یکی از موضوعات مورد توجه برخی کاربران، مساله گارانتی اصل و تقلبی گوشی های هوشمندشان است. کاربران دوست دارند گوشی را خریداری کنند که گارانتی اصلی داشته باشد.
در مورد محصولات اپل در ایران همیشه با این سئوال مواجه بودیم که آیا گارانتی اصل دارد یا خیر؟ برخی فروشندگان در همان ابتدای امر می گویند که محصولات اپل در ایران خدماتی را پوشش نمی دهد و گارانتی اصلی ندارد. ولی در بازار فروشندگانی هم هستند که ادعا می کنند محصول را به صورت مستقیم خریداری می کنند و با دریافت مبلغی اضافی از خریدار به او اطمینان می دهند که اگر مشکلی برای محصول پیش بیاید آن را به کشور مبدا که از آن خرید کرده اند منتقل می کنند و از خدمات گارانتی اصلی آن استفاده می کنند. با اینکه این پروسه بسیار وقت گیر است ولی برای برخی کاربران اهمیت دارد محصول با گارانتی اصلی موجود در ایران را خریداری کنند. البته تعداد فروشگاه هایی این کار را انجام می دهند خیلی کم است ولی اگر در بازار به دنبال این فروشندگان باشید آنها را پیدا می کنید. هر چند هزینه گارانتی در نظر گرفته شده هم رقم کمی نخواهد بود.
در کنار این وضعیت، اپل هم تمهیداتی را فراهم کرده تا کاربران بتوانند متوجه بشوند آیا محصولی که خریداری کرده اند، گارانتیِ اصلی دارد یا خیر؟ یعنی وقتی فرد گوشی آیفون یا آیپد اپل را خریداری می کند و فروشنده به وی اعلام می کند که این محصول گارانتی اصلی دارد، کاربر می تواند خودش صحت و سقم این ادعا را بررسی کند.
باید بدانید که وقتی یکی از محصولات اپل را خریداری می کنید، یک گارانتیِ اتوماتیک یک ساله به شما تعلق می گیرد ولی اگر محصول قدیمی تر باشد و یا به دلایل مختلف فاقد گارانتی اصلی باشد می توانید این موضوع را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که این گارانتی فقط مربوط به سخت افزار و تعمیرات آن می شود و شامل آسیب های اتفاقی مانند خراب شدن صفحه نمایش یا شکستن آن و ریختن آب روی گوشی نمی گردد.
برای اینکه ببینید محصول شما گارانتی دارد یا خیر ، به سادگی مراحل زیر را دنبال کنید:
مرحله 1: به صفحه Check Coverage در وب سایت اپل بروید.
مرحله 2: هنگامی که وارد صفحه شدید، فقط کافی است شماره سریال دستگاه را وارد کنید. اگر شماره سریال را نمی دانید، اپل به شما می گوید که چگونه آن را در دستگاه پیدا کنید.
مرحله 3: کد امنیتی یا captcha code را وارد کنید.
مرحله 4: پس از وارد کردن کد و شماره سریال، شما وارد صفحه ای می شوید که اپل اطلاعات مربوط به گارانتی دستگاه شما را اطلاع می دهد.
مرحله 5: در این قسمت شما سه مورد را مشاهده خواهید کرد:
الف) تاریخ خرید گوشی که برای شما مشخص می کند گوشی در چه تاریخی خریداری شده است.
ب) وضعیت پشتیبانی فنی گوشی آیفون. اپل برای تمام مصرف کنندگان خود بازه 90 روزه ای را برای پشتیبانی تلفنی در نظر گرفته است. ممکن است این گزینه با توه به اینکه محصولات دیرتر به ایران می رسند کاربردی برای شما نداشته باشد.
ج) وضعیت گارانتیِ گوشی شما را مشخص می کند که گارانتی آن تمام شده است یا خیر.
بدین ترتیب براحتی می توانید متوجه بشوید که آیا گوشی آیفون یا آیپد شما گارانتی، دارد یا خیر ؟