دونالد ترامپ که از زمان ریاست خود موجب نگرانی خودروسازان آلمانی شده بود، این بار مصممتر از همیشه بوده و خواهان افزایش 25 درصدی تعرفه واردات خودرو از آلمان به امریکا شده است.
خبرگزاریهای المان چند روز پیش از تهدید شدید دونالد ترامپ علیه بزرگترین سهم آلمانیها در بازار امریکا خبر دادند. ترامپ به تازگی قصد دارد همه ماشینهای آلمانی را از خیابان پنجاهم نیویورک که محل تردد همه خودروهای لوکس، مرکز تجاری و قلب شهر نیویورک است جمعآوری کند.
بر اساس مقالهای که در روزنامه خبری Wirtschaftswoche آلمان منتشر شده است، دیپلماتهای دو کشور آلمان و آمریکا به هیچ یک از سؤالات در این مورد، پاسخ روشنی نمیدهند و سخنگوی ایالاتمتحده آمریکا در آلمان نیز همه پاسخها را منوط به جوابگویی واشنگتن میداند. گویا هنوز این خبر در هالهای از ابهام گفتهشده است.
اخبار و مجلههای سیاسی که کارهای دونالد ترامپ را پیگیری میکنند، گفتههای ترامپ با امانوئل ماکرون، رئیسجمهور فرانسه را مبنای حرفهای کنونی خود قرار دادهاند و مقالات متعددی در این مورد منتشر کردهاند. ترامپ در جریان دیدار خودش در ماه پیش با امانوئل ماکرون، به او گفته بود که قصد دارد خودروسازان آلمانی را از داخل خاک آمریکا خارج کند. دولت امانوئل ماکرون نیز حتی حاضر به پاسخگویی در مورد این سؤالات نیست.
هفته گذشته، دولت امریکا از برنامه جدید خودش برای واردات خودرو و فعالیتهای اقتصادی در حوزه خودرو رونمایی کرد که در آن واردات خودرو ممکن است شامل تعرفهای 25 درصدی برای واردات خودرو شود. واشنگتن قانون مشابهی را در ماههای قبل برای واردات فلزات سنگین تصویب کرده بود. این قوانین سختگیرانه برای محدود کردن واردات خودرو در نظر گرفته شده است. با وضع این قانون وضعیت صادرات خودروهای آلمانی که حدود 90 درصد از بازار خودروهای وارداتی آمریکا را تشکیل میدهند متزلزل خواهد شد. خودروسازان آلمان به عنوان بزرگترین صادر کننده خودرو در اتحادیه اروپا به شدت نگران این قانون و سخنان دونالد ترامپ هستند.
شرکتهای آلمانی کنترلکننده بسیاری از خودروسازیهای آمریکایی هستند. شرکت BMW توسعهدهنده رولز رویس، مرسدس بنز مالک دایملرکرایسلر و ولکسواگن کنترلکننده بنتلی، بوگاتی و پورشه و ائودی است. دایملر و BMW گفتههای اخیر در مورد محدودیت واردات را رد کردهاند و پورشه هیچ اظهارنظری برای این اوضاع نداشته است. با این حال سهام شرکتهای خودرویی آلمان با انتشار اخبار و حرفهای دونالد ترامپ دچار نوسان شده است. بهطوریکه سهام BMW، در حدود 0.5 درصد و سهام دو شرکت کرایسلر و فولکسواگن به ترتیب 1 و 1.6 درصد کاهش پیدا کرده است. دونالد ترامپ اولین بار نیست که با خودروسازان آلمانی درگیر شده است. او در سال 2017 سخنانی به شدت محکمتر و تهدیدآمیزتر به زبان آورده بود. بر اساس گفتههای ترامپ قرار بود 35 درصد تعرفه واردات در سال 2017 برای واردات خودروهای آلمانی در نظر گرفته شود. او در آن زمان آلمانیها را یکی از بزرگترین تولیدکنندگان صنایع و خودروسازی برشمرده بود ولی در ادامه این تعریفها گفته بود که روابط تجاری بین آلمان و امریکا، به هیچ وجه عادلانه نیست.
