سهگانه بتمن یا همان شوالیه تاریکی ازجمله محبوبترین فیلمهای ابرقهرمانی عصر ماست به طوری که کمتر کسی را میتوان یافت که عاشق سینما باشد و با این سه فیلم خاطره نداشته باشد. به تازگی از زبان سازندهی این سه گانه یعنی کریستوفر نولان، نکات جدیدی به گوش رسیده است.
به گفتهی نولان، هرکدام از فیلمهای سهگانه شوالیه تاریکی دارای یک ژانر بخصوص هستند. بااینکه ورود حرفه ایِ این فیلمساز بزرگ به دنیای سینما با فیلم جنایی Memento در سال 2000 صورت گرفت ولی این کارگردان برندهی اسکار، با فیلمهای بتمن بود که خود را بهعنوان یک کارگردان پرقدرت به اثبات رساند.
همهچیز در سال 2005 با فیلم بتمن آغاز میکند (Batman Begins) با هنرنمایی کریستین بیل در نقش بروس وین (بتمن) و نقش منفی Ra’s al Guhl با بازی لیام نیسون شروع شد. به دنبال آن در سال 2008 فیلم فوق بلاک باستریِ شوالیه تاریکی (The Dark Knight) با بازی هیث لجر در نقش منفی جوکر را ساخت که لجر پس از مرگش برای همین نقش جایزه اسکار بهترین نقش مکمل را دریافت کرد. نولان در سال 2012 با فیلم شوالیه تاریکی برمی خیزد (The Dark Night Rises) این سهگانه را به پایان رساند که در این فیلم نقش منفی جدیدی به نام Bane (با بازی تام هاردی) معرفی شد و همچنین برداشتی خاص از Catwoman با بازی آن هاتاوی نیز وجود داشت. اکنون اینطور که به نظر میرسد هرکدام از این فیلمها اساساً باهم متفاوت بودهاند.
در فستیوال کن، نولان به شکل خلاصه در ارتباط با دوران حرفهای خود و بخصوص سهگانهی شوالیهی تاریکی صحبت کرد. به گزارش Total Film نولان عنوان داشته است که هرکدام از این فیلمها را در ژانری متفاوت میبیند: فیلم Batman Begins یک ماجراجویی قهرمانانه است، The Dark Knight فیلمی جنایی است که میتوان آن را با فیلم مخمصه (Heat) از مایکل مان مقایسه کرد و فیلم The Dark Night Rises نیز یک فیلم جنگی محسوب میشود. این ژانرها بر اساس نقشهای منفی تعریف میشوند: نقش بد Ra’s al Guhl یک مربی است، جوکر یک تروریست و Bane یک شخصیت نظامی.
فیلم The Dark Night Rises شش سال پیش اکران شد و بااینحال هنوز هم بحثهایی در ارتباط با این فیلم و همچنین فیلمهای قبل از آن وجود دارد، مخصوصاً ازنقطهنظر تأملبرانگیز کسی که این فیلم هارا ساخته است. از نگاه کلی، قرار دادن این سهگانه در ژانر ابرقهرمانی ساده است ولی مشخصاً این سهگانه فقط ژانر ابرقهرمانی ندارند. بااینکه هر سه فیلم از طریق شخصیتها و فضای داستان باهم ارتباط دارند، چیزی که نولان میگوید منطقی به نظر میرسد.
اگر به جزئیات توجه کنیم میتوانیم به سادگی ببینیم که Batman Begins یک ماجراجویی ابرقهرمانی است. در این فیلم بتمن خود را کشف میکند و سرنوشت خود را میپذیرد. در این بین فیلم The Dark Knight فیلمی پر از تنش است که مسیر نقش منفی و قهرمان فیلم باهم برخورد میکند؛ امری که در گرهگشایی پایانی فیلم مشخص میشود (مانند فیلم Heat که نولان به آن شاره کرد). و در آخر با توجه به تخریب و نحوهی فروریزی جامعه در فیلم The Dark Night Rises، و همچنین تهدید به نابودی به دست Bane (و توسط Talia al Guhl با بازی ماریون کوتیلارد) مشخص میشود که جنگ یکی از عناصر مرکزی این فیلم است.
برداشت نولان از فیلمهای بتمن در زمان جالبی مشخص شد، با توجه به اینکه فیلم The Dark Night دهمین سالگرد اکرانش را جشن میگیرد و ازآنجاییکه فیلمهایی مثل Avengers: Infinity War رکورد ثبتشده توسط شوالیهی تاریکی را شکستهاند شکی نیست که این فیلم نقطه عطفی است که فیلمهای ابرقهرمانی بر اساس آن قضاوت شوند. باکمی شانس، در ماههای آینده نولان در ارتباط با این سهگانه بیشتر صحبت خواهد کرد.