فیسبوک قصد دارد بخش تاپیکهای پر بحث (Trending Topics) خود را حذف کند. این بخش از سال 2014 به این شبکه اجتماعی اضافه شده بود که اکنون شاهد حذف آن هستیم.
شرکت فیسبوک قصد دارد تا در روز جمعه آینده بخش تاپیکهای بربحث (Trending Topics) را از شبکه اجتماعی خود حذف کند. این شرکت قصد دارد تا ابزار دیگری را برای بحث کردن در مورد اخبار روزانه ارائه دهد. بخش تاپیکهای پربحث در نسخه دسکتاپ فیسبوک بخش بسیار مهمی بوده است. این بخش از سال 2014 جای خود را در بین ابزارهای فیسبوک پیدا کرد و به سرعت به یکی از محبوب ترین آنها تبدیل شد. اما این بخش نگرانیهایی را نیز متوجه کاربران میکرد. دروغها و شایعات زیادی در بخش تاپیکهای پر بحث فیسبوک منتشر میشد که به دلیل فراگیر بودن آن، به سرعت گسترش مییافتند. در سال 2016 یکی از رسانه های آمریکایی مدعی شد که این بخش، موجب سرکوب خبری رسانههای محافظه کار میشده است.
واکنش فیسبوک به این اختلاف نظر در سال 2016 جالب بود. این شرکت ساز و کار بخش تاپیکهای بربحث را بر حسب الگوریتمهای از پیش نوشته شده تغییر داد و دخالتهای انسانی را از آن حذف کرد. اما بعدها مشکلات دیگری مانند دخالت در تبلیغات انتخابات و دیگر فعالیت های تبلیغاتی به وجود آمد.
بالاخره فیسبوک در وبلاگ خود اعلام کرد که قصد دارد این بخش را برای همیشه از فیسبوک حذف کند. الکس هاردیمن (Alex Hardiman) رئیس بخش خبری فیسبوک در پستی در وبلاگ فیسبوک گفت:
این بخش فیسبوک تنها در پنج کشور موجود بود و به طور متوسط کمتر از 1.5 درصد از کلیکها به ناشران خبر را شامل میشد. ما با تحقیق دریافتیم که با گذشت زمان، مردم متوجه شدند که این محصول چندان هم کاربردی نیست.
فیسبوک قصد دارد در روز پنجشنبه، 7 ژوئن و یا روز بعد از آن، با این بخش برای همیشه خداحافظی کند. فیسبوک گفت که بخشهای جایگزین بسیار زیادی در فیسبوک برای انتشار اخبار وجود دارد. یکی از این بخشها، breaking news است و بخش دیگری نیز به نام Today In وجود دارد که اخبار محلی را برای کاربران به نمایش میگذارد. همچنین بخشهای مختلف خبرهای ویدیویی، اخبار روزانه، خلاصه اخبار و … نیز در فیسبوک وجود دارند.
فیسبوک آمار اولیهای از بازدیدهای کاربران از این بخشها نیز منتشر کرد. بخش breaking news توسط 80 درصد منتشرکنندگان اخبار استفاده شده است. این حجم استفاده،منجر به افزایش حدود 4 درصد در کلیکهای روزانه و 11 درصد در بخش استوریهای کاربران شده است. بخش Today In نیز که در 33 شهر آمریکا فعال است، باعث افزایش 8 درصدی ترافیک به ناشران شده است.