انجمن خودروسازی آلمان در آمار خود برای سال 2016 اعلام کرده است که 657 هزار خودرو به ایالاتمتحده صادر کرده و درآمد خالص حاصل از تجارت خودرویی آلمانیها و آمریکاییها درزمینهٔ صادرات خودرو، موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه مبلغی در حدود 31.2 میلیارد یورو بوده است. این در حالی است که واردات خودرو از امریکا 7.4 میلیارد یورو بوده است. این اختلاف 23.8 میلیارد دلاری باعث خشم دونالد ترامپ شده است و از آن به عنوان یک نابرابری در روابط بین دو کشور عنوان میکند.
شرکتهای آلمانی فقط صادر کننده خودرو در امریکا نیستند، بلکه بر اساس آماری که انجمن خودروسازان آلمان ارایه کرده، در سال گذشته 804000 خودرو آلمانی در امریکا تولید شده که باعث افزایش اشتغالزایی در امریکا شده است. برلین واکنش تندی به اظهارات ترامپ داشته است ولی رئیس انجمن خودروسازی آلمان، روز پنجشنبه خواستار رفتار بااحتیاط با امریکا برای جلوگیری از وارد شدن خدشه بر روابط تجاری بین اتحادیه اروپا و امریکا شد. بر اساس گفتههای او، اگر اتحادیه اروپا اقداماتی متقابل در برابر امریکا انجام دهد باید شاهد نتایج بدتری از سوی امریکا باشیم. آمار مشابه آلمان در واردات و صادرات خودرویی از امریکا وجود دارد. اتحادیه اروپا صادر کننده 37 میلیارد یورو خودرو بوده و در همان سال واردکننده 7.3 میلیارد دلار خودرو از امریکا بوده است. این اختلاف بزرگ باعث ایجاد اختلافات شدید بین امریکا و اتحادیه اروپا خواهد شد.
وزیر بازرگانی ترامپ، روز پنجشنبه اعلام کرده بود که دولت ممکن است تحت شرایط خاص، تعرفههای واردات و صادرات فلزات سنگین از آلمان و اتحادیه اروپا را لغو کند. این روند برای کشورهایی همانند کانادا و مکزیک هم وضع خواهد شد. بر اساس گفتههای راس، ادامه این روند باعث جنگ تجاری بین قدرتهای تجارت جهانی خواهد شد. این اخبار در ادامه عدم موفقیتهای مکرر در جلسه تجاری آتلانتیک در امریکا گفتهشده است.
اولاف شولز، در مصاحبهای گفته که هیچ تنشی بین امریکا و آلمان وجود ندارد و پاسخ اتحادیه اروپا به امریکا باید به شکلی هوشمندانه، واضح و قاطع باشد. همکاری فرانسویها و آلمانیها در تولید خودرو باعث شده بود که سهم فرانسه در تولید خودرو و صادرات خودرو به امریکا، 30 درصد افزایش داشته باشد اما با اوضاع کنونی این میزان افزایش صادرات در معرض تهدید اساسی قرار گرفته است. تحلیلگران اقتصادی برآورد کردهاند که برای صادرات آلمان و خودروسازان این کشور مبلغی همانند 4.5 میلیارد یورو تعرفه صادراتی باعث تخریب بازارهای کنونی آمریکایی شرکتهای خودروسازی آلمانی خواهد شد. افزایش 25 درصدی در تعرفهها در مقابل سهم صادرات آلمان به امریکا، شاید تسکینی بر دل دونالد ترامپ باشد.
شرکتهایی همانند ائودی و پورشه در روند کنونی و تهدیدهای ترامپ بیشترین آسیب را خواهند دید، چرا که همه خودروهای این دو شرکت به صورت وارداتی از آلمان وارد امریکا میشوند، اما خودروساز بزرگی همانند بنز، نگرانی اندکی دارد و در صورت کاهش واردات میتواند فشار خود را روی تولیدات داخل امریکا افزایش دهد.