نکاتی برای انتقاد مثبت از کارمندان

انتقاد مثبت از کارمندان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بخشی از وظیفه مدیران، بررسی وضعیت شرکت و اعلام گزارش‌های سالانه به کارمندان است. در این جلسات که با انتقاد فراوان از کارمند همراه است، بیشتر اعضای شرکت سرخورده می‌شوند. مدیری قوی است که از این کار اجتناب کند.

زمانی می‌رسد که یک مدیر از خودش بازخورد منفی بروز می‌دهد. این زمان اجتناب‌ناپذیر است. هیچ کارمندی ایده ال نیست. هرکسی نیاز به اندکی پیشرفت دارد. نکته بازخوردها در این است که باید به‌گونه‌ای باشد که کارمندان در حفره‌ای از نامیدی و بی‌کفایتی فرو نبرد. این یکی از راه‌هایی است که یک مدیر را در فهرست مدیران بی‌کفایت و بد قرار می‌دهد.

وقتی زمان بررسی عملکرد سالانه یا حتی یک جلسه بررسی بی‌کفایتی کارمندی باشد، سعی نکنید که خودتان را پشت نقاب رضایت‌مندی پنهان کنید و احساسات خودتان و حرف‌هایتان را هر طور که دوست دارید بیان کنید، اما نکته‌ای در نظر داشته باشید که بازخوردهای منفی را اگر به صورت مناسب و به درد بخور استفاده کنید، هیچ کارمندی دچار مشکلات روحی، ناامیدی و سر خوردگی نخواهد شد، در عوض باعث پیشرفت او در کاری خواهد شد. نقد منفی در زمانی که اصولی باشد الهام‌بخش و بسیار انگیزشی است.

روانشناسی امروزی، توضیح می دهید که می‌توانید یک بازخورد منفی را به شکل مثبت بازگو کنید. روش ساندویچی وجود دارد که روانشناسان برای ارائه بازخوردهای منفی با انتقادات از آن استفاده می‌کنند، به این صورت که شما ابتدا، خوشامدگویی و مقدمه‌چینی می‌کنید، در مرحله دوم هر آنچه که لازمه پیشرفت است را اضافه می‌کنید، در نهایت دوباره مقداری مقدمه‌چینی و نتیجه‌گیری می‌کنید. شما می‌توانید از این روش برای بیان کردن بیشتر بازخوردهای مربوط به شرکت و خودتان به دیگران استفاده کنید. در ادامه چند سس خوشمزه که می‌توانید به ساندویچ انتقادی خودتان اضافه کنید، معرفی خواهیم کرد.

در مورد هدف صحبت کنید، نه یک شخص خاص

انتقاد مثبت از کارمندان

جملات خودتان را نثار یک شخص خاص یا کارمندان خودتان نکنید. از بکار بردن جملاتی همانند، شما باید، شما نباید و مهارت‌های تو، خودداری کنید و به جای آن از عبارت‌های مثبتی (هرچند انتقادی) استفاده کنید، همانند مشتریان، نمی‌دانند چه چیزی می‌خواهند یا این موضوع کاملاً قابل‌درک نیست،

در مورد نقاط قوت صحبت کنید

انتقاد مثبت از کارمندان

آشفته کردن اوضاع در این زمان، بسیار راحت‌تر از آرام کردن آن است. مسلماً کارمندان شما، بدون آنکه بدانند باید چه‌کاری انجام دهند، نمی‌توانند از مشکلاتی که به وجود آورده‌اند اجتناب کنند. در این موارد سعی کنید که با قوت قلب دادن به کارمندان، آن‌ها را تشویق کنید. آن‌ها را تشویق کنید که کاری که حالا می‌دانند درست است را انجام دهند. بعد از آن، هر زمانی که شما از کارشان انتقاد کنید، آن‌ها به چشم تخریب نخواهند دید و آن را بخشی از پیشرفت خود خواهند دانست و کل کارش را اشتباه فرض نخواهد کرد.

