به تازگی و پس از تحقیقات اولیه پلیس از اطلاعات استخراج شده در مورد خودروی تصادفی تسلا مدل S، روشن شده که خودرو در حالت اتوپایلوت قرار داشت و راننده هم پذیرفت که در حال چک کردن گوشی خود بود.
پس از اینکه یک خودروی تسلا مدل S در حالت خودران به یک ماشین آتش نشانی برخورد کرد، کمپانی تسلا مشکل دیگری را از سوی اداره امنیت ترافیک بزرگراههای امریکا پیش روی خود می بیند. مقامات امنیتی ایالات متحده همچنان برای جمع آوری اطلاعات درباره این تصادف در حال بررسی هستند. این اداره در حال جمع آوری اطلاعات در این خصوص است و هر چند مدتی طول میکشد تا جمع بندی خود را در مورد این حادثه اعلام کند، دپارتمان پلیس جردن جنوبی گزارشی را که از سیستم دیتای خودرو به دست آمده را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعات، ظاهرا راننده دست خود را از روی فرمان برداشته بوده و تنها گهگاهی که از سوی سیستم هشدار دیداری پیامی را دریافت می کرد دستان خود را به روی فرمان میگذاشت. پس از صحبتهای پلیس با راننده، وی هم پذیرفت که سرگرم کار با گوشی خود بوده و تنها چند ثانیه پیش از برخورد خودرو به ماشین آتش نشانی بر روی پدال ترمز زده است. دیگر هیچ تردیدی نیست که برخی رانندگان تسلا به طور کامل نمی دانند که چگونه باید سیستم خودران اتوپایلوت را به درستی فعال کنند. نام حالت اتوپایلوت راننده را به اشتباه میاندازد که با یک خودروی خودران با فناوری سطح ۵ طرف است، در حالیکه این حالت در خودروهای خودران در شکل کنونی خود اساسا تنها در حد یک فناوری برای کمک به راننده است.
این در حالی بوده که تصادفهای پیشین خودروهای تسلا نیز که مورد بررسی اداره امنیت ایالات متحده قرار گرفته بود نیز به این براثر این رخ داده بود که رانندهها دست خود را از روی فرمان برداشته بودند و بدون اینکه به جلو خود توجهی داشته باشند سرگرم کار دیگری شده بودند. حتی تسلا بیانیهای منتشر کرد که در آن تاکید داشت که تصادف تسلا مدل X هم که در شهر مونتین ویوو رخ داد و منجر به کشته شدن والتر هوانگ مهندس شرکت اپل شده بود به خاطر عدم توجه او به جلو بود و اگر به جلو توجه می کرد چنین حادثه ای رخ نمی داد (خانواده او ادعا میکنند که پیش از اینکه آن تصادف مرگ بار رخ دهد خودروی تسلا ناگهان مسیر خود را به سمت یک تپه تغییر داد و اعتقاد دارند که تسلا برای اینکه اذهان را از سیستم مشکل دار اتوپایلوت خودروهایش منحرف کند سرزنش ها را بر روی والتر هوانگ دوچندان کرده است).
تسلا به دلیل اینکه خودروهای خود را با اطمینان از اینکه راننده دستش را بر روی فرمان نگه خواهد داشت، به اندازه کافی مجهز نمیکند، هدف انتقادات فراوان قرار گرفته است. چیزی که این کمپانی می گوید. رانندگان همواره باید چنین کاری کنند.
اخیرا وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده که تسلا برای عدم افزایش قیمت نهایی خودرو از گذاشتن حسگر فرمان و ردیاب چشم بر روی آن خودداری میکند. این حسگرها درصورتی که رانندگان چشم از جاده بردارند یا دستشان را از روی فرمان بردارند به آن ها هشدار میدهند. با این حال، مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، این اتهام را رد کرده و مدعی است که چون این کار موثر نبوده کمپانی از گذاشتن ردیاب چشم خودداری کرده است.