آیا میدانید در دنیای پیشرفته کنونی راهاندازی انواع کمپین شبکه اجتماعی چه نقش سرنوشت سازی در آینده مشاغل و کسبوکارها دارد؟ آیا میدانید که با استفاده از کمپینهای تبلیغاتی موفق و حرفهای میتوان در انواع پلتفرمها و رسانههای جمعی محبوب همچون اینستاگرام بهترین رویکرد را به عنوان یک برند تجاری نزد مخاطبین بازار هدف داشت؟
بدون شک همه ما میدانیم که با راهاندازی یک یا چند نوع کمپین Social Media، میتوان میزان فروش و سرانه درآمد از طریق فروش را با شدت زیادی افزایش دهیم. اما واقعا برای راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی یا فروش موفق در هر یک از شبکههای اجتماعی به چه تکنیکها و ترفندهایی نیاز است؟ در این مطلب از مجله پلازا به صورت صفر تا صدی و مفصل در رابطه با عوامل کلیدی موفقیت در انواع کمپین شبکه اجتماعی صحبت خواهیم کرد.
فهرست مطالب
آشنایی با مفهوم و کارایی کمپین شبکه اجتماعی
وقتی صحبت از کمپین شبکه اجتماعی میشود، منظور اصلی دسته بندیهای مختلف کمپینها است. یکی از متداولترین کمپینها در شبکههای اجتماعی کمپین تبلیغاتی است. در واقع کمپین تبلیغاتی اینستاگرام یکی از پربازدهترین کمپینها برای موفقیت کسبوکارها است!
اما منظور اصلی از راهاندازی کمپین شبکه اجتماعی، دقیقا جذب مخاطبین هدف و ترغیب آنها برای انجام یک اقدام همچون خرید محصول، نظر دادن و… است. در کل بازاریابی در بستر شبکههای اجتماعی بایستی اهداف و برنامههای مشخصی داشته باشد. همان طور که میدانید، هدف غریب به اکثریت برندها در شبکههای اجتماعی، ترغیب و جذب مخاطبین بازار هدف خود است. پس به همین دلیل شما هم باید با برنامه و استراتژی مشخصی کمپین تبلیغاتی یا فروش خود را راهاندازی کنید.
علت اهمیت انواع کمپینهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی
اگر بخواهیم در مورد اهمیت کمپینهای بازاریابی و فروش در شبکههای اجتماعی صحبت کنیم، باید ساعتها زمان را صرف این کار کنیم! اما به صورت خلاصهوار، در ادامه ۲ مورد از دلایل اهمیت کمپینهای تبیلغاتی را بیان خواهیم کرد.
اولین دلیل اهمیت بیش از اندازه این کمپینها در اصل ارتقای خدمات و کیفیت معرفی محصولات به مشتریان است. با استفاده از یک کمپین شبکه اجتماعی موفق میتوان مشتریان جدید را به راحتی پیدا کرده و به صورت یکجا به طیف گستردهای از مشتریان دست پیدا کرد.
دومین دلیل اهمیت این کمپینها، کمک به بهبود نحوه معرفی برند و ارزشهای آن به مخاطبین است. یعنی شما با استفاده از این کمپینها میتوانید ارزشهای اصلی برند و هویت آن را به بهترین و شیواترین شکل ممکن با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید.
برترین تکنیکهای راهاندازی کمپین شبکه اجتماعی
در راس تکنیکهای پرکاربرد برای راه انداختن انواع کمپین موفق در اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی، تعیین اهداف قرار دارد. یعنی شما بدون داشتن اهداف خاص از تعیین کمپین تبلیغاتی حتی با صرف بهترین و بیشترین هزینهها، باز هم نمیتوانید نتایج مطلوب خود را به دست آورید. اما در ادامه چند مورد از پرکاربردترین و جدیدترین ترفندهای راهاندازی کمپین در انواع شبکههای اجتماعی را معرفی میکنیم.
