ایوان اشپیگل مدیر عامل اسنپ چت اخیرا به تقلید طراحان فیسبوک از اسنپ چت اشاره کرد و ضمن آن سیاستهای کلی این پیامرسان را نسبت به فیسبوک برشمرد.
مدیرعامل و مؤسس اپلیکیشن اسنپ چت (Snap Chat) سه شنبه در کنفرانس کد (Code Conference)، که کنفرانسی در زمینه فناوری و رسانه است، از فیسبوک سخن گفت و بیان کرد که نگران تقلید اینستاگرام فیسبوک از ویژگیهای اسنپ نیست، وی افزود فیسبوک نمی تواند DNA و درواقع سیاست اساسی و ابتدایی خود را تغییر دهد، چرا که اساس آن بر سر رقابت بین دوستان فیسبوکی برای جلب توجه هرچه بیشتر، قرار گرفته است، چیزی که اساسا در اسنپ چت وجود ندارد.
گفتنی است اشپیگل همچنین، روال فیسبوک برای جمع آوری داده های کاربران و استوری ساختن از آن ها را کپی برداری اعلام کرد و در این زمینه اشاره کرد که نگران تقلید اینستاگرام فیسبوک از ویژگی های اصلی اپلیکیشن اسنپ چت نیست.
ایوان اشپیگل همچنین در کنفرانس کد که در کارلیفرنیا برگزار شده بود ابراز داشت:
اسنپ چت فقط یک دسته قابلیت برای ارتباط در فضای مجازی نیست، بلکه بر پایه فلسفهای بنا شده که اساسا با روال سنتی در رسانههای اجتماعی در تضاد است.
او هسته مرکزی مأموریت فیسبوک را چنین توصیف کرد: تلاش برای متقاعد کردن کاربران که تا می توانند تعداد دوستان «Freinds» را افزایش بدهند، هرچند که این رابطه دوستی بسیار سطحی باشد، سپس برای به دست آوردن بیشترین توجه در این فضای مجازی با هم به رقابت بپردازند. زمانی که مردم تشخیص بدهند، چنین رقابتی برای کسب تعداد بیشتر Like، آن چنان جالب نیست، به سمت استفاده از اسنپ چت روی میآورند. این در حالی است که اسنپ چت به کاربران خود این امکان را می دهد در فضایی با تعداد دوستان کمتر ولی در عوض دوستانی واقعی با یکدیگر در ارتباط باشند.
ایوان اشپیگل افزود:
فیسبوک برای تغییر اصل و اساس کمپانی خود، دوران سختی را می گذراند.
او تقلید فیسبوک از اسنپ را خوشایند و مایه افتخار دانست، چراکه یک طراح احساس پیروزی میکند وقتی میبیند که رقیبش تنها کاری که میتواند در جهت رقابت با او انجام بدهد، کپی برداری دقیق از طراحی او است. در این راستا همچنین بیان داشت:
ما خیلی ممنون می شویم اگر که آن ها از روش ما برای حفاظت از دادههای کاربران هم روش ما را کپی برداری کنند.
مدیر اسنپ چت به این موضوع هم اشاره کرد که تمام تجارتش بر مبنای این ایده است که تا می توانند جمع آوری داده های کاربران را محدود نمایند. درواقع ویژگی اصلی اسنپ چت این بود که تصاویری که بین افراد مبادله می شدند، پس از مدت کوتاهی ناپدید می گشتند و قابل ذخیره نبودند. او همچنین گفت که بسیار خشنود است از اینکه کل این صنعت حالا از طرف قوانین مبنی بر حفظ حریم شخصی کاربران مثل «مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی اتحادیه اروپا» (GDPR)، به اجبار ملزم به رعایت مقررات است.
در ادامه نیز تأکید که در دسترس عموم قرارداشتن اپلیکیشن اسنپ چت، کمپانی را واداشته تا بر کسب درآمد تمرکز کند و این را از طریق تصمیمات دراز مدت حاصل نماید، حتی اگر این تصمیم باعث آسیب به قیمت سهام کمپانی در کوتاه مدت شود. این کمپانی در سال گذشته 38 درصد از ارزش مادی اش را وقتی بازار سهامش آغاز به کار کرد، از دست داد.
مسئله مهم این است، تا زمانی که برای کاربران سرویس مان، شرایط درست را مهیا نکردیم به تعداد آن ها اضافه نکنیم و این کار در جایگاه یک شرکت خصوصی، شجاعت بیشتری می طلبد.
به عنوان مثالی بر این مدعا، اشپیگل به طراحی جدید اپلیکیشن اشاره کرد. طبق گزارشات اشپیگل شخصا مراقب تغییرات است، در حالی که کاربران عموماً آن را نپسندیدهاند.