اپل همیشه در تلاش برای فعالیت در صنعت موسیقی بوده است که سال گذشته اپلیکیشن Apple Music را ارائه داد. امسال نیز علاوه بر ایجاد تغییراتی در آن، برنامههای جدیدی در سر دارد.
زمان زیادی تا برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان اپل(WWDC) باقی نمانده است و حرف و حدیث هایی در مورد این رویداد به گوش می رسند. اگر خبرهای تکنولوژی را دنبال کرده باشید، شایعات متعددی در مورد برنامه های در دست اقدام اپل شنیده اید و در نتیجه تا حدودی می دانیم که باید انتظار چه اتفاقی را داشته باشیم. از راه اندازی برنامه Apple Music یک سالی است که می گذرد. طبق گزارش بلومبرگ و سایت 9to5Mac طراحی سرویس موسیقی اپل دستخوش تغییراتی اساسی خواهد شد تا رابط کاربری آن تا آنجا که امکان دارد ساده گردد. گفته می شود که این شرکت قصد دارد تاکید و تمرکز بیشتری روی بخش شخصی شده For You بگذارد تا از این طریق کاربران را در یافتن موزیک های جدید یاری دهد.
رویکرد اپل، به موسیقی همیشه از موضع «توزیع کننده» بوده است بطوریکه آهنگ های حاضر و آماده را در آیتونز (iTunes) می فروشد یا از طریق Apple Music آنها پخش می کند. امروزه بیشتر سرویس های انتشار موسیقی همین نوع رویکرد را دارند اما به نظر می رسد که اپل اهداف بزرگتری را در سر می پروراند.
براساس گزارش Music Business Worldwide برداشت میشود که این شرکت قصد دارد به سرپرستی النا سیگال (Elena Segal) مدیر حقوق بین الملل سابق آیتونز وارد بازی پخش موسیقی شود. سمت جدید وی مدیر جهانی پخش و انتشار موسیقی اپل موزیک است.
جهت اطلاع آن دسته از افرادی که با انتشار موسیقی آشنایی ندارند، باید گفت که صنعت موسیقی بهطورکلی به دو دسته تقسیم می شود: لیبل ها (label) و ناشران. لیبل ها با هنرمندان واقعی سروکار دارند درحالیکه ناشران با سازندگان آهنگها یعنی ترانه سراها، آهنگسازان و . . . سروکار دارند. طبق گزارش مزبور، پخش انتشار موسیقی اپل شامل قسمتهای عملیات (Operations)، بازرگانی (Commercial)، روابط عمومی ناشران، و هنرمندان و رپرتوار (A&R) می شود.
راه اندازی بخش اختصاصی انتشار موسیقی در اپل بمنزله این است که امضای آن روی ترانه سرایان و آهنگسازان می آید و بواسطه مجوزی که به آن ها داده از طریق حق التالیف سود کسب می کند. یعنی دیگر اپل، برای کسب سود در بازار موسیقی نیازی به استفاده از مشترکین Apple Music نخواهد داشت.