۱. تعیین استراتژی حرفهای و هوشمندانه
با توجه به سختگیری شدید الگوریتم شبکههای اجتماعی برای موفقیت در عرصه راه اندازی کمپین تبلیغاتی لازم است تا از قبل یک استراتژی کاملا هوشمندانه و اصولی را تعیین کنید. برای مثال، قبل از تعیین کمپین تبلیغاتی اینستاگرام، شما باید یک نقشه راه شفاف و درست از هشتگها داشته باشید. یعنی در ابتدا باید کلیدواژههای مناسبی را برای کمپین تبلیغاتی خود تعیین کنید.
در این زمینه پیشنهاد میکنیم همیشه ترندترین و پرسرچترین کلمات و کلید واژهها را به عنوان هشتگ در نظر بگیرید!
۲. تولید محتوای باکیفیت: اصل بسیار مهم در تعیین کمپین شبکه اجتماعی!
در پلتفرمهای جمعی و شبکههای اجتماعی به خصوص یوتیوب و اینستاگرام، تولید محتواهای ویدئویی باکیفیت بیشترین نقش را در موفقیت کمپینهای بازاریابی و فروش دارند. اگر تا به حال کمپینی را برای بازاریابی و تبلیغات برند خود راهاندازی نکردهاید، باید بدانید که تولید محتوای باکیفیت تاثیر زیادی در جذب مخاطبین و حتی تبدیل آنها به مشتریان وفادار دارد!
از طرفی دیگر، شما با تولید محتوای متنی یا ویدئویی خلاقانه در بستر اینستاگرام یا هر نوع شبکه اجتماعی دیگری میتوانید توجه بخش عمدهای از قشر مخاطبین بازار هدف را به خود جلب کنید! طبق آمارها، در حال حاضر کاربران در دنیای اینترنت بیش از ۸۰ درصد زمان خود را صرف مشاهده محتواهای ویدئویی میکنند؛ بنابراین، شما باید تولید محتوای خلاقانه ویدئویی را در لیست اولویتهای خود قرار دهید.
نکات مهم برای تولید محتوای خلاقانه
برای اینکه بتوانید در زمینه تولید محتوا، که اتفاقا یکی از مهمترین بخشها در راه اندازی کمپین موفق در اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی است، بهترین رویکرد را داشته باشید، بهتر است از ترفندهای زیر استفاده کنید. اولین ترفند مهم در خلق محتوا استفاده از اخبار ترند و روز دنیا است! همیشه مردم در هر کجای جهان دوست دارند تا از اخبار و اطلاعات جدید سر در بیارند؛ به همین علت، آن دسته از محتواهایی که در راستای این اخبار جدید تولید میشوند همواره بیشترین مخاطب را دارند.
همچنین، باید توجه داشته باشید که انتخاب پلتفرم مناسب محتوا به نسبت نوع شبکه اجتماعی اهمیت زیادی در حاصل نتایج مطلوب دارد؛ برای مثال، در شبکه اجتماعی اینستاگرام در کنار تولید محتوای ویدئویی باید پستهای متنی را به صورت روزانه و مرتب آماده کنید.
۳. شناسایی جامعه مخاطبان هدف
یکی از عمدهترین مشکلات کمپینهای مختلف در شبکههای اجتماعی که با شکست مواجه میشوند، عدم شناخت دقیق و کامل از مخاطبان هدف است! به این نکته هم در تعیین کمپین اینستاگرام یا شبکههای مختلف توجه داشته باشید که مخاطبین هر یک از پلتفرمها و رسانههای جمعی با یکدیگر متفاوت هستند. برای اینکه بتوانید شناخت عمیق و درک کاملی از مخاطبان بازار هدف خود داشته باشید یک مدتی را به بررسی علایق و رفتارهای آنها در شبکههای اجتماعی مختلف صرف کنید.
