کش بک چیست | مزایای سیستم بازگشت وجه چیست؟

کش بک چیست | مزایای سیستم بازگشت وجه چیست؟
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کش بک یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌های بازاریابی است که با ترغیب مشتریان به خرید دوباره، باعث افزایش سود کسب‌وکار می‌شود. حالا اگر دقیقا نمی‌دانید که کش بک چیست ، چه استفاده‌هایی دارد و چطور به سوددهی بیشتر کسب‌وکارها کمک می‌کند، همراه ما باشید تا در این مطلب، تمام این سوالات شما را پاسخ دهیم.

کش بک و تاثیر آن در بازگشت مشتری

کش بک یا بازگشت وجه، یکی از تکنیک‌های بازاریابی است که مشتریان پس از خرید از مجموعه و پرداخت هزینه، درصد کمی از مبلغ خریدشان به‌عنوان اعتبار اکانت آن‌ها برای خریدهای آتی، ثبت می‌شود. در این حالت، می‌توانیم کش بک را نوعی تخفیف بنامیم که در عوض اخذ مبلغ کمتر از مشتری، همان مبلغ را برای خرید آتی، در حساب کاربری او نگه می‌دارد.

این روش، کش بک نامیده می‌شود و مشتریان برای استفاده از اعتبار موجود در اکانت خود، برای خرید از آن کسب‌وکار، حتما به آن مجموعه مراجعه می‌کنند. بازگشت وجه، یک ارتباط دائم به‌وجود می‌آورد، زیرا مشتریان با هر بار خرید، بخشی از مبلغ خریدشان به‌عنوان اعتبار در حساب آن‌ها ثبت می‌شود و در اغلب موارد، مشتریان برای استفاده از آن اعتبار، خرید خود را دوباره و دوباره، تکرار خواهند کرد.

مزایای استفاده از کش بک در کسب و کار

این روش جذاب، می‌تواند مزایای زیادی برای کسب‌وکار شما داشته باشد که در ادامه، سه مورد از مهم‌ترین آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

افزایش خرید دوره‌ای و وفادارسازی مشتری

مشتریان زیادی برای تکمیل امتیازهای خود و به‌دست آوردن پاداش نهایی، بارها و بارها از یک مجموعه خاص خرید می‌کنند. به‌دست آوردن پاداش نهایی، همیشه یکی از مهم‌ترین محرک‌ها برای بازگشت مشتری به مجموعه است و همین موضوع، اصل اولیه تکنیک کش بک است. مشتریان با هر بار خرید، احساس می‌کنند که بخشی از پول خود را در مجموعه شما، ذخیره کرده‌اند و برای صرف پول خود، حتما برای خرید دوباره، باز می‌گردند.

در صورتی که بتوانید رضایت مشتری را در هر بار خرید او جلب کنید، به‌راحتی مشتری عادی خود را به مشتری وفادار تبدیل کرده‌اید. این مشتری برای استفاده از اعتبار خود و البته با توجه به رضایت از تجربه‌های پیشین، حتما به مجموعه شما باز می‌گردد. البته در این راستا شناخت انواع وفاداری مشتری نیز اهمیت زیادی دارد.

مقرون به‌صرفه‌تر از عرضه جوایز مختلف به مشتریان

برنامه‌های مختلف برای ارائه جوایز به مشتریان، همیشه به این معنا است که شما بر طبق کسب‌وکارتان، یک محصول یا خدمت رایگان به مشتری عرضه کنید. برای ارائه این پاداش‌ها، باید یک برنامه مشخص داشته باشید و بخشی از بودجه خود را برای این تکنیک بازاریابی، کنار بگذارید.

در روش کش بک این اتفاق رخ نمی‌دهد و شما بدون نیاز به صرف هزینه‌های مجزا، هر بار مبلغی از خرید خود مشتری را کنار می‌گذارید. بدین شکل، هزینه اضافه‌ای به کسب‌وکار شما تحمیل نمی‌شود. از طرف دیگر، تحقیقات ثابت کرده‌اند که مشتریان فعلی هر مجموعه، 31 درصد بیش از مشتریان جدید، خرید می‌کنند. شما با هر بار بازگشت مشتری، می‌توانید با توجه به خرید بیشتر او، اعتبار بیشتری هم به مشتری اختصاص داده و بیش از پیش، او را به بازگشت دوباره و خرید بیشتر، ترغیب کنید.

عدم نیاز به ارائه تخفیف‌های متنوع

تخفیف دادن، یکی از ساده‌ترین روش‌های جذب مشتری است. مشتریان همیشه از پول کمتر دادن لذت می‌برند، اما جالب است بدانید که ارائه کش بک به مشتری، میزان تمایل او را به خرید افزایش می‌دهد. در واقع شما با تخفیف‌دادن، فقط مبلغ کمتری از مشتریان می‌گیرید، اما با بازگشت وجه، مشتریان در حال کسب یک پاداش یا همان اعتبار هستند.

بنابراین می‌توانید در عوض 20 درصد تخفیف، به مشتریان 10 درصد بازگشت وجه پیشنهاد دهید تا با هزینه بسیار کمتر از تبلیغات، مشتریان خود را به خرید بیشتر تشویق کنید.

