گفته می شود که شبیه سازهای شهر بهترین ایده برای سری بازی های ساخت و ساز می باشند. شما چند سازه ضروری دارید که بنا به طراحی خودتان منابع بخش های گسترده را تأمین می کنند. موفقیت شما به این به این مربوط است که چقدر هنرمندانه و تأثیر گذار مناطق مسکونیتان را ساخته باشید. اگر این معیار قضاوت در مورد بازی های شبیه ساز شهر باشد هیچ عنوانی به زیبایی یا پویایی یا هوشمندانه تر از Surviving Mars پیدا نمی کنید.
زندگی در فضا سخت است و مریخ از این قاعده مستثنا نیست. هدف شما این است که مأموریتی را رهبری کنید که شرایط زندگی در سیاره سرخ را امکان پذیر کند. شما می توانید حکومت یک کنسرسیوم بین المللی ، یا یک شرکت بزرگ خصوصی یا هر کشوری که در دنیای واقعی توان فضا نوردی دارد را به عهده بگیرید. از آن پس می توانید انتخاب کنید که چگونه کلونی مریخ را رهبری و راهنمایی کنید. همانگونه که بسیاری از شبیه سازها به شما درجاتی از نقش آفرینی ارائه می دهند، زمان شما در مریخ متعلق به خودتان است تا هرگونه که می خواهید صرفش کنید. اما پیشرفت شما توسط کشور یا سازمان اسپانسرتان دائماً ارزیابی می شود، که در نتیجه ممکن است چند هدف مختصر و ساده مثل «مهاجرها را جذب کن» و «برای مدتی زنده نگهشان دار» برایتان دیکته کنند. به غیر از این موارد جزئی، مسیر حرکت دست خودتان است.
اولین مأموران اعزامی شما روی سیاره، ربات های پهپاد مانند هستند: RC rover ها و ربات های نیمه اتوماتیک ابزار های حیاتی شما می باشند. آن ها کمک می کنند که سطح سیاره مریخ را زیر و رو کنید و احتیاجات اولیه شما را برآورده می کنند. شما گزینه های متنوعی برای به دست آوردن منابع حیاتی در اختیار دارید که با انتخاب هر کدام روابط متفاوتی بین شما و ساکنین و سیاره شکل می گیرد، در نظر داشته باشید که همه چیز در این سیاره رو به تضعیف شدن است. زمین گیر شدن بوسیله طوفان شن نامتنهی، سرمای جان سوز و باران ها شهاب سنگ باعث می شوند که هیچ چیزی ابدی نباشد و هر چیزی هزینه در بر داشته باشد. فرقی نمی کند که استخراج از یک تخته سنگ را در نظر داشته باشید یا مکیدن مواد مورد نیاز هر چند نا چیز از اتمسفر مریخ یا حتی ساده ترین روش برای به دست آوردن آب، همه این ها تأثیرات بی شماری روی انتخابات شما در مسیر بازی می گذارند.
استخراج کننده را انتخاب می کنید و سپس نیاز دارید که پایگاهتان را اطراف مکانی که کلی گرد مخرب وارد هوا کرده طراحی کنید (این فقط یک نمونه از تصمیماتی است که باید در بازی اتخاذ کنید). پسر عموی استخراج کننده، یعنی تبخیر کننده گزینه بهتری برای تعامل دوستانه و سالم با محیط اطراف می باشد، اما در عوض خروجی به مراتب کمتری عایدتان می کند. وجهه شاخص Surviving Mars این است که شما را به تفکر سیستماتیک وا می دارد. هر انتخاب یک تعهد است، یک بیانیه از تفکر شما برای انتخاب بهترین روش درهدایت سفر بشریت به مرزی جدید.
Surviving Mars در بین این مسیر دشوار کلی روایت ریز و درشت خواهد داشت. هنگامی که در بازی پیشرفت می کنید، همواره باید با المان های اغراق شده و دست طبیعت بجنگید. سازه های شما همیشه در حال تضعیف شدن هستند و کمک هم اغلب یک ماهی با شما فاصله دارد، به این معنی که یا خطوط محموله قدرتمندی برای مواد مورد نیاز دارید یا برای کار کردن بین زمان مأموریت های تأمین مجدد (که از قرار طولانی هم هستند) آمادگی لازم را کسب کرده اید. از این جهت که توسعه کلونی شما به این انتخابات مرتبط هستند، روایتی قدرتمند و عمیق در این بین شکل می گیرد، چیزی که به عنوان مثال در بازی The Sims شاهدش نبودیم.
این تصمیمات شاید در ابتدا به شکل تله گذاری در مسیر بازی به نظر بیایند، اما دیگر بهره گیری های Surviving Mars از این تصمیمات، آن ها را هوشمندانه نشان می دهد. بازی به جای این که شما را به یک روتین تکراری محدود کند، تمرکزش را روی عواقب مختلف معطوف می کند تا طریقه مدیریت آن ها را به شما آموزش دهد. کلونی شما در ابتدایی ترین سطحش توسط یک سری قوانین اداره می شود. اگر برفرض یک ساختمان X داشته باشید برای تأمین نیازهایش به منابع Y احتیاج دارید و این منابع از ساختمان Z تأمین می شوند و همین رویه تا آخر ادامه پیدا می کند.
