استفاده از نام و علائم تجاری لیگهای مذکور را نیز در اختیار ندارد.
اما اکنون بنظر میرسد که همان لیست کوتاه تیمهای بزرگی که اجازه داده بودند شرکت کونامی از نام و علائم تجاریشان در بازی خود استفاده کند نیز در حال کوتاه تر شدن است و درحال حاضر این بازی دیگر امتیاز هیچکدام از تیمهای بوندسلیگای آلمان را در اختیار ندارد. تنها امتیازی که سری Pro Evolution Soccer در اختیار داشت و رقیبش سری FIFA آن را نداشت، امتیازات استفاده از نام و علائم تجاری مسابقات یوفا (UEFA) و لیگ قهرمانان اروپا (Champions League) بود، که یوفا در ماه آوریل (مصادف با فروردین) امسال، اعلام کرد که قرارداد ده سالهاش با شرکت کونامی به پایان رسیده و این شرکت دیگر نمی تواند از علائم و نام این سری مسابقات، در بازی خود استفاده کند. استودیوی EA Sport نیز پس از این اعلامیه از سوی مسابقات یوفا، هیچ تمایلی راجع به خرید امتیاز این سری مسابقات نشان نداده و حدس ما این است که این استودیو هیچگاه برای خرید امتیاز آن تمایلی نخواهد داشت.
بازی Pro Evolution Soccer 2019 در 28 آگوست مصادف با 6 شهریور ماه سال جاری، برای کنسولهای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عرضه خواهد شد و دو روز بعد از آن یعنی در 30 آگوست برای پلتفرم رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از کشمکشها و رقابتهای میان این دو غول صنعت بازیهای ورزشی، با پلازا همراه بمانید.