باسلام این روزها پرسروصداتر و شلوغتر از همیشه شده است. درست مثل یک بازار واقعی. بازاری که حالا به اندازه ایران وسعت دارد و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا میشود!
در چنین شرایطی احتمالا مهمترین سوالی که به ذهن خیلی از غرفهدارها میرسد، این است:«چه کار کنم که غرفهام در بازار باسلام بیشتر دیده شود؟» و این دقیقا همان سوالی است که باعث شد باسلام به سراغ طراحی «نشان غرفه برتر» برود؛ نشانی که قرار است به شما کمک کند در این بازار شلوغ توجه بیشتری به سمت خودتان جلب کنید.
در این نوشته قرار است از زبان کوروش سلیمانی از اهالی تیم باسلام، درباره نشان غرفه برتر صحبت کنیم. درباره اینکه قصهاش از کجا شروع شد و چه فایدهای دارد و چطور میتوان آن را به دست آورد.
قصه از کجا شروع شد؟
همه چیز از روزی شروع شد که از خودمان پرسیدیم:«چطور میتوانیم تجربه خرید را برای مشتریهای باسلام بهبود ببخشیم؟» طبیعتا بخشی از این سوال متوجه ما و پلتفرم باسلام بود و بخشی دیگر به غرفهدارهایمان بر میگشت؛ یعنی همانهایی که با مشتریها ارتباط مستقیمتری داشتند.
این شد که به یک راهحل بُرد بُرد رسیدیم! راهحلی که هم به سود مشتریها بود و هم به نفع غرفهدارها. در این راهحل ما باید کاری میکردیم تا هم خیال مشتریها برای خرید راحت باشد و هم غرفهدارهای خیلی خوب بیشتر دیده شوند.
اما حالا یک سوال مهمتر پیش رویمان داشتیم: اصلا یک غرفهی خیلی خوب باسلامی چه شکلی است و چه ویژگیهایی دارد؟ سوالی که جواب آن را بالاخره بعد از برگزاری کلی جلسه پیدا کردیم!
ایده نشان غرفه برتر چطور به ذهنمان رسید؟
حالا فقط یک سوال باقی مانده بود: چه کار کنیم تا مشتریها غرفههای خیلی خوب را پیدا کنند؟ و جواب را با الهامگرفتن از بازارهای جهانی مختلف، مثل Etsy وAirbnb، پیدا کردیم: ما باید برای ایجاد تمایز یک نشان خاص طراحی میکردیم! نشان خاصی که باید فقط به غرفهدارهایی تعلق میگرفت که به طور مداوم معیارهای خاصی را رعایت میکردند و تعهد خودشان را به برتر بودن اثبات میکردند.
چطور نشان غرفه برتر را طراحی کردیم؟
با پذیرش ایده نشان غرفه برتر ، به مرور ویژگیهای غرفه برتر را نیز توسعه دادیم تا این نشان فقط نماد یک وضعیت نباشد، بلکه نشانی از کیفیت، اطمینان و خدمات استثنایی یک غرفه هم باشد تا خریدارها موقع گشتوگذار در باسلام آن را ببینند و به آن اعتماد کنند.
در ادامه تیم طراحی محصول باسلام که در تولد این نشان نقش مهمی داشت، نشانی را طراحی کرد که به راحتی قابلتشخیص بود و مانند یک چراغ راهنما به مشتریان و فروشندگان کمک میکرد.
به علاوه این تیم معیارهای گرفتن نشان غرفه برتر را از طریق بنچمارکهای (الگوبرداری) گسترده، مشاوره درونسازمانی و بازخوردگرفتن از غرفهدارهای باسلامی تعیین کرد و سپس با در نظرگرفتن شاخصهای مختلف، عملکرد غرفهدارها را – از میزان پاسخدهی گرفته تا سطح رضایت مشتری – در نظر گرفت تا مطمئن شود که این نشان واقعاً نماینده غرفهدارانی است که به طور مداوم خدمات خارقالعادهای را ارائه میدهند.
