همزمان با این مسئله که شرکت های اینترنتی آماده اجرای قوانین حفظ حریم خصوصی اروپا می شوند، فیس بوک اعلام کرده که این قوانین را به صورت جهانی حداقل در حال حاضر اجرایی نمی کند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک با اظهار این مطلب به رویترز گفت که فیس بوک در حال حاضر، با بخش های زیادی از این قوانین که از ماه می اجرایی می شود، مطابقت دارد.
زاکربرگ قصد دارد که موارد محافظت حریم شخصی را در سراسر دنیا تا حدی افزایش دهد، اما برخی استثناها وجود خواهد داشت که او در مورد جزئیات آنها چیزی بیان نکرده است. وی گفت: «ما همچنان مشغول مشخص کردن جزئیات این مسئله هستیم، اما باید کلیت آن را نیز تعیین نماییم.»
قوانین محافظت از داده های عمومی که در سال 2016 تصویب شد، بزرگ ترین تغییر در زمینه حریم شخصی در اتحادیه اروپا است که طی 20 سال گذشته روی می دهد و بر روی فرآیندهای کسب و کارهای غیراروپایی و چگونگی استفاده داده های کاربری اروپایی ها توسط آنها تاثیر می گذارد.
هنگامی که قوانین محافظت از داده های عمومی اجرایی شوند، شرکت های فناوری مجبور خواهند شد تا هر زمان داده های کاربران به بیرون درز پیدا کرد، به آنها اطلاع دهند. بدین ترتیب، کاربران نیز می توانند از شرکت ها بپرسند چه داده هایی از آنها را نگهداری می کنند و چگونه از آنها استفاده می نمایند و اگر بخواهند می توانند این اطلاعات را حذف کنند. شرکت هایی که با این قوانین انطباق نیابند، با جریمه هایی روبرو خواهند شد. این جریمه بسته به میزان تخلف، می تواند تا چهار درصد از گردش مالی سالیانه آنها یا برابر با 20 میلیون یورو هم باشد. این اظهارنظرهای زاکربرگ در حالی بیان شده که فیس بوک هنوز تحت تاثیر رسوایی Cambridge Analytica قرار دارد که طی آن اطلاعات کاربری و شخصی 50 میلیون کاربر بدون اطلاع آنها مورد سوء استفاده قرار گرفت.
نیکول اوزر، مدیر فناوری و آزادی های فردی اتحادیه آزادی های فردی کالیفرنیا گفت که اجرای جهانی این قوانین چندان سخت نخواهد بود. با این وجود، اجرای قوانین محافظت از داده های عمومی برای فیس بوک سخت تر است، چرا که مدل تبلیغات هدفمند فیس بوک به گونه ای است که با استفاده از پروفایل های کاربری کار می کند، اما در مورد گوگل با توجه به نتایج جستجوی ناشناس تبلیغات صورت می گیرد.