گوگل دستیار جدیدی را رونمایی کرده که با استفاده از فناوری دوپلکس قابلیت گفتگوی تلفنی بسیار طبیعی را دارد. هنگامی که این دستیار برای رزرو با یک رستوران تماس گرفته، کارکنان متوجه نشده اند که با یک نرم افزار هوش مصنوعی گفتگو می کنند.
گوگل در این هفته با رونمایی از دستیار هوشمند خود با قابلیت مکالمه طبیعی، تحسین و حیرت ناظران را برانگیخت، اما این مساله برخی را نگران پیامدهای اخلاقی آن کرده که ممکن است نرم افزاری که یک انسان واقعی به نظر می آید مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.
ساندار پیچای مدیر عامل اجرایی گوگل گفتگوی ضبط شده این دستیار گوگل که به طور مستقل با یک سالن آرایش مو و نیز یک رستوران جهت رزرو تماس گرفته بود را پخش کرد که از قرار معلوم کارکنان متوجه نشده بودند به جای یک مشتری واقعی، دارند با یک نرم افزار دارای هوش مصنوعی صحبت می کنند.
به دستیار گوگل بگویید یک میز برای ساعت شش عصر رزرو کند و بقیه کارها را به عهده او بگذارید. او عادت دارد صدای خود را با لکنت و مکث مانند گفتن «اومز» و «آز» در میان حرف هایش کاملا انسانی جلوه دهد.
این همان کاری است که اکثر مردم هنگامی که فکرشان را جمع و جور می کنند انجام می دهند.
– پست وبلاگی مشترک یانیو لاویاتن و یوسی ماتیاس (مهندسان گوگل)
دستیار گوگل که با هوش مصنوعی بالای خود و بهره گیری از فناوری «دوپلکس» قادر به برقراری تماس تلفنی و صحبت همانند یک انسان واقعی است، ستاره این غول اینترنتی در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان (گوگل 2018 I/O) در هفته جاری در مانتین ویو کالیفرنیا بوده است.
این دستیار دیجیتال همچنین طوری برنامه ریزی شده که بداند چه زمانی باید سریع جواب بدهد، مثلا بعد از آنکه کسی «سلام» می دهد، و در سمت مقابل برای انسانی جلوه دادن، در برابر پاسخ دادن به سئوالات پیچیده، وقفه کند.
گوگل این دستیار بهبود یافته را برای استفاده افراد پرمشغله و نیز کسب و کارهای کوچکی که فاقد وبسایت برای مشتریان جهت رزرو هستند هدف گذاری کرده است.
«هدفی که ما برای این دستیار گوگل در ذهن داریم کمک به انجام کارهای فرد است،» پیچای سه شنبه این را به تقریبا 7000 توسعه دهنده حاضر در مراسم گوگل I/O 2018 و همزمان مخاطبان آنلاینی که ارائه او را تماشا می کردند گفت.
گوگل اصلاحات و بهسازی های این دستیار دیجیتال را در ماه های پیش رو تست خواهد کرد.
روبوکالرهای واقع گرایانه
رونمایی از این دستیار، پیرامون اینکه آیا باید به افرادی که تلفن را پاسخ می دهند گفته شود که با یک نرم افزار با صدای انسانی(و نه انسان واقعی) گفتگو می کنند و نیز اینکه چگونه ممکن است این فناوری به شکل «روبوکال های» ترغیب کننده، توسط بازاریاب ها یا کمپین های سیاسی مورد سوء استفاده قرار بگیرد بحث هایی را برانگیخته است.
گوگل دوپلکس تا به حال شگفتانگیزترین و هیجانانگیز ترین پدیده گوگل I/O 2018 بوده است.
– توییت کریس مسینا، طراح محصول که سابقه کار در گوگل را داشته و خالق ایده هشتگ توئیتر
گوگل دوپلکس یک پیشرفت مهم است و این پیام هشدارآمیز را با خود به همراه دارد که نیاز جدی به نظارت بر ماشین هایی که می توانند انسان را فریب دهند وجود دارد. این را کی فرت-باترفیلد رییس بخش هوش مصنوعی و پروژه یادگیری ماشین در مرکز انقلاب صنعتی چهارم متعلق به مجمع جهانی اقتصاد می گوید.
این ماشینها میتوانند از طرف احزاب سیاسی تماس بگیرند و حتی پیشنهادهایی متقاعد کننده تر برای رای دادن ارائه بدهند.
آیا کودکان هم می توانند از این دستیارها استفاده کنند و تماس بگیرند یا از آن ها تماس دریافت کنند؟
در مورد دستیارهای دیجیتال که برای افراد برنامهریزی می کنند، این سوال هم مطرح می شود که چه کسی مسئول اشتباهات احتمالی است. به عنوان نمونه عدم حضور فرد پس از رزرو، یا لغو پرداخت هزینه به خاطر رزرو در زمان اشتباه. در حالی که نگرانیهای فزایندهای درباره امنیت اطلاعات در اینترنت وجود دارد، این نگرانی نیز مطرح شده که دستیارهای دیجیتال چه نوع اطلاعاتی را ممکن است جمع آوری کنند و نیز چه افرادی به آن ها دسترسی دارند.
من احساس می کنم انسان ها هنگامی که از قبل بدانند، مشکلی با گفتگو با ماشین ندارند.
لورن واینستین
انبوهی از کامنت های توییتری، در بحث هایشان این مساله را مطرح کرده اند که عدم اطلاع قبلی شخص دریافت کننده تماس از اینکه با یک نرم افزار صحبت می کند غیراخلاقی است.
اگر شما هم مثل من سریال علمی-تخیلی پیشتازان فضا : نسل بعدی را تماشا کرده باشید احتمالا به این فکر کرده اید که گفتگو با کامپیوترهایی که صدای طبیعی دارند در آینده اتفاق خواهد افتاد.
– پست آندریاس شفرخب، به نظر میاد اون آینده الان فرا رسیده است.