نکته جالب در این بازی اینجاست که تمامی این سیستم ها به شکلی درست کار می کنند و بسته به روش بازی شما پاسخ گو هستند. هر انتخاب اهمیت دارد اما هیچ کدام به عنوان سرنوشتتان حک نشده اند. حتی اگر نمی توانید چیزی که از مریخ نیاز دارید را فعلا استخراج کنید، می توانید آن را از زمین سفارش دهید. هر کدام از آن انتخاب ها نیز نتایجی در بر دارند و چنین چیزی به این معنا است که در لحظات خاصی از بازی یا شما در متناسب کردن شرایط شکست می خورید و سیستم کم کم از هم می پاشد، یا همچنان ادامه می دهید و دوام می آورید.
بازی ممکن است حساس باشد اما مجازاتگر نیست و این مورد به Surviving Mars خیلی کمک می کند. درست است که نتایج شکست در بازی کمی بی رحمانه هستند (مثل تماشای زجرکش شدن ساکنین سیاره، در نتیجه فراهم نکردن اکسیژن لازم). اما شما اغلب فرصت کافی به دست می آورید تا اشتباهات خودتان را جبران کنید و در این بین یک سری هشدار شما را برای تغییر رویه سیاست ها تشویق می کنند. این که چگونه می خواهید این کار را انجام می دهید، باز هم به این برمی گردد که حاضرید مسئولیت چه عواقبی را به عهده بگیرید و حداقل در ساده ترین شکل تا چه زمان می توانید هزینه آن ها را بپردازید. در بعضی مواقع در Surviving Mars ممکن است که اهمیت چرخه مدیریت در بازی را دست کم بگیرید، اما برنامه ریزی مناسب و مدیریت کافی امری حساس و ظریف است که شما را همچنان درگیر بازی نگه می دارد. همچنان که پیشرفت می کنید پهپاد ها مناطق بیشتری را کشف می کنند و برنامه های وسیع تری برای سکونت در سیاره در اختیارتان قرار می دهند.
این به شما اجازه می دهد که زندگی ساکنین کلونی را مدیریت کنید، رابطه تان با زمین را ارتقاء دهید، زنجیره محموله هایتان را منظم کنید و افزونه ها و تقویت کننده هایی (که با سیستم و سری قوانین خودش همراه خواهند بود) به کلونی خودتان را اضافه کنید. چیزی که باعث می شود این روش جواب دهد مقیاس پذیری پیچیده بازی است که به شکل کلی بازخوردی فوق العاده از عملکرد انتخاب هایتان به شما ارائه می دهد و به شکلی پیشرفته کاری می کند که هدف های بزرگتری را دنبال کنید. همین ایده های ابتدایی و قدرتمند باعث می شوند بازی دائماً درگیر کننده باشند و به شما اجازه می دهد با جبهه های جدیدی مقابله کنید و وارد چالش های جدیدتر بشوید، مثلاً همزمان که با کلونی خودتان در حال تعامل و پیشرفت هستید یک منطقه مسکونی دیگر در مجاورت آن بسازید.
یک گزینه عرف تر برای روایت وجود دارد. هر بار که بازی می کنید چیزی مثل یک راز را کشف می کنید، ساکنین کلونی با دیدهای عجیب و غریب، مکعب های سیاه آزار دهنده، یا بیگانگان فضایی. اگر تصمیم بگیرید که روی این موارد تحقیق کنید، کلونی شما به مسیر خاصی هدایت می شود. حل اغلب این معماها نیازمند انجام کاری خاص هستند، مثل ساخت یک ساختمان ویژه برای شروع یک بخش با روایتی مصور. درعین حال که بقا و زندگی روی سطح سیاره مریخ برای جذب بازیکنان به اندازه کافی جالب به نظر می رسد، جالب تر داشتن یک گزینه داستانی است که به اسطوره شناسی های سیاره براساس تاریخچه واقعی و فرهنگ عامیانه اشاره می کند.
واقعیت هم همین است. مریخ چیزی بیش از یک سیاره است. مریخ هدف بزرگ انسان های زمین برای مکانی سالم است. Surviving Mars با استفاده از تأثیرات و طرح بندی های دنیای واقعی روی همین مورد تکیه می کند، به علاوه تا جایی که می تواند تکنولوژی های مختلف را در خودش جای می دهد. در حالی که بازی مطمئناً دنیای مستقل خودش را دارد برخی از سازه ها، شاتل ها و تکنولوژی ها برای طرفداران پرواز های فضایی آشنا به نظر می رسد. به عنوان مثال شاتل های ملزومات و مسافر بری بر اساس مدل SpaceX BFR ساخته شده اند.
جدا از تمامی مواردی که در بالا گفته شد، Surviving Mars در مورد امید است. بسیاری از بازی های استراتژیک دو دستی به گیم پلی خودشان می چسبند و از هر گونه پیام یا فضا سازی خاص دوری می کنند. اما همانقدر که دور از ذهن به نظر می رسد، برای کسانی که به شدت به سفر فضایی اعتقاد دارند، برای کسانی که مشتاق دیدن تلاش گونه انسانی برای بقا در مریخ هستند، Surviving Mars با قلب تپنده SimCity بهترین گزینه است. بازی چالش هایی که همراه با مهاجرت بین سیاره ای به وجود می آیند را نشان می دهد، اما همچنین یاد آور می شود که آن ها حل شدنی هستند. با برنامه ریزی درست، هدایت، و خلاقیت می توانیم در کنار هم به هدف های بزرگ جامه عمل بپوشانیم.