با انجام این کار بهتر و راحتتر میتوانید نیازها و مشکلات آنها را شناسایی کرده و در نهایت بهترین راه حل را در کمپینهای خود طراحی کنید!
۴. همیشه رفتار رقبای خود را بررسی کنید.
همیشه رقبا در هر زمینهای برنامه جدیدی را برای کمپینهای تبلیغاتی خود دارند. شما با ایده گرفتن از برنامههای رقبای خود میتوانید یک ایده جدید و کاملتری را برای کمپین شبکه اجتماعی خود در نظر بگیرید. در کل باید هدف شما از بررسی رقبای خود در هر عرصهای گرفتن ایدههای جدید باید باشد.
۵. مانند ربات رفتار نکنید!
یکی از اصلهای بسیار مهمی که شمار زیادی از تدوین کنندگان کمپین شبکه اجتماعی به آن بیتوجه هستند، استفاده از رفتار ربات گونه است. به عبارتی دیگر، اگر میخواهد در بین هزاران کمپین مختلف شما جزو بهترینها و برترینها باشید پس باید مانند یک انسان نه یک ربات رفتار کنید! شما به عنوان یک برند باید مانند یک انسان با روابط اجتماعی قوی با مخاطبان خود رفتار کنید تا بتوانید تعامل سازندهتری با آنها داشته باشید.
۶. بودجه کمپین تبلیغاتی را تعیین کنید
فارغ از بحثهای فنی در راهاندازی کمپین شبکه اجتماعی، شما باید میزان هزینه و بودجهای را که قرار است صرف کمپین خود کنید را مشخص کنید. برای مثال، در بخش طراحی گرافیکی، نامه نگاری، تولید محتوا و پرزنت محصول شما باید برای هر کدام بودجهای مشخص را تعیین کنید.
عوامل موثر بر هزینههای انواع کمپین تبلیغاتی
مواردی از جمله تعداد دفعات تبلیغ، سطح رقابت در بازار، سهم بازار و چرخه عمر محصول مواردی هستند که در هزینه انواع کمپینهای تبلیغاتی تاثیر دارند. هر یک از این موارد به نوبه خود تاثیر عمدهای در جمع کل هزینههای انواع کمپین شبکه اجتماعی دارند.
بارزترین نمونه کمپینهای تبلیغاتی مطرح در دنیا
حالا که با ترفندهای راه اندازی کردن کمپین تبلیغاتی و فروش موفق آشنا شدید، نوبت آن رسیده که چند مورد از موفقترین کمپینها در سطح جهانی را معرفی کنیم.
- کوکا کولا: این کمپین موفق با شعار تبلیغاتی «با هر کسی که دوست دارید تقسیم کنید» در حال حاضر یکی از موفقترین کمپینهای تبلیغاتی در دنیا است. شرکت آگیلوی بزرگترین آژانس تبلیغاتی در دنیا است که پروسه راه اندازی این کمپین بزرگ را بر عهده داشت. اصلیترین علت پیروزی این کمپین در سطح جهانی استفاده از شعار تبلیغاتی جذاب و همچنین ایجاد تعامل گسترده و وابسته کننده بین مخاطبین بود!
- اپل (Apple): این کمپین با شعار «خلاقیت متوقف نمیشود» واقعا به مخاطبین و کاربران هدف خود ثابت کرد که خلاقیت همیشه یک نوآوری غیر قابل توقف در خط تولید این برند است!
سخن پایانی
در این مطلب، سعی داشتیم تا تمامی آنچه که شما باید در مورد راه اندازی کردن یک کمپین شبکه اجتماعی بدانید را به صورت واضح و کامل بگوییم. در نهایت باید به این نکته مهم هم بپردازیم که اگر به تازگی یا سالهاست که کسب و کاری را راهاندازی کردهاید با تدوین یک کمپین تبلیغاتی اینستاگرام یا هر نوع شبکه اجتماعی دیگری میتوانید روح و جانی تازه به برند خود ببخشید!