اخیراً کمپانی تسلا اطلاعات جدیدی را در مورد تصادفی که در جریان آن یک مدل ایکس دخیل بود منتشر کرده است. راننده این خودروی SUV الکتریکی در جریان تصادف جان خود را از دست داد. کمپانی تسلا در پستی در وبلاگ خود در روز جمعه اعلام کرد که این مدل ایکس پیش از تصادف در حالت اتوپایلوت که سیستم نیمه خودکار رانندگی این خودرو است در حال حرکت بوده. این اطلاعات از داده های سیستم این خودرو به دست آمده است. همچنین طبق گفته تسلا، راننده این خودرو، قابلیت کنترل فاصله را نیز که تعیین کننده فضای بین مدل ایکس و دیگر وسایل نقلیه به کار می رود روی حداقل قرار داده است.
به گفته این کمپانی، راننده هشدارهای تصویری و شنیداری زیادی را برای در دست گرفتن فرمان دریافت کرده بود ولی 6 ثانیه پیش از تصادف، دست وی روی فرمان تشخیص داده نشده بود. مدل ایکس به حصار جاده ای در مونتین ویو در ایالت کارولینای شمالی برخورد کرده و در نتیجه آن، راننده در بیمارستان جان خود را از دست داد.
طبق گفته تسلا، راننده پیش از برخورد با حصار حدود 5 ثانیه زمان و 150 متر فاصله داشته ولی طبق داده های به دست آمده از سیستم خودرو، وی هیچ اقدامی نکرده است. هیأت امنیت حمل و نقل ملی ایالات متحده (NTSB) تحقیقاتی را در این زمینه در پیش گرفته است. دو وسیله نقلیه دیگر نیز در این تصادف دخیل بوده اند.
این دومین تصادف رانندگی است که یک خودرو تسلای مجهز به اتوپایلوت در آن بوده و سازمان NTSB آن را مورد بررسی قرار داده است. این سازمان همچنین تحقیقاتی را در مورد یک مدل S که با یک ماشین آتنشنشانی برخورد کرده به عمل آورده است. این تصادف در جاده های خارج از شهر لوس آنجلس و کالور سیتی در ابتدای سال جاری میلادی اتفاق افتاد.
طبق گفته تسلا، اتوپایلوت یک تکنولوژی تمام خودکار نیست و باید به صورت تمام وقت آن را زیر نظر داشت. اگر راننده هشدارها را نادیده بگیرد هشدارهای بیشتری را دریافت خواهد کرد و با نادیده گرفتن تمامی هشدارها، سیستم اتوپایلوت به صورت خودکار غیرفعال خواهد شد.