چه صنایعی از کش بک استفاده می‌کنند؟

تمام صنایع و کسب‌وکارهای عرضه محصولات و خدمات، می‌توانند از سیستم کش بک استفاده کنند. برای مثال، کسب‌وکارهای زیر مهم‌ترین صنایعی هستند که بازگشت وجه به‌عنوان یکی از تکنیک‌های بازاریابی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد:

کارت‌های اعتباری

اغلب کارت‌های اعتباری مشهور و بین‌المللی، از سیستم کش بک استفاده می‌کنند. مشتریان در این حالت با هر خرید، بخشی از مبلغ خریدشان به‌عنوان اعتبار حساب آن‌ها، ذخیره می‌شود. پس از اتمام اعتبار کارت، مشتریان می‌توانند از اعتبار کش بک موجود در کارت خود استفاده کنند. معمولا در کارت‌های اعتباری، 1 الی 1.5 درصد از مبلغ هر خرید، به‌عنوان اعتبار اکانت مشتری، ذخیره می‌شود.

F:\RASOULZADEH\smartX\reportage\14020718 - smartx - rep - plaza.ir - CashBack\Untitled design (23)\3.jpg

کسب‌وکارهای عرضه مواد غذایی

مجموعه‌های مختلف مثل کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، با به کار بردن سیستم کش بک، هر بار درصدی از مبلغ فاکتور مشتری را به‌عنوان اعتبار اکانت او، ذخیره خواهند کرد. بدین شکل هر مشتری پس از چند بار مراجعه به مجموعه و خرید از آن‌جا، می‌تواند یک خرید با نصف مبلغ یا بدون پرداخت هزینه، داشته باشد. سیستم‌های باشگاه مشتریان موفق در زمینه رستوران‌ها و کافه‌ها، نیز عموما بر پایه کش بک هستند.

فروشگاه‌های لباس

خریدهای دوره‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، برای اغلب مشتریان به یک روتین سالانه تبدیل شده است. فروشگاه‌های بزرگ برای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر، معمولا بخشی از خرید هر مشتری را به‌عنوان اعتبار او، ثبت کرده و در انتهای هر فصل، با یادآوری میزان اعتبار به مشتری، او را به مراجعه به فروشگاه و خرید دوباره، تشویق می‌کنند.

استفاده از کش بک در ایران

در ایران نیز مجموعه‌های مختلفی از این سیستم استفاده می‌کنند. برخی از نمونه‌های استفاده از کش بک در ایران، شامل موارد زیر است:

رستوران‌ها

مجموعه اسمارت ایکس با عرضه پلتفرم رزرو هوشمند، این امکان را در اختیار رستوران‌ها گذاشته است که اطلاعات رزرو هر مشتری، میزان خرید او، تعداد دفعات خریدش در هر ماه و البته مبلغ فاکتور مشتری، در یک پایگاه داده جامع ثبت شود. با کمک این پلتفرم، رستوران‌ها می‌توانند مشتریان را آنالیز کرده و بر اساس تعداد مراجعه‌ها و میزان هزینه‌کرد هر مشتری، اعتبار بیشتری به او تخصیص دهند.

F:\RASOULZADEH\smartX\reportage\14020718 - smartx - rep - plaza.ir - CashBack\Untitled design (23)\8.jpg

بانک‌های هوشمند

در حال حاضر بانک‌های هوشمند مثل بلو بانک، با عقد قرارداد با مجموعه‌های مختلف، این امکان را در اختیار مشتریان خود گذاشته‌اند که پس خرید از آن کسب‌وکارها، بخشی از مبلغ خرید مشتری به‌عنوان اعتبار او، ثبت شود.

بدین شکل، این بانک علاوه بر ترغیب مشتری به خرید از مجموعه‌های خاص، مشتریان را به استفاده بیشتر از کارت اعتباری بانک خود نیز ترغیب می‌کنند و با یک تیر، دو نشان خواهد زد.

سخن آخر

بازگشت وجه یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌های فروش است که مشتریان پس از هر بار خرید، اعتبار مشخصی دریافت می‌کنند. در این مطلب با هم بررسی کردیم که کش بک چیست و چه فوایدی برای مشتریان دارد. در حال حاضر مجموعه‌های مختلفی از این سیستم استفاده می‌کنند که با سیستم رزرو هوشمند اسمارت ایکس، استفاده از آن بسیار راحت‌تر نیز شده است. بدین شکل، مجموعه‌های رستورانی یا انواع کافی‌شاپ‌ها، علاوه بر استفاده از تمام مزایای جذاب سیستم رزرو هوشمند میز، می‌توانند فرآیند کش بک مجموعه‌شان را هم آغاز کنند و مشتریان را به خریدهای بیشتر، ترغیب نمایند!

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 2 میلیارد دلار
    فیلم Ne Zha
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 389 میلیون دلار
    فیلم Captain America: Brave New World
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 125 میلیون دلار
    فیلم Dog Man
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 113 میلیون دلار
    فیلم Bridget Jones: Mad About the Boy
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 90 میلیون دلار
    فیلم Mickey 17
    اکران: 07 مارس 2025