همه‌چیز را با اعداد و ارقام نشان بدهید

انتقاد مثبت از کارمندان

برای یک مدیرعامل، زمانی که نتواند برآوردی از کاری که انجام داده است، ببیند، شرایط سختی است، همچنین گاهی لازم است که به کارمندان شرایط بحرانی شرکت را توضیح دهید. برای این کارها بهتر است که از اعداد و ارقام استفاده کنید. اعداد ارقام را فقط برای نشان دادن شکست‌ها استفاده کنید، می‌توانید آینده شرکت و پیش‌بینی‌هایی از موفق گروهی را هم برای افزایش روحیه کارمندان نشان دهید.

خودتان را در مقام کارمند قرار دهید

انتقاد مثبت از کارمندان

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که می‌تواند در یک مجموعه به وجود آید، پایین آوردن جایگاه کارمند و صحبت کردن با او به صورتی که به او القاء شود از نظر مهارت و هوش در سطح پایین‌تری از مدیر است. از بالا به پایین با کارمندان خودتان صحبت نکنید، او را کم هوش با بی‌استعداد خطاب نکنید. سعی کنید منبع مشکلات را پیدا کنید. می‌توانید برای باز کردن مشکل یک داستان مشترک با موضوع را بیان کنید و به آن‌ها بگویید که چگونه می‌توانند از پس مشکل بربیایند.

ایمان به کارمندان خودتان را به زبان بیاورید

همیشه یادآوری اهمیت و توانایی‌های کارمندان را مدنظر داشته باشید و اطمینان بدهید که در هر زمینه‌ای به زودی پیشرفت خواهند کرد. به او یادآوری کنید که برای چه دلیل استخدام شده است. این‌گونه بازخوردها او را قوی‌تر خواهد کرد و در طولانی‌مدت او به هدف اولیه‌ای که برایش در نظر گرفته بودید نزدیک خواهد شد.

تمامی راه‌های گفته شده، روش‌های جزئی برای بهبود، بازخوردهای منفی است که می‌تواند در برنامه‌ریزی برای آینده شرکت به شما کمک کند. در سال 2013 تحقیقات نشان داده که 64 درصد از کارفرمایان باور داشتند، شرکت می‌تواند تأثیر مثبت بزرگی بر روی کارمندان و عملکرد آن‌ها داشته باشد.

در طول این سال‌ها، قدردانی از زحمات کارکنان و دستاوردهای شغلی آن‌ها از ابتدای در برنامه‌های مدیران قرارگرفته است. شرکتی که بتواند این کارها را به صورت مداوم انجام دهد، نتیجه کار خودش را زمانی خواهد دید که روحیه همه کارکنان در سطح بالایی باشد. کارمندان نیز یا دریافت باز خوردهای منفی دچار تنش نخواهند شد، زیرا که تعادل کافی بین انتقاد و تشکر وجود دارد.

در کل؛ اگر می‌خواهید که بازخورد منفی را به کارمندان خود انتقال دهید، نگرش مثبت و رفتاری سازنده در کنارش داشته باشید. اجازه ندهید که خشم و احساسات شما را در خودش غرق کنید. حمایت از تیم خودتان در کنار انتقاد لازم است و رابطه مستقیمی با موفقیت شرکت دارد. علاوه بر این کارمندان فرصتی برای یادگیری و افزایش نقاط قوت خود خواهند داشت. پس گزارش‌های انتقادی خود را کنار بگذارید، راحت باشید، روی تریبون آرام باشید و تیم خودتان را تشویق کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 2 میلیارد دلار
    فیلم Ne Zha
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 389 میلیون دلار
    فیلم Captain America: Brave New World
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 125 میلیون دلار
    فیلم Dog Man
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 113 میلیون دلار
    فیلم Bridget Jones: Mad About the Boy
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 90 میلیون دلار
    فیلم Mickey 17
    اکران: 07 مارس 2025