یوتیوب 8.3 میلیون ویدیو با محتوای نامناسب، غیر ارزشی و غیر اخلاقی را در عرض 3 ماه از سایت خود حذف کرد. جالب است بدانید 80 درصد این ویدئوها توسط ربات ها، شناسایی و حذف شده اند.
چندی پیش یوتیوب (YouTube) متهم شده بود که ویدیوهای نامناسب و غیر اخلاقی این سایت به اشتراک گذاشته می شوند ولی یوتیوب واکنشی نشان نمی دهد. این موضوع، انتقادهای شدیدی را علیه یوتیوب ایجاد کرده بود. لذا این وبسایت تصمیم گرفت واکنشی جدی به این انتقادها نشان دهد و در سه ماهه آخر سال 2017، حدود 8.3 میلیون ویدیوی نامناسب، هرزنامه و ویدئوهای غیراخلاقی را از سایت خود حذف کرد. به اعتقاد این سایت، تمامی این ویدئوها، محتوای ارزشمندی نداشته و منافی اصول اخلاقی بوده اند.
اکثر این فیلم هایی که در طی برنامه سه ماهه یوتیوب از این سایت حذف شده اند، محتوای مناسبی نداشته و اغلب هرزنامه هایی بودند که محتوای غیر اخلاقی در آنها وجود داشته و به نمایش گذاشته شده است. یوتیوب در اولین گزارش خود در مورد این ویدئوها اعلام کرد که بیش از 80 درصد فیلم هایی که در این پروژه حذف شدهاند، توسط ربات به جای انسان شناسایی و حذف شده است. این موضوع نشان دهنده روند رو به رشد استفاده از چنین فناوری هایی است و نشان می دهد یوتیوب در استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین توانسته قدم های خوبی بردارد.
یوتیوب در پست وبلاگ خود نوشت:
سرمایه گذاری ما در بخش یادگیری ماشین، کمک شایانی در جهت سرعت بخشیدن به شناسایی و حذف ویدیوهای نامناسب کرد. توانستیم با کمک این فناوری، هرزنامه ها و ویدیوهای غیر اخلاقی را شناسایی و از شبکه خود حدف کنیم.
یوتیوب در راستای تحقق این برنامه، همچنین متخصصانی را به صورت تمام وقت استخدام کرد تا بتواند با هر گونه خشونت اخلاقی و تروریسم و هر گونه محتوای ضد حقوق بشری مبارزه کند و آنها را از شبکه خود حذف نماید.
سوزان وویچیتسکی مدیر عامل یوتیوب قبلا در پست وبلاگ خود گفته بود که گوگل قصد دارد تا سال 2018 تعداد ناظران و مدیران محتوای خود را که به بررسی محتوای مطالب مشغول هستند به 10 هزار نفر افزایش دهد.
این تغییرات پس از متهم شدن گوگل به اجازه پخش ویدئوهای نامناسب در حوزه روابط نامشروع جنسی با کودکان، به صورت جدی استارت خورد و بیش از 150 هزار ویدئو از این پلتفرم حذف شد. ادعا می شود که تعداد این ویدئوها بیش از 625000 ویدئو بوده که توسط نقض کنندگان حقوق شهروندی و حقوق کودکان منتشر شده است. یوتیوب، اعلام کرد که از 6.7 میلیون ویدیویی که توسط ربات های مجهز به فناوری یادگیری ماشین شناسایی شده است، 76 درصد آنها قبل از اینکه یک نمایه اختصاصی دریافت کنند، حذف شده اند.