در نگاه اول میتوان دریافت که خودروهای کوپه نسبت به دیگر خودروها ظاهر بهتری دارند و همین دلیل محبوبیت این خودروهای زیباست. اگر به خودروهای لوکس بزرگ چهار در که بیش از دو نفر را در خود جای میدهند نیازی ندارید شاید یک کوپه بهترین گزینه باشد. در این مطلب به معرفی بهترین کوپههای تولید سال 2018 میپردازیم.
فورد موستانگ (Ford Mustang)
فورد موستانگ به نمادی در صنعت خودروسازی مبدل شده ولی این بدین معنا نیست که همه نسخههای این خودرو ارزش خرید دارند. نسل کنونی این خودرو در سال 2015 معرفی شد و بهینهسازیهای زیادی در نسخه سال 2018 آن ایجاد شد. این مدل، نام نسخه اصلی دهه 1960 را زنده کرده ولی ویژگیهای لازم را نیز برای اثبات خود به عنوان یک کوپه قرن بیست و یکمی دارد.
موستانگ همیشه در رانندگی سریع در یک خط صاف حرفی برای گفتن داشته ولی با اضافه شدن سیستم تعلیق عقب توسط فورد، کارنامه این خودرو در عملکرد روی پیچها نیز درخشانتر شده است. فورد همچنین مدلهای شلبی GT350 و GT350R مسابقهای را به تولید رسانده است. سیستم سینک 3 اینفوتینمنت (Sync 3 Infotainment) فورد نیز تکنولوژیهای این خودرو را کامل کرده و بهینهسازیهای بسیاری ار به این خودرو افزوده و مدل سال 2018 این خودرو اکنون دارای یک گزینه کنسول دیجیتال 12.4 اینچی است.
نام موستانگ تنها با موتور V8 معنای واقعی به خود میگیرد و فورد در این زمینه نیز کم نگذاشته است. موستانگ GT دارای یک موتور 5.0 لیتری V8 با توان 460 اسب بخار است و مدلهای GT350 و GT350R نیز دارای موتورهای 5.2 لیتری V8 با توان 526 اسب بخار هستند. همچنین فورد در نظر دارد یک مدل شلبی GT500 را با توان 700 اسب بخار تولید کند. از طرف دیگر فورد قصد دارد موستانگی را با موتور 2.3 لیتری توربوشارژ اکوبوست (EcoBoost) 4 سیلندری عرضه کند که در مجموع در هر 10.5 کیلومتر، 1 لیتر سوخت مصرف کرده و 310 اسب بخار توان خروجی دارد.
هوندا سیویک (Honda Civic)
هوندا شاید یکی از آخرین خودروسازان مطرح دنیا باشد که به جای تولید یک ماشین اسپرت، کوپهای تولید میکند که در واقع نسخه دو در یک خودروی معمولی است. هوندا سیویک در مدلهای سدان و هاچبک نیز در دسترس است. نسخه کوپه سیویک نیز دقیقاً همان عملکرد سدان را ارائه میدهد و این به معنای آن است که از نظر ظاهری با یک خودروی زیبا طرفایم.
سیویک کوپه به جز داشتن بدنه زیباتر هنوز هم یک انتخاب منطقی است. سیویک نسل حاضر تا حدود زیادی بهینهسازی شده و از نظر تکنولوژی به قابلیتهای زیادی نظیر سازگاری با Apple CarePlay و Android Auto و قابلیتهای کمک راننده Honda Sensing از جمله هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل سازگار و سیستم هشدار خروج از مسیر مجهز شده است.
همچنین هوندا مدل کوپه سیویک را در نسخه Civic Si Trim با موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر با توان خروجی 205 اسب بخار ارائه میدهد که در نسخه استاندارد با جعبه دنده دستی 6 سرعته به کار گرفته شده است. همچنین شاسی این نسخه سیویک نیز بهینهسازی شده است.
مرسدس بنز E-Class
مرسدس بنز E-Class چیزی بین خودروهای C-Class و S-Class است و به نظر میرسد در بین این سه، بهترین باشد. این خودرو دارای تکنولوژیهای پیشرفتهتری نسبت به C-Class کوچکتر و ارزانتر و در عین حال ارازانتر و خوشدستتر از S-Class است. مرسدس همچنین مدلهای سدان، کروکی و استیشن خانوادگی E-Class را ارائه داده تا گزینههای زیادی را در دسترس خریداران قرار دهد.
مزیت E-Class نسبت به دیگر کلاسهای خودرو مرسدس درون کابین مشخص میشود. صفحه نمایش بزرگ در وسط داشبورد، بخشی از سیستم اینفوتینمنت است که کار با آن نسبت به سیستمهای پیشین مرسدس آسان تر است. درون کابین، از مواد باکیفیتی استفاده شده و جزئیات طراحی نظیر گریلهای اسپیکر به کار رفته در سیستم صوتی برمستر (Burmester) چشمنواز است.
کوپه E-Class همچنین دارای قابلیتهای کمکراننده کاملی است که در فرمانپذیری نیز به کمک راننده میآید و خودرو را بین خطوط مسیر نگه میدارد. این سیستم، سرعت را نیز کنترل کرده و آن را با محدوده مورد نظر مطابقت میدهد. شاید تنها موردی که جای خالیاش در این خودرو احساس میشود موتور پرقدرت 603 اسب بخاری 4.0 لیتری V8 با توربوشارژ دوگانه باشد که در سدان مرسدس AMG E63 S وجود دارد. البته موتور 3.0 لیتری V6 در کوپه E400 نیز توان خروجی 329 اسب بخار را ارائه میدهد که رضایتبخش است.
داج چلنجر (Dodge Challenger)
چلنجر را نمیتوان تنها کوپه دومحوره نامید ولی همه دیگر خودروهای این رده در واقع خودروهایی لوکس هستند که از ظاهر کلاسیک زیبای داج بی نصیباند. البته داج سیستم دومحوره را تنها در مدل چلنجر GT ارائه می دهد که با موتور 3.6 لیتری V6 در دسترس است و نه موتور Hemi V8 محبوب داج. البته خبر خوب آن است که موتور V6 دارای توان خروجی 305 اسب بخار است و زمانی که سطح جاده خشک باشد، سیستم دومحوره غیرفعال شده و تنها دو چرخ عقب به حرکت درمیآیند و چلنجر GT هنوز هم مانند یک خودروی کلاسیک عمل خواهد کرد. مهندسان داج حتی سیستم این خودرو را طوری برنامهریزی کردهاند تا چرخها در پیچهای تند روی جاده لیز بخورند.
طراحی ظاهری چلنجر در حال کهنه شدن است و تازگی و پیچیدگی رقبایی مانند فورد موستانگ یا شورلت کامارو را ندارد؛ با این اوصاف هنوز هم نمیتوان منکر زیبایی و جذابیت داج چلنجر شد. نکته قابل توجه آن که فورد و شورلت دارای سیستم دو محوره چلنجر نیستند.