یک دستگاه «آمازون اکو» هنگام مکالمه خصوصی یک زن و شوهر ناخواسته مرتکب جاسوسی شده است. این دستگاه سخنان زوج را که ضبط کرده بود به یکی از افراد موجود در فهرست مخاطبان آنها فرستاده است.
یک دستگاه «آمازون اکو» سخنان خصوصی یک زن و شوهر را ضبط و به یکی از افراد لیست مخاطبان آنها ارسال کرده است. آمازون تا به حال شاهد چندین مورد رفتارهای غیر عادی و غیرمنتظره دستگاه «آمازون اکو» خود بوده است. قرار دادن یک بلندگو که همیشه روشن و در حال شنیدن است مساله ای حساسیت برانگیز محسوب میشود. مشتریان نگران حریم خصوصی خود هستند. آمازون از مشتریان میخواهد که به الکسا و فروشگاه آمازون اعتماد داشته باشند. با وجود اتفاقات اینچنینی، ممکن است اعتماد عمومی به آمازون و الکسا صدمه ببیند.
در ادامه روایت آمازون از چگونگی روی دادن این اتفاق نقل شده است.آمازون در خصوص دلیل وقوع این اتفاق بیانیهی زیر را منتشر کرده است:
دستگاه اکو در حین گفتگوی زوج، کلمه ای را “الکسا” تشخیص داده و فعال میشود. سپس در ادامه گفتگو عبارتی را به عنوان یک درخواست ارسال تشخیص میدهد. در این هنگام، الکسا با صدای بلند میپرسد “به چه کسی؟” که سخنان زن و شوهر به عنوان نام یکی از مشتریان موجود در لیست مخاطبان تشخیص داده میشود. در اینجا الکسا با صدای بلند نام آن مشتری را ذکر میکند و می پرسد همین شخص؟ در اینجا نیز الکسا گفتگوهای زن و شوهر را اشتباها به عنوان تایید برداشت میکند. هرچند این اتفاق بسیار نادر و غیرمحتمل است ما باز هم در حال بررسی راهکارهایی هستیم تا وقوع موارد نادر اینچنینی را به حداقل برسانیم.
آمازون در این مورد میگوید که «اینگونه موارد بینهایت کمیاب هستند» و اینکه شرکت «حریم خصوصی را بسیار جدی میگیرد» و «تلاش میکند تا شاهد اینگونه اتفاقات در آینده نباشیم.»
این اتفاق به خاطر هک شدن نبود، قصد بدی در کار نبود و دلیلش باگ هم نبود. مساله فقط بدشانسی زیاد بود. هرچند در هر صورت این اتفاق تاثیر منفی خودش را بر دید عموم خواهد گذاشت. فرد قربانی می گوید «احساس کردم مورد تعرض قرار گرفته ام. یک حمله تمام عیار به حریم خصوصی بود. فورا به خودم گفتم دیگر هرگز این دستگاه را روشن نخواهم کرد چرا که اعتمادی به آن ندارم.»
این مساله کاربران شبکههای اجتماعی را هم به ابراز نگرانیهای مشابهی واداشته است. برخی از آنها هم گفتهاند دیگر آمازون اکو خریداری نمیکنند یا اینکه فورا دستگاه آمازون اکو خود را غیرفعال میکنند.
به عنوان نمونه کاربری به نام دیوید شیلتون به کنایه گفته است: «به خودتان زحمت توییت کردن درباره برنامههای آخر هفته خود ندهید. به لطف آمازون اکو درون منزلتان، همین حالا هم میدانم چه برنامهای دارید». کاربر دیگری در اعتراض به جاسوسی، آمازون اکو خود را به سطل آشغال انداخته و از آن فیلم گرفته است. کاربر دیگری از غیرفعال شدن آمازون اکو توسط همسرش خبر داده و گفته به او حق میدهد. بسیاری این رویداد را با مواردی که دستگاههای اکو خودبخود میخندند مقایسه کردهاند.
واقعیت این است که برای روشن نگه داشتن یک بلندگو که دائما به صدای شما گوش میدهد نیاز به داشتن اعتماد بالایی است. باید از این مطمئن بود که دستگاه گفتگوهای خصوصی شما را برای دیگری ارسال نکرده یا آنها را مخفیانه در یک بانک اطلاعاتی دور از دسترس شما ذخیره نمیکند.
این موضوع مهم نیست که گفتگوی زن و شوهر چگونه ارسال شد. پس از اینکه چیزی در نظر مشتری برای حریم خصوصی ناامن تلقی شود، دیگر مهم نیست که آن موردی در عمل امنیت بسیار بالایی داشته دارد یا خیر. تلقی موجود همیشه بر واقعیت موجود غلبه میکند.
آمازون هماکنون به لطف اعتماد کسب درآمد میکند. این امپراتوری تجاری بر مبنای اعتماد ساخته شده است. خرید آنلاین وابستگی فوق العادهای به اعتماد دارد. همان طور که حق عضویت در اشتراک اصلی آمازون سالانه 120 دلار است. مشتریان مطلقا به این مساله اعتماد دارند که آمازون کالاهای خریداری شده را سریع و ارزان ارسال میکند و شرکت نیز این اعتماد را به خاطر عملکردش دریافت کرده است.
دلیل خرید این دستگاهها توسط مردم همین اعتماد بوده است. آمازون خوب میداند چطور اعتماد مشتریان را جلب کند. اما در مورد این مدینه فاضلهای که در آن با دستیارهای صوتی همیشه فعال روبرو هستیم، کار آمازون چندان هم آسان نخواهد بود.