با وجود این که گزینه درجهبندی آزاد برای بازیهای دیجیتالی ماه گذشته متوقف شده بود، ESRB همچنان ویژگی درجهبندی آزاد را به سازندگان ارائه میدهد.
مدتی پیش بنیاد درجهبندی تفریحات نرم افزاری (ESRB) تأیید کرد که گزینه رتبهبندی آزاد برای بازیهایی ویدیویی در ماه بعد (ژوئن) از دسترس خارج میشود. سازندگان بلافاصله با ورود به توییتر، ابراز نگرانی کردند که چنین سیاستی آن ها را برای عرضه فیزیکی بازیهایشان باز میدارد.
این نگرانی از این قضیه نشأت میگرفت که ESRB هم اکنون دو نوع مختلف درجهبندی را ارائه میدهد: فرم طولانی درجهبندی و فرم کوتاه درجهبندی: بنا به گزارش سایت خبری ESRB، فرم طولانی درجهبندی، برای حداکثر اطمینان از دقت در درجه سنی استفاده میشود، در گذشته درجهبندی طولانی برای عرضه بازیها به شکل فیزیکی مورد نیاز بود. از طرفی درجهبندی کوتاه برای انتشار بازیهایی اعمال میشد که به شکل دیجیتالی منتشر و عرضه میشدند و نیازمند پاسخ ناشران به یک سری سوالات و دریافت رتبه در یک فرآیند طولانی بود.
با از میان برداشتن سیستم درجهبندی آزاد توسط ESRB بسیار از سازندگان مستقل نگران این بودند که نمیتوانند بازیهایشان را روی یک پلتفرم فیزیکی منتشر کنند و نیازمند درجهبندی طولانی خواهند بود که در نتیجه کلی هزینه برایشان در بر خواهد داشت (این هزینه ها اغلب به هزاران دلار می رسد).
به هر حال طی یک توییت از ESRB، این شرکت تأیید کرد:
سازندگان بازی و اپلیکشنهای دیجیتالی، قادر خواهند بود بدون هیچ هزینهای طی فرآیند درجهبندی (IARC) یا بنیاد بینالمللی درجهبندی سنی، درجه ESRB را به دست بیاورند. فروشگاه مایکروسافت چندین سال پیش IARC را بنا کرد و باعث شد که رتبهبندی IARC برای همه سازندگان ایکسباکس در دسترس باشد، بنابراین نیازی نیست که سازندگان خیلی نگران باشند.
IARC یک سیستم عادلانه برای درجهبندی سنی بوده که هم اکنون برای پلتفرمهای مختلف و فروشگاههای بزرگ به منظور تسریع روند درجهبندی شکل گرفته است. این خبر فوقالعادهای برای سازندگان مستقل یا تازه کار محسوب میشود که تمامی هزینهشان را صرف ساخت بازی میکنند. ESRB به سازندگان قول داد در عین حال که فرم کوتاه در ژوئن آینده از درجهبندی خارج می شود، این تغییرات شامل حال آنها خواهد شد.
ESRB در توییتش اشاره کرد که در حال حاضر فقط فروشگاه مایکروسافت از IARC استقاده نمیکند و بسیاری از فروشگاههای بزرگ مثل Google Play، نینتندو و حتی Oculus نیز از این سیستم درجهبندی برخوردار هستند. با توجه به رو آوردن تمامی فروشگاههای بزرگ، احتمال می رود پلی استیشن شرکت بعدی باشد که از سیستم استفاده خواهد کرد
