سرویس اصلی گوگل یعنی موتور جستجو گر آن، به راحت بودن و سادگی معروف است. هر سوالی که ذهن شما را مشغول کرده است تایپ کنید و گوگل وب سایت های مرتبط با جستجوی شما را در عرض چند ثانیه در اختیاران قرار می دهد. به همین راحتی!
اما این روزها جستجوی google فقط وب سایت ها را نشان نمی دهد، بلکه محتوای مختلفی از وب سایت ها گرفته تا توییت ها و فیلم ها و تصاویر را هم به شما ارائه می دهد. در نهایت هدف این است که کاربر به مرتبط ترین اطلاعات در کمترین زمان ممکن دست پیدا کند.
“هکتور اوایلت” مدیر طراحی بخش جستجوی گوگل این هفته اعلام کرده است که اضافه کردن و مدیریت این حجم از محتوای جدید نیازمند توجه دقیقی است. او در کنفرانس Tech Open Air در برلین گفت: “هدف کلی ما این است که اطلاعات را سازماندهی کنیم و آن ها را به شما تحویل دهیم. برای رسیدن به این هدف ما در حال تلاش برای حل برخی مشکلات در این زمینه هستیم. در طراحی چنین سیستمی باید همه افراد، انتظارات مختلف و شرایط گوناگون را کاملاً در نظر گرفت. هنگامی که شما به دنبال پاسخ سوال خود در جستجوگر google هستید، ما می توانیم جواب درست را در اختیار شما قرار دهیم. به گونه ای که شما با دیدن اولین نتیجه بگویید: آه، بله. خودش است! “
تیم طراحی گوگل با مدیریت “هکتور اوایلت” تیمی است که مسئولیت تجربه کاربری را در تمامی سیستم عامل ها و محصولات گوگل بر عهده دارد. امروزه ساعت ها، اتومبیل ها، گوشی های هوشمند و حتی رایانه های بسیاری از پلتفرم های گوگل استفاده می کنند.
اوایلت در ادامه کنفرانس گفت: ” گاهی مواقع پاسخ جستجوگر گوگل بسیار دقیق و واضح است، زیرا سوال کاربر کاملاً مشخص می باشد. به عنوان مثال: 25 درجه سلسیوس به فارنهایت چند می شود؟ اما گاهی مواقع هم سوال جستجوکننده مبهم تر است و هیچ پاسخ واضحی ندارد. به عنوان مثال: هر چند وقت یکبار باید لاستیک ماشین خود را عوض کنم؟”
اویلت می گوید: ” گوگل اغلب نتایجِ سوالات سخت تر و مبهم تر را با چند “بلوک” نشان می دهد که می تواند طیفی از انواع مختلف محتوا را شامل شود. همانطور که فن آوری شروع به تولید محتوای غنی تر می کند، بنابراین ویدئو، تصاویر و همه اینها به این گونه نتایج ختم می شوند. بنابراین برخی از نتایج ساده تر و برخی دیگر پیچیده تر هستند.”
اوایلت همچنین اذعان داشت که کارمندان google همواره در مورد چگونگی ارائه اطلاعات به میلیاردها نفر از افرادی که از موتور جستجوی گوگل استفاده می کنند، اختلاف نظر دارند و همیشه این دغدغه در بین آن ها وجود دارد که کاربر احساس ناراحتی نکند.
او می گوید: ” همیشه این بحث در داخل تیم وجود دارد که چه چیزهایی به قابلیت های جستجوگر اضافه شود. همیشه تلاش ما بر این است که نتایج جستجو را حد امکان متمرکز و ساده نگه داریم.”
وقتی از او پرسیدند که آیا شباهتی بین طراحی موتور جستجوی گوگل و طراحی دفاتر جدید گوگل در Mountain View و لندن وجود دارد، پاسخ داد: “هر دوی آن ها صریح تر و انعطاف پذیر تر هستند.” او همچنین عنوان کرد که جستجوگر گوگل در حال حرکت به هدفی است که در نهایت هم دوستداران و هم منتقدان گوگل از این موتور جستجوگر استقبال خواهند کرد.