پس از پروژه همکاری شرکت فناوری الفابت (Alphabet) و شرکت آمازون در ایجاد مرکز دادههایی برای تسریع پست ، حالا پروژه جدیدی توسط ساکنان سیلیکون ولی شروع شده است، این بار این پروژه تفریحی و مربوط به دوچرخه سواری با چاپگر سه بعدی است.
پروژه جدید سیلیکون ولی، ساختن دوچرخه است؛ اما دوچرخهای که قرار است ساخته شود، کمی متفاوت از آنچه است که تاکنون ساخته میشد. کمپانی Arevo استارت اپی است که توسط سیا، سازمان اطلاعات جاسوسی امریکا و جیم میلر که به تازگی توانسته است مدیرعاملی Arevo را به دست آورد، وظیفه ساخت این دوچرخه را بر عهده گرفتهاند. به گفته او این اولین دوچرخه ساخته شده به وسیله چاپگر سه بعدی و از جنس فیبر کربن است.
شرکت Arevo وظیفه طراحی، برنامهریزی برای ساخت و چاپ قطعات این دوچرخه را به منظور استفاده از این تکنولوژی در تولید سازههای مشابه در زمینه، هوافضا، سفینههای فضایی و دیگر سازههایی که نیاز به طراحی پیچیده اما سبکوزن همانند کامپوزیتها هستند، را بر عهده دارد. با موفقیت این پروژه در تولید دوچرخهای از جنس فیبرکرین، در تولید قطعات پرهزینه فیبر کربن، صرفهجویی اقتصادی چشمگیری رخ خواهد داد.
شرکت Arevo بودجه خودش را از شرکتهای آمریکایی و حتی چینی دریافت میکند. همین اواخر بود که مبلغ 12 میلیون دلاری کمک مالی از سه شرکت آمریکایی و چینی به این شرکت شد. قبل از این هم شرکت 7 میلیون دلار از شرکت سرمایهگذاری Khosla دریافت کرده بود. سازمان اطلاعاتی امریکا از مبالغی که به این شرکت کمک میکند و بودجهای که برای آن اختصاص داده است سخنی به میان نمیآورد.
معمولاً دوچرخههای فیبر کربنی گرانقیمت هستند. دلیل آن، سختی کاری است که برای تولید یک بدنه از فیبر کربن وجود دارد. برای درست کردن بدنهای از فیبر کربن، رزینهای کربن در کنار هم روی قالبی مخصوص چیده میشوند و سپس قالب در داخل کورهای با دمای بالا قرار میگیرد تا این رزینها با یکدیگر پیوند برقرار کنند و قالب اصلی را تشکیل دهند.
شرکت Arevo برای ساختن بدنه دوچرخه از چاپگر سه بعدی که مجهز به فناوری deposition head برای خروج فیبر کربن از نازل است، استفاده میکند. رشتههای فیبر کربن به صورت لایهلایه رویهم ریخته میشوند و مواد مذاب با گذشت زمان سرد شده و به یکدیگر متصل میشوند. همه این کارها در یک مرحله انجام میشود.
در طی این کار و روند، تقریباً هیچ نیروی انسانی دخیل نیست و همه چیز به صورت برنامهریزی شده انجام میشود. ساخت بدنه دوچرخه در این حالت، هزینهای در حدود 300 دلار دارد.
میلر میگوید:
ما سعی میکنیم که هزینههای تولید خودمان را با انتقال به چین کاهش دهیم. از آنجایی که هزینه نیروی کار در چین بسیار ناچیز است، میتوانیم قطعات را در چین و مونتاژ کنیم. ما در حال مذاکره با چندین شرکت دوچرخهسازی هستیم. امیدوار هستیم که پیشرفتهای ما باعث شود بتوانیم قطعات مهمتری از جمله قطعات مهم مربوط به صنایع فضایی را تولید کنیم. این چاپگر نیاز صنعت به کورههای عظیم را برطرف کرده است. ما به زودی قادر خواهیم بود هر آنچه که میخواهیم را تولید کنیم، اکنون قطعهای از هواپیما، فردا بال هواپیما و پسفردا خود هواپیما.