سئو یا گوگل ادز؟ فاکتورهای مهم در انتخاب هر کدام برای کسب‌وکار

سئو یا گوگل ادز
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

همان‌طور که می‌دانید، در دنیای امروزه رقابت در فضای آنلاین بیش از هر زمان دیگر، چالشی اساسی برای کسب‌وکارهاست. با رشد و پیشرفت تکنولوژی و به‌روزرسانی لحظه‌ای رسانه‌های دیجیتال اگر کسب‌وکارها نتوانند خود را با این شرایط وفق دهند، نمی‌توانند در این فضای پویا و فعال دوام آورده و موفق شوند. از آنجایی‌که سایت یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم برای هر کسب‌وکاری است باید برای نگه داشتن اصولی و داشتن یک وب‌سایت استاندارد بیش‌ از سایر موارد تلاش کرد. از جمله اقدامات لازم در زمینه بازاریابی دیجیتال برای سایت، بهینه‌سازی (سئو) و انجام دادن کمپین‌های تبلیغاتی مثل تبلیغات گوگل‌ادز است. با این دو کار، می‌توان باعث رشد پایدار و توسعه کسب‌وکارها شد.

اما سئو یا گوگل ادز؟ کدام مهم‌تر است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را پیدا کنیم.

سئو چیست؟

سئو مخفف عبارت “Search Engine Optimization” یا به فارسی به معنای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. این فرآیند یک سری اقدامات و تکنیک‌هایی است که به منظور بهبود جایگاه یک وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجو انجام می‌شود. هدف اصلی سئو، افزایش رتبه یک وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) است به‌طور مستقیم تعداد بازدیدکنندگان و ترافیک وب‌سایت را افزایش دهد.

عناصر اصلی سئو

عوامل زیادی هستند که جز عناصر اصلی سئو سایت به شمار می‌روند. از جمله عواملی که در سئو تاثیر به‌سزایی دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کلمات کلیدی (Keywords): انتخاب و به‌کارگیری کلمات کلیدی مرتبط با موضوع و محتوای وب‌سایت برای بهبود قابلیت یافتن وب‌سایت توسط موتورهای جستجو، می‌تواند علاوه‌بر سئو، روی تبلیغات در گوگل نیز تاثیر بگذارد. با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط می‌توان به صورت هدفمند‌تری به مخاطبین هدف دست پیدا کرد و صدای برند را به گوش آن‌ها رساندو
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing): ایجاد محتوای مفید، جذاب و ارزشمند برای کاربران با هدف جلب توجه موتورهای جستجو و افزایش رتبه وب‌سایت، یکی دیگر از عناصر اصلی سئو است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. بلاگ‌های سایت، محصول‌نویسی، رپورتاژ آگهی (در صورت علاقه می‌توانید مقاله رپورتاژ آگهی چیست ما را مطالعه کنید) و … از جمله مواردی است که در بازاریابی محتوا انجام می‌شود.
  • ساختار لینک‌ها (Link Building): با ایجاد لینک‌های مختلف از سایت‌های معتبر و مرتبط به وب‌سایت هر کسب‌وکار می‌توان باعث افزایش اعتبار و رتبه سئو سایت شد. اینکار از جمله اقدامات اصلی در خدمات سئو است که باید در نظر گرفت.
  • بهینه‌سازی تکنیکی (Technical Optimization): بهبود عملکرد فنی وب‌سایت از جمله سرعت بارگذاری، بهینه‌سازی تصاویر، و ساختار کد مناسب می‌تواند باعث درست پیش رفتن سئو سایت شود و کسب‌وکار را به اهدافی که دارد برساند.

چرا سئو مهم است؟

سئو برای هر سایت لازم و ضروری است. در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا سئو برای یک سایت اهمیت بالایی دارد. با اینکار به پاسخ سوال سئو یا گوگل ادز نیز خواهیم رسید.

در ابتدا باید بگوییم که به‌وسیله بهینه‌سازی موتورهای جستجو، وب‌سایت شما در نتایج بالاتری نمایش داده می‌شود که به افزایش ترافیک وب‌سایت کمک می‌کند.

علاوه‌بر آن، وب‌سایت‌هایی که در نتایج جستجو بالاتر قرار دارند، اغلب به عنوان سایت‌های معتبرتر و مورد اعتمادتری تلقی می‌شوند.

سئو با بهبود محتوا و استراتژی کلمات کلیدی، به شما این امکان را می‌دهد تا ترافیک بازدیدکنندگان هدفمند و مرتبط با کسب‌وکارتان را بالاتر ببرید و مخاطبین هدف را بیش‌از پیش جذب کنید.

از طرفی، افزایش نتایج به صورت ارگانیک، به معنای کاهش نیاز به تبلیغات پرداختی و کاهش هزینه‌های بازاریابی آنلاین می‌شود و شما با یک سایت بهینه، نیاز کمتری به تبلیغات در گوگل خواهید داشت.

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز یا Google Ads یک سرویس تبلیغاتی آنلاین است که توسط گوگل ارائه می‌شود. این سرویس به تبلیغ‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا تبلیغات خود را در نتایج جستجوی گوگل به نمایش بگذارند. تبلیغات گوگل ادز به شکل تبلیغات کلمات کلیدی (Google Search Ads) و تبلیغات تصویری و متنی در شبکه نمایش (Google Display Network) ارائه می‌شود.

