آمازون بزرگترین خرده فروشی آنلاین است. این شرکت طرفداران و مشتریان بسیار زیادی دارد. بر اساس گزارش جدیدی از وال استریت ژورنال، این شرکت به بهانه خرید، بدن مشتریان خود را اسکن می کند!
آمازون بزرگترین خرده فروشی آنلاین است که به دلیل خدمات مشتری پسند خود بسیار مورد توجه مشتریانش قرار گرفته است. طبق گزارشی از روزنامه وال استریت ژورنال، شرکت آمازون، که در مورد مشتریان خود اطلاعات بسیار زیادی دارد، اکنون میخواهد در مورد وزن و دیگر خصوصیات بدنی مشتریان خود اطلاعاتی کسب کند! آمازون، مشتریان خود را به دفتر نیویورک خود فراخوان کرده و قصد دارد تغییرات وزنی و بدنی آنها را در یک دوره 20 هفته ای، ثبت کند.
داوطلبان این فراخوان لازم است ماهی دوبار به آمازون، اجازه دهند که تغییرات شکل بدنی آنها را در طول زمان ثبت کند. این داوطلب شدن رایگان نیست و اشخاصی که در این طرح داوطلب میشوند، از سوی آمازون، یک کارت هدیه 250 دلاری دریافت میکنند. بنظر میرسد که این جمع آوری اطلاعات توسط آمازون، جزئی از پروژه ساخت نرم افزارهای پیشرفته خرید است. آمازون با تشکیل تیم اسکن سه بعدی خود، قصد دارد برای مشتریانش امکان خرید پوشاک و کالای دیگر، مختص آناتومی و بدن آنها فراهم کند. یعنی در آینده نزدیک مشتریان آمازون میتوانند با مراجعه به سایت فروشگاه آمازون برای خود و به سایز کاملا مناسب شلوار یا تیشرت سفارش دهند.
در حقیقت این روش شرکت آمازون، ریسک مناسب نبودن کالاها برای مشتری ( بخصوص پوشاک ) تقریبا به صفر میرساند. یعنی مشتریان دیگر لباسهای گشاد و یا خیلی تنگ، نخواهند خرید. آمازون در دو سال گذشته، بیشتر روی فروش پوشاک و ایجاد مارکهای مختص به خود تکیه کرده است. همچنین آمازون از طرح فروش خود به نام Prime Wardrobe نیز رونمایی کرد که در آن مشتریان میتوانند چندین تکه لباس را خریداری کنند و آنهایی را که مناسب آنها نیست، پس بدهند. اگر بدن این مشتریان اسکن میشد، هیچ لباسی مرجوع نمیشد!
اما احتمال اینکه این پروژه در مدت زمان کوتاهی به ثمر برسد، بسیار کم است. در این مورد پروفسور سوزان اکسانگ از دانشگاه کرنل به وال استریت ژورنال میگوید:
اسکن سه بعدی بدن مثل، وضعیت شانهها و دیگر اجزای بدن، از آنچه مردم فکر میکنند، بسیار پیچیدهتر است.
اگر آمازون بتواند این پروژه را با موفقیت به ثمر برساند گام جدیدی در عرصه تجارت آنلاین برداشته میشود.