مهندسان و محققین دانشگاه MIT به تازگی راهحلی تحت عنوان الگوریتم «کیفیت محاسبهشده» توسعه دادهاند که به خودروی خودران این امکان را میدهد تا با هوشمندی کامل، بین خطوط رانندگی، تغییر مسیر دهد.
وسایل نقلیه خودران، همانند رانندگان انسانی نمیدانند که چگونه باید خط رانندگی خودشان را در خیابان عوض کنند. ماشینهای خودران بر اساس دادههای استاتیکی (دریافت اطلاعات محدود) تصمیمگیری میکنند و به ندرت میتوانند بر اساس این دادهها خط رانندگی خودشان را در جاده تغییر دهند. اغلب تغییر جهتها در خودروی خودران برای کاهش بار ترافیک و یا نزدیک شدن به خودرو جلویی است. محققان دانشگاه MIT راه حل جدید برای آموزش ماشینهای خودران جهت تغییر جهت خودکار رانندگی ارائه دادهاند. آنها الگوریتم یادگیری برای ماشین خودران تعریف کردهاند که همانند راننده انسانی بتواند برای افزایش ایمنی، خطوط رانندگی را به راحتی با یکدیگر عوض کند.
این فناوری، اصلاح شده مفهوم قدیمی «مناطق ایمن» که به خودروهای خودران این امکان را میداد برای جلوگیری از تصادف وارد خطی شوند که بیشتر خودروها در حال عبور از آن هستند. سیستم قبلی، مکانهای موردنظر و خطوط را بر اساس صرف زمان انتخاب میکرد، اما محققان MIT از الگوی «کیفیت محاسبهشده» (mathematically efficient) استفاده میکنند که برای خودروی خودران مناطق جدید در جاده را جهت ایمنی بیشتر مشخص کرده و سپس خودرو با ایمنی کامل به آن خط تغییر مسیر میدهد.
این فرایند و نحوه تغییر مسیر دادن میتواند بر اساس نیاز راننده در خودروی خودران تعریف شود اما همیشه یک حاشیه امنیت برای رانندگان وجود دارد که آنها را در مقابل، حوادث رایج ناشی از تغییر خطوط ناگهانی حفظ کند.
این ایده هنوز در حد یک الگوریتم ریاضی است و مدتها طول خواهد کشید که به خیابانها و جادهها برسد، تویوتا شرکت حامی این پروژه است و پیشنهاد میکند که محققین بهتر است الگوی قدیمی، بهینهسازی زمان رسیدن به مقصد برای رانندگان را در این الگو نیز دخالت دهند تا در زمان اجرای واقعی، همه مشتریان رضایت کامل داشته باشند. این موضوع در عمل پیچیدهتر از نوشتن یک الگو است. اگر زمانی این الگو بخواهد وارد رانندگی خودروی خودران شود، باید با دیگر رانندگان و ماشینها تعامل کافی را داشته باشد تا حتی زمانی که ترافیک سنگین یا رانندگی آهسته وجود داشته باشد، سیستم بتواند با هوشمندی مسیر خودش را تغییر دهد.