ماتی دیوپ با ادغام واقعیت و فانتزی در مستند برلینی «داهومی» نوآوری میکند
ماتی دیوپ در رقابتی در جشنواره برلین، با مستند «داهومی»، سفر ۲۶ گنجینه سلطنتی را که در سال ۱۸۹۲ توسط سربازان فرانسوی به غارت برده شده و در سال ۲۰۲۱ به کشور بنین بازگردانده شدند، دنبال میکند. این مستند خلاقانه که از پاریس تا کوتونو پیش میرود، به آثار باستانی اجازه میدهد تا خودشان را بازگو کنند، آنها در مکالمهای به زبان فون، اغلب در برابر یک امتیاز موسیقی سینتیپاپ اسرارآمیز و تحریکآمیز، درباره سفرشان تأمل میکنند.
متی دیوپ پیش از اولین نمایش جهانی فیلمش گفت.
او این پروژه را به عنوان یک «مستند فانتزی» توصیف کرده است. این اصطلاح برای او چه معنایی دارد؟
او میگوید که «مستند» به تنهایی کافی نیست، «داستانی» هم کاملاً درست نیست، و به یک اصطلاح نیاز داشت که طبیعت ترکیبی آن را به دست آورد. او همچنین از این روش تقریباً بازیگوشانه برای آشتی دادن دو تخیل سینمایی که معمولاً با یکدیگر ارتباط داده نمیشوند، لذت میبرد. این عنصر فانتزی از دادن صدا به مجسمهها و اجازه دادن به آنها برای روایت داستان خودشان – از دیدگاه آفریقایی، به واضحی به اندازه خود واقعیت آشکار است. البته آثار هنری با روح و صداها آمیختهاند – هیچ چیز فراطبیعی در این مورد وجود ندارد! اما فیلم دارای یک بعد تسخیرشده و تسخیرکننده است که به موسیقی و حال و هوا مربوط میشود.
