مجله فوربز،گرانترین نشانهای تجاری جهان را براساس میزان دارایی و تأثیرگذاریشان در بازار جهانی رتبهبندی کرده که در این لیست کمپانی گوگل درجایگاه دوم و کمپانی سامسونگ در جایگاه هفتم قرار دارد.
مجله فوربز گوگل و سامسونگ را به ترتیب به عنوان دومین و هفتمین نشان تجاری (برند) پربهای جهان در سال 2018، رتبهبندی کرده است. این رتبه بندی بر اساس محاسبه معیارهای مشخصی بوده است که این معیارها عبارتاند از: میانگین سود و درآمد هر شرکت در سه سال اخیر، میزان کل دارایی شرکت و شدت تأثیرگذاری هر برند بر کل صنعتی که در آن فعالیت دارد. فوربز ارزش برند گوگل را برابر با 132 میلیارد دلار برآورد کرده است، رقمی که 30% در مقایسه با آنچه Mountain Valley سال گذشته تخمین زده بود افزایش داشته و در قیاس با ارزش برند که در سال 2015 که برابر با 65.6 میلیارد دلار بود، به بیش از دو برابر نیز صعود داشته است. هرچند ارزش این غول جستجوی اینترنتی در مقایسه با ارزش کمپانی اپل چیزی حدود 50 میلیارد دلار کمتر برآورد شد. درواقع اپل برندش بر اساس این رتبه بندی، حائز رتبه اول در میان گرانترینهای جهان است. فوربز تأکید کرد که سهم تجارت جستجوی گوگل، بیش از 80% بازار جهانی را شامل می شود. این سهم از بازار همواره از طریق تکیه بر بخش فناوری با وجود رقبایی هم چون یاهو، بینگ و بایدو که مدام در تلاش برای افزایش سهم خود در بازار جهانی هستند، حفظ شده است.
در همین حین، تولید کننده گوشیهای موبایل هوشمند در کره جنوبی، کمپانی سامسونگ، توانست از جایگاه دهم جهان در سال 2017 به جایگاه هفتم در سال جاری صعود کند. ارزش تخمینی این برند سازنده دستگاههای هوشمند از 38.2 میلیارد دلار در سال گذشته به 47.6 میلیارد دلار در سال جاری افزایش داشته است که این رقم به معنی 25% پیشرفت نسبت به سال گذشته بوده است. آخرین باری که این برند توانست جایگاه هفتم جهان را کسب کند، سال 2015 با ارزش 37 میلیارد دلار بود. هرچند سال بعد از آن یعنی 2016 به جایگاه یازدهم جهان سقوط کرد. مجله فوربز به این نکته اشاره میکند که اگرچه برند سامسونگ سالانه تعداد بیشتری گوشی تلفن هوشمند را در جهان به فروش میرساند، اما به شکل قابل ملاحظهای سهمش از بازار جهانی این صنعت کمتر است، و همین به شکل مؤثری بر ارزش نهایی این برند تأثیر میگذارد.
علاوه بر این، مجله فوربز اشاره کرد که همه 5 برند اول جهان جز کمپانیهای تولید کننده فناوری هستند. غول نرم افزاری دنیا، مایکروسافت با ارزشی معادل 104 میلیارد دلار جایگاه سوم را دارد. درحالیکه شرکت رسانه مجازی فیسبوک به رتبه چهارم با ارزش 94.8 دلار صعود کرده است. همچنین رتبه پنجم این فهرست به شرکت فروشندگی آنلاین آمازون با مجموع دارایی 70.9 میلیارد دلار تعلق گرفت. شرکت های فناوری دیگری نیز شاهد رشد دو رقمی خود در فهرست گرانترینهای جهان بودند. از میان بیشترین نرخ رشد نیز برند نت فلیکس (Netflix) با 35% رشد انتخاب شد و پس از آن برند پیپال (Paypal) با رشد 33% قرار دارد.