خودروی BMW M550i مانند تمامی سریهای M5 تمام و کمال است اما دهها هزار دلار ارزانتر است، این خودرو با آپشنهای بسیار زیاد و سرعت بالا و در عین حال هزینه مناسب انتخابی عالی برای دوستداران تنوع و هیجان خواهد بود.
آنچه که مهم است، سرعت است. موتور BMW M550i ، اسب سرکش 4.4 لیتری، توربو شارژ دوقلو V8 است که با فشار پدال گاز، 456 اسب بخار با گشتاور 650 نیوتن متر آزاد تولید میکند. شاسی این مدل کمی سنگینتر شده است بهطوری که نسبت به مدل 540i به اندازه یک اینچ پایینتر قرار میگیرد. اگزوزها مسابقهایتر و بزرگتر و ترمزها از نوع مدلهای مسابقهای M انتخابشده است. شیر خفتهای زیر کاپوت این خودرو خوابیده است، گول اسم آن را نخورید. درست است که M550i یک m5 نیست، اما BMW گفته است که M550i میتوانید زیر 4 ثانیه از صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت خیز بردارد. این نه تنها غیر باور است، بلکه بسیار سریعتر ازآنچه که انتظار داشتیم است.
قسمتی از تجربه رانندگی با BMW M550i
برای آزمایش این خودرو رانندگان برای رانندگی به کوههای کلرادو، رفتند. جایی که برای رانندگی M550i بسیار مناسب است. ماشین را روی حالت Sport Plus قرار داده، سیستم گیربکس هشت زمانه آماده تعویض دهندههای ناگهانی شدند، دور موتور در حالت اسپرت تنظیم شد. BMW M550i خودش را به سمت داخل پیچهای میکشد و اگر شما بخواهید به پیچی با سرعت بالا وارد شوید، توانایی کنترل راحت را با عملکرد چهارچرخ متحرک خواهید داشت، همچنین شما به وسیله گشتاور هوشمند، هیچ وقت از دور خارج نخواهید شد.
در حالت رانندگی عادی و پیشفرض، رانندگی با BMW M550i ، بسیار آسوده و راحت است، زمانی که راننده پشت فرمان در تست ماشین را تست میکرد، منطفه کلرادو برفی بود و ماشین بدون هیچ لغزشی جاده را طی میکرد. این نتیجه حاصل شد که فرمان به راحتی میچرخد، سواری نرم است و همه اینها باعث میشود که خودرو با کمترین اشاره شما، به هر جهتی که بخواهید بچرخد. رانندگی با این خودرو همانند سریهای 5 است. اسپرت بودن ذاتی این خودرو به خاطر پکیج عملکرد سری M لذت رانندگی روزانه را از آن نگرفته است.
امکانات زیاد کاربری که برای راننده در این سری تدارک دیده است، رانندگی را لذتبخش میکند. سرویسهای حرکت بین خطوط و ترافیک، در کنار هم خودرو را بدون دخالت راننده هدایت میکنند. هرچند این سیستمها در پیچهای تند ناکارآمد هستند، اما شما را در مسیرهای طولانی و پیچهای بزرگ بزرگراه تنها نخواهند گذاشت. هشداردهنده وجود اشیا متحرک در کنار خودرو، از سرعت 25 کیلومتر بر ساعت شروع به کار کردن میکند و تا 65 کیلومتر بر ساعت میتواند به صورت اتوماتیک خودرو را از برخورد با اشیاء حفظ کند. این تکنولوژی قبلاً هم در خودروها وجود داشت، اما توانایی کنترل خودرو شگفتانگیز و منحصر به فرد است.
راحتی
داخل BMW M550i با چرم معروف و باکیفیت کنیاک داکوتا (قهوهای روشن مخصوص BMW) و دوخت آبیرنگ که کنتراست زیبایی ایجاد میکند، تزیین شده است. داشبورد ترکیبی زیبا از چوب مرغوب و آلومینیوم صیقلی است که در کنار یکدیگر، بسیار زیبا و جذاب هستند. فضای داخلی به عنوان یک سدان نسبتاً بزرگ جادار است. برای سرنشینان جلو، جای کافی برای پا و برای سرنشینان پشتی فاصله صندلیهای جلو و عقب مناسب است. همچنین جعبه پشت ماشین به قدر کافی بزرگ است که میتواند وسایل حجیمی همانند چوب اسکی و غیره را در خود جای دهد.
قیمت خوب، کیفیت خوب
صفحهنمایش اطلاعات iDrive BMW در این سری کمی بزرگتر شده است و اندازهای در حدود 10.2 اینچ دارد. این اندازه باعث راحتی در استفاده راننده میشود. شما برای استفاده از نمایشگر دو روش دارید، استفاده از صفحه لمسی یا بهره بردن از اهرم روی کنسول وسط ماشین. سیستم هوشمند کنترل حرکتی (Gesture) در برخی موارد به راحتی میتواند نیازهای شما از قبیل پاسخ دادن به زنگ گوشی تلفن همراه، کنترل صدای سیستم صوتی و غیره را به خوبی پاسخگو باشد اما در برخی موارد کلافه کننده هم میشود. برای افزایش صدای سیستم صوتی از اهرم کنسول میانی استفاده کردن، قابل اعتماد تراست. همچنین در سرعتهای بالا، استفاده از این اهرم به جای صفحهنمایش توصیه شده است.
رابط کاربری BMW iDrive شاید دوستداشتنی باشد ولی کسانی که گوشیهای آیفون دارند، Apple CarPlay را ترجیح میدهند. شرکت این گزینه را هم ارائه میدهد اما مبلغی در قبال آن دریافت میکند. این گزینه اضافی به صورت رایگان در خودروهایی ارزانتر هم وجود دارد و دادن هزینهای چند صد دلاری برای داشتن آن، هزینه اضافی به شمار میآید.
آپشن، آپشن و آپشن
شرکت BMW به دادن امکان انتخاب اپشن های بسیار زیاد به خریداران خودش معروف است و مدل M550i هم از این قاعده مستثنای نیست. هفت پکیج مختلف پیش بینی شده است که در بازه قیمتی 700 دلار برای پکیج همیار پارک تا 3600 برای کنترل دینامیک میباشند. ماشینی همانند، مدلی که در کوههای کلرادو رانده شد دارای ویژگیهای دید در شب، CarPlay، شناساگر حرکات داخل کابین و چند ویژگی دیگر که در مجموع شش از هفت پکیج ارائه شده بود، قیمتی در حدود 88.985 داشت که در مقابل قیمت پایه 72.100 افزایش قیمت چشمگیری داشت. برای خودرویی همانند M550i وجود برخی از پکیجها تقریباً تجملاتی است و بدون آنها هم میتوان از رانندگی به حد کافی لذت برد، اما وجود ویژگیهایی همانند پکیج سیستم تعلیق یا رانندگی در بین خطوط میتواند مفید باشند.
همچنین خودروی BMW M550i برای جادههای داخل شهری و بین شهری عملکرد خوب و رانندگی بسیار راحتی به شما خواهد داد. همینطور به شما در اداره هزینههای خانهتان نیز کمک خواهد کرد. درست است که BMW M550i یک M5 کامل نیست اما تمامی چیزی که میخواهید را به شما میبخشد. پول کمتری که می دهید هیچ ویژگی را از شما نخواهد گرفت.