اخیراً فیسبوک موضوع مجادلات زیادی پس از طرح ادعاهایی در مورد سوء استفاده یک سازمان تحلیلی به نام کمبریج انلتیکا (Cambridge Analytica) بوده است. این سازمان از داده های خصوصی بیش از 50 میلیون کاربر فیسبوکی استفاده کرده بود. در حالی که مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک بیانیه ای را در مورد استفاده از یک روش جدید سه مرحله ای برای محافظت از حریم خصوصی کاربران این پلتفرم منتشر کرده، تحقیقاتی از جانب اتحادیه اروپا برای مشخص کردن حدود سوء استفاده از اطلاعات کاربران در حال انجام است.
این در حالی است که هزاران کاربر در شبکه اجتماعی توییتر در چالشی به نام «حذف فیسبوک» با هشتگ DeleteFacebook# شرکت کرده اند. در این حرکت اعتراضی، نام شناخته شده ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس اکس و تسلا نیز دیده می شود.
ایلان ماسک در پاره ای از توییت ها اعلام کرد که او حتی از وجود صفحه اسپیس اکس بی خبر بوده است؛ این توییت پس از باخبر ساختن ماسک توسط یکی از کاربران در مورد وجود چنین صفحه ای منتشر شده است. بلافاصله پس از آن، به وی خبر داده شد که صفحه رسمی تسلا نیز در فیسبوک وجود دارد.
ایلان ماسک به قول خود وفا کرد و پس از باخبر شدن از وجود چنین صفحاتی، هر دو را 20 دقیقه پس از توییت هایش حذف کرد. این حرکت ایلان ماسک با در نظر گرفتن آن که هر دو این صفحات بیش از 5 میلیون فالوور داشتند، حرکتی جالب و شجاعانه است. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که پاک کردن صفحات فیسبوک این دو کمپانی چه تأثیری بر اذهان عموم و طرفداران خواهد گذاشت ولی ماسک عنوان کرد که هرگز در این صفحه فیسبوک تبلیغات نکرده است و ماندگاری یک محصول با توجه به مزیت هایش خواهد بود.
طق گفته ایلان ماسک اینستاگرام که تحت تملک فیسبوک است تا زمانی که اعمالش را مستقللاً انجام دهد مشکلی نخواهد داشت ولی مدیر این شبکه اجتماعی در قبال کاربران و اطلاعاتشان مسؤول است.