راحتیِ سیستم استارت دکمه ای ممکن است عاقبت خوبی نداشته باشد، چرا که طبق گزارش New York Times، تعدادی از رانندگان پس از پارک خودرو خود در گاراژ خانه، فراموش میکنند موتور خودرو را خاموش کنند و پس از مدتی خانه پر از گاز مرگآور مونوکسید کربن میشود.
سالها بود که درآوردن کلید و خاموش کردن همزمان خودرو به یک عمل ساده تبدیلشده بود. این حرکت ساده دیگر به عملی غریزی تبدیل شده بود. درعینحالی که موتور خودرو را درجا خاموش میکرد، به نحوی از دزدیده شدن خودرو نیز جلوگیری میکرد.
ولی سیستمهای استارت دکمه ای که اکنون برای راحتی بیشتر در بیش از نیمی از تمام خودروها پیادهسازی شده، همهچیز را تغییر داده است. بدون اینکه دستهکلید خود را از جیبتان بیرون بیاورید، میتوانید درب خودرو را بازکنید، موتور را روشن کرده، و شروع به حرکت کنید، بدون اینکه حتی متوجه وجود سیستم ضد سرقت خودرو شوید. این ها همه به لطف سیستم عملکرد خودکار خودرو بر اساس نزدیکی کلید به خودرو است.
درنتیجه، رانندگان مجبور به یادگیری غریزهای جدید برای استارت خودروهایشان شدهاند. برای مثال، دندههای اتوماتیک دارای طراحیهای متفاوتی هستند و برخی از این طراحیها مناسب افرادی که به دندههای سنتی عادت داشتهاند نیست. به همین دلیل احتمال اشتباه راننده بیشتر میشود، اشتباهاتی شبیه به چیزی که باعث مرگ بازیگر محبوب فیلم استارترک، Anton Yelchin در سال 2016 شد.
سیستم استارت دکمه ای و جایگزینی آن با سیستم سنتی کلیدی با یک دکمهی استارت/استاپ و همچنین ترکیب این سیستم با تکنولوژیهای جدیدی که موتور خودروهای مدرن را بهشدت بیصدا کرده، باعث ایجاد مشکلی جدید شده است. برخی از رانندگان، خیلی ساده فراموش میکنند که موتور خودرو را پس از پارک خاموش کنند و زمانی که در یک گاراژ پارک میکنید، این فراموشی میتواند به دلیل پخش گاز سمی و بیبوی مونوکسید کربن باعث آسیب مغزی و یا مرگ شود.
در بعضی از خودروها، درصورتیکه راننده از خودرو فاصله گرفته و موتور را خاموش نکرده باشد، به او هشدار داده میشود. این سیستم را جامعه مهندسان خودرو هفت سال پیش پس از فراگیر شدن سیستم استارت دکمهای پیشنهاد داد. ولی بااینکه اداره ایمنی ترافیک ملی وضعیت را بررسی کرده است، هنوز سازندگان خودرو را ملزم به پیادهسازی این سیستم هشدار نکرده است. برخی از سازندگان خودرو سیستمی تعبیه کردهاند که هشدار میدهد و یا بوق خودرو را به صدا درمیآورد و یا حتی به شکل خودکار موتور خودرو را خاموش میکند، درحالیکه دیگر سازندگان هیچ عکسالعملی نسبت به این موضوع نداشتهاند.
در حال حاضر هیچ آژانسی از فدرال مرگهای مرتبط با این سیستم و پخش گاز مونوکسید کربن را پیگیری نمیکند. ولی با توجه به شکایات، گزارش پلیس و آتشنشانی، New York Times بیست و هشت مرگ و 45 شخص آسیبدیده را شناسایی کرده است، با این حال احتمال دارد که این رقمها بیشتر از این هم باشد.