سرتان را درد نیاوریم: ما این نشان را طراحی کردیم تا تعهد خودمان را به بهبود تجربه خرید شما در باسلام نشان بدهیم. نشانی که قرار است به شما برای انتخاب آگاهانه و ارتباط با غرفهدارن خارقالعاده کمک کند.
البته این آخر قصه نیست چون ما هر روز داریم برای بهترشدن نشان غرفه برتر کار میکنیم و امیدواریم روزی به جایی برسیم که خرید از غرفهداران باسلامی را برای شما به تجربهای لذتبخش تبدیل کنیم.
نشان «غرفه برتر» چه فایدهای دارد؟
ما میخواستیم سیستمی بسازیم که در آن بتوانیم به صورت شفاف عملکرد غرفهدارها را ارزیابی کنیم و در مرحله بعد برترینها را به بقیه نشان بدهیم.
این سیستم دو فایده مهم دارد: اول این که به غرفهدارهای برتر نشان میدهد که عملکرد خوبشان دیده میشود از این طریق تشویقشان میکند و دوم اینکه به مشتریها کمک میکند تا با اطمینان بیشتری از این غرفهها خرید کنند، چون آنها در گذر زمان ثابت کردهاند که میتوانند تجربه بهتری را برای مشتریها رقم بزنند.
به علاوه این سیستم به غرفهدارها کمک میکند تا بتوانند به صورت روزانه عملکرد خود را ارزیابی کند و بدانند چقدر با گرفتن نشان «غرفه برتر» فاصله دارد و چطور میتوانند این فاصله را کمتر کنند.
خلاصه اینکه فایده نشان «غرفه برتر» به همه میرسد: میخواهد مشتری باشد یا غرفهدار. در واقع در چنین فضایی هم برای رشد حداکثری غرفهدارها یک بستر مناسب فراهم میشود و هم تجربه مشتریها بهبود پیدا میکند.
و کی است که نداند وقتی مشتری تجربه بهتری داشته باشد، غرفهدارها نیز به منفعت بیشتری میرسند و وقتی حال غرفهدارهایمان خوب باشد، حال ما هم در باسلام خوب است!
نشان غرفه برتر چطور کار میکند؟
نشان غرفه برتر از اسفند سال ۱۴۰۱ فعال شده است و همانطور که گفتیم هدف اصلی از ایجاد آن، فراهمکردن بستر رشد حداکثری است.
ما در باسلام تلاش کردهایم تا این نشان را بدون پیچیدگیهای عجیب و غریب و به سادهترین شکل ممکن طراحی کنیم. این نشان در دو بخش نمایش داده میشود:
1. در صفحه غرفهداری که صاحب این نشان شده است. (نشان غرفه برتر در تمام محصولات این غرفه نمایش داده میشود.)
2. در بخش مدیریت غرفه (هدف از نمایش نشان در این بخش این است که غرفهدار بتواند عملکرد روزانه و ماهانه خود را مشاهده کند)
چطور نشان «غرفه برتر» را در باسلام به دست بیاوریم؟
حالا در تابستان سال ۱۴۰۲، ما در مرحله و سال اول اجرای نشان غرفه برتر قرار داریم. ما در این مرحله، پس از مطالعات و تحلیل دادههای موجود به سه شاخص ماهانه رسیدهایم که غرفهداران میتوانند با کسب نمره کافی در آنها نشان غرفه برتر را دریافت کنند. برای دریافت این نشان:
- باید میانگین امتیاز کل محصولات غرفهتان در ماه قبل ۴.۵ یا بیشتر باشد.
- باید تمام محصولات غرفه شما دستکم 20 ثبت امتیاز (ستاره) داشته باشد.
- باید 95 درصد از ارسالهای شما بدون مشکل باشد. (منظور از ارسال بدون مشکل ارسالهایی است که پیش از به سرانجامرسیدن لغو نشده باشند یا بعد از اتمام، مشتری برایشان نارضایتی ثبت نکرده باشد.)
اگر مایلید شما هم از باسلام خرید کنید یا حتی غرفهدار شوید و محصولاتتان را به فروش بگذارید این نشان کمک زیادی به شما در زمینه خرید و فروش میکند. برای آشنایی بیشتر با این بازار آنلاین، مجله باسلام کمک زیادی به شما خواهد کرد.