ویژگی‌های کلیدی گوگل ادز

ویژگی‌های کلیدی گوگل ادز

تبلیغات گوگل ادز به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا تبلیغات خود در نتایج جستجوی گوگل را بر اساس کلمات کلیدی انتخاب شده به مخاطبین خود نمایش دهند. تبلیغات در گوگل می‌تواند با استفاده از تصاویر و متن‌های گوناگون باشد.

از طرفی گوگل ادز امکان نمایش تبلیغات ویدئویی در وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مختلف با استفاده از YouTube و شبکه تبلیغات گوگل را به تبلیغ‌دهندگان می‌دهد.

امکانات گوگل ادز به اینجا ختم نشده و کسب‌وکارها می‌توانند تا تبلیغات درون برنامه در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف را نیز انجام دهند.

تنظیم بودجه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوگل ادز است که تبلیغ‌دهندگان می‌توانند به وسیله آن، بودجه‌های خود را مدیریت کنند.

مشاهده گزارش‌ها و آمار دقیق از عملکرد تبلیغات، نشان دادن تبلیغات به مخاطبان هدف بر اساس جغرافیا، سن، جنسیت، و … از دیگر ویژگی‌های گوگل ادز است که دانستن‌شان خارج از لطف نیست.

چرا از گوگل ادز استفاده می‌شود؟

دلایل زیادی برای استفاده از گوگل ادز وجود دارد که باعث می‌شود تا مشتریان بین سئو یا گوگل ادز دچار شک و ابهام شوند. موارد زیر، دلایل استفاده از گوگل ادز هستند.

  • راهکار سریع

تبلیغات گوگل ادز به تبلیغ‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به سرعت تبلیغات خود را منتشر کنند و زودتر به نتایج مدنظر برسند.

  • تبلیغات هدفمند

امکان هدفمندسازی تبلیغات بر اساس معیارهای مختلفی مانند کلمات کلیدی، مکان جغرافیایی، ویژگی‌های مختلف هدف، و … با گوگل ادز میسر است و می‌توان به بهترین شکل تبلیغات در گوگل را انجام داد.

  • گزارشات دقیق

ارائه گزارشات و آمار دقیق از نتایج تبلیغات به منظور تصمیم‌گیری هوشمندانه بر اساس عملکرد، از دیگر مزیت‌های استفاده از گوگل ادز است.

  • کنترل بیشتر بر تبلیغات

امکان تنظیم دقیق بودجه، نوع تبلیغات، و نحوه نمایش آنها در شبکه تبلیغات گوگل، باعث می‌شود تا بتوان به راحتی به اهداف مدنظر رسید و منجر به برگشت بودجه شد.

تفاوت سئو و گوگل ادز

تفاوت سئو و گوگل ادز در یک نگاه!

حال وقت آن است که به سوال سئو یا گوگل ادز پاسخ دهیم. برای اینکار سه ویژگی مطرح هر یک از این دو روش را توضیح خواهیم داد.

سه ویژگی سئو:

  • افزایش آگاهی برند

سئو امکان بهبود جایگاه سایت شما در نتایج جستجو را فراهم کرده و آگاهی مخاطبان را افزایش می‌دهد.

  • هزینه مداوم

هرچند هزینه سئو ممکن است در آغاز نسبت به گوگل ادز کمتر باشد، اما نیاز به استمرار و تلاش‌های مداوم دارد.

  • اعتبار برند

حضور در نتایج جستجو به معنای اعتبار و قابل اطمینان بیشتر در نظر کاربران است.

سه ویژگی گوگل ادز:

  • نتایج سریع

گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد تا تبلیغات خود را به سرعت منتشر و نتایج به دست آمده را به‌سرعت ارزیابی کنید.

  • کنترل بیشتر بر روی تبلیغات

شما می‌توانید با گوگل ادز با دقت هدف‌گذاری و بر اساس کلمات کلیدی، مکان جغرافیایی، و ویژگی‌های دقیق‌تر دیگر، تبلیغات خود را مدیریت کنید.

  • هزینه قابل پیش‌بینی

هزینه‌های گوگل ادز به صورت دقیق و قابل پیش‌بینی است و شما به تعداد کلیک‌ها و نمایش‌های تبلیغات در گوگل آن را پرداخت می‌کنید.

نتیجه‌گیری

برای انتخاب بین سئو یا گوگل ادز، باید به اهداف، بودجه، و نیازهای کسب‌وکار خود نگاه کنید. البته ممکن است در مواقعی ترکیبی از هر دو منجر به بهترین نتیجه ممکن شود. در صورت کلی تصمیم بیم این دو روش، باید با تحلیل دقیق بازار و شناخت دقیق از کسب‌وکارتان همراه باشد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 2 میلیارد دلار
    فیلم Ne Zha
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 389 میلیون دلار
    فیلم Captain America: Brave New World
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 125 میلیون دلار
    فیلم Dog Man
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 113 میلیون دلار
    فیلم Bridget Jones: Mad About the Boy
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 90 میلیون دلار
    فیلم Mickey 17
    اکران: 07 مارس 2025