امروزه با گسترده شدن کاربرد جهان متاورسی، استفاده از فضا و محیط سه بعدی افزایش پیدا کرده است. در این دنیای مجازی، کاربران به فعالیتهای مختلفی همچون بازی، خرید و فروش، تجارت و… میپردازند. در حال حاضر کاربران تمایل به رانندگی در جهان متاورسی پیدا کردهاند. جالب است بدانید که با افزایش چنین تمایلی، بسیاری از شرکتهای خودروسازی دست به کار شدهاند و با ورود به جهان متاورس تصمیم گرفتهاند تا تجربهای جدید برای کاربران خود خلق کنند. به همین جهت امروز تصمیم گرفتهایم تا در مقالهای به معرفی شرکتهای خودروسازی فعال در متاورس بپردازیم.
متاورس چیست؟ آشنایی مختصر با جهان شگفت انگیز مجازی
اصطلاح متاورس نخستین بار در سال 1992 در رمانی علمی و تخیلی مطرح شد. درآن زمان هنگامیکه چنین ایدهای مطرح شد تقریبا کسی آن را جدی و عملیاتی درنظر نگرفت. علاوه بر آن جالب است بدانید که در سال 2003، در بازی با نام “سکند سلایف” این ایده بررسی شد که چگونه جهانی مجازی و غیرحقیقی میتواند تبدیل به زندگی واقعی برای افراد شود.
درواقع فناوری متاورس چیزی فراتر از آن مدلی از اینترنت است که توسط وب 3 معرفی شد. فناوری متاورس بر مبنای عملکرد بلاک چین و فضایی غیرمتمرکز است که امکان سفر به فضا و دیگر نقاط را به کاربران خود میدهد.
پیشتر در مقالهای به معرفی کامل از جهان متاورس پرداختهایم. برای مطالعه میتوانید به مقاله ” جهان متاورسی چیست؟ به زبان ساده” مراجعه کنید.
فناوری وب 5 چیست؟ آشنایی با تکامل اینترنت از ابتدا تا زمان حال
رانندگی در متاورس چگونه است؟
به گفته مارک زاکربرگ( صاحب متا) جهان متاورسی این امکان را به کاربران میدهد که مکانهای واقعی و مجازی را به شکلی ملموس از اتاق خود کاوش کنند! به همین جهت امروزه مردم تمایل بیشتری پیدا کردهاند تا در جهان متاورس به فعالیتهایی همچون رانندگی مشغول شوند.
سازندگان متاورس روزانه در تلاش هستند تا با توسعه هرچه بیشتر چنین فضایی، آن را به دنیای واقعی نزدیک و نزدیکتر کنند. درواقع ما در دنیای اوقعی از سیستم حمل و نقلی برخوردار هستید که حال این سیستم شامل اتوموبیل شخصی، اتوبوس، مترو، تاکسی و… میشود. روزانه ما از چنین سیستمی استفاده میکنیم تا به مقاصد مختلف سفر کنیم. در جهان متاورس، کاربران با تجربه نمایی 360 درجه میتوانند ار طریق وسیله نقلیه شخصی یا عمومی به مکانهایی که علاقه دارند سفر کنند.
غولهای خودروسازی در متاورس
با شنیدن نام متاورس، برندهای بزرگی برای ما یادآور میشوند که در حال حاضر در چنین فضایی فعالیت میکنند؛ پس شاید تعجب آور نباشد که امروزه شرکتهای خودروسازی مشهوری در فضای متاورس حضور دارند و با کاربران خود ارتباط برقرار میکنند. دوباره تکرار میکنیم که هدف متاورس خلق دنیایی مشابه دنیای واقعی است، پس با حضور شرکتهای خودروسازی فعال در متاورس متعجب نشوید. در ادامه به معرفی تعدادی از آنها میپردازیم.
شرکت خودروسازی نیسان
شرکت خودروسازی نیسان در دنیای متاورس در حال توسعه فناوری نامرئی به مرئی است تا بر روی پلتفرم واقعیت افزوده و سه بعدی عملیاتی باشد. این فناوری تلاش میکند تا اطلاعاتی را در اختیار رانندگان قرار دهد که قبلا در دسترس نبودهاند. اما متاسفانه باید گفت که این فناوری پیشرفته تبدیل نامرئی به مرئی تا چندسال آینده در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت.
شرکت خودروسازی هیوندای
هیوندای یکی از شرکتهای خودروسازی فعال در متاورس است. شرکت هیوندای که به خودی خود در جهان واقعی یکی از پیشگامان عرصه خودروسازی است درنظر دارد تا با سرمایه گذاری بر روی هوش مصنوعی شرایط متفاوتی را برای رانندگان رقم بزند. این شرکت یک پلتفرم سرگرمی با نام رابلکس را به کاربران معرفی کرده است. در حال حاضر شرکت خودروسازی هیوندای تلاش میکند تا نمای کامل 360 را از اتوموبیلهای خود در اختیار کاربران قرار دهد.
شرکت خودروسازی مرسدس بنز
شرکت مشهور مرسدس بنز یکی دیگر از شرکتهای خودروسازی فعال در متاورس است. این شرکت برای توسعه فناوری بلاک چین در حال حاضر با بسیاری از برندهای مشهور همچون “Aura Blockchain Consortium”، لویی ویتون (Louis Vuitton)، پرادا (Prada) و کارتیه (Cartier) همکاری میکند.
شرکت خودروسازی آئودی پرزنتس-هولوراید
شرکت هولوراید استارتاپی است که توسط شرکت خودروسازی آئودی پرزنتس پشتیبانی میشود. در حال حاضر این استارتاپ نوظهور با فروش تجربه رانندگی با خودروهای مجازی به سود خوبی دست پیدا کرده است. هولوراید درنظر دارد تا توسعه شرکت را به مرحلهای برساند که بعنوان یکی از شرکتهای معتبر در زمینه سیستم حمل و نقل در جهان متاورس شناخته شود.
شرکت خودروسازی تویوتا
تنها امکانی که در حال حاضر شرکت تویوتا برای کارمندان خود فراهم کرده، تجربه حضور در رویدادها و جلسات با آواتار شخصی خودشان است.
شرکت خودروسازی جگوار لندرور
جالب است بدانید که شرکت جگوار به مانند شرکت هیوندای امکان بازدید با نمایی 360 درجه از اتوموبیلهای خود را به کاربران میدهد.
شرکت خودروسازی بیامدبلیو
در بستر “BMW iVisualiser”، شرکت خودروسازی بیامدبلیو امکان استفاده از یک وسیله نقلیه را به طور کامل در اختیار کاربران خود قرار میدهد. همچنین امکان تجربههای کوچکی همچون روشن کردن رادیو، چراغ و چراغ راهنما برای کاربران فراهم شده است.
شرکت خودروسازی آکورا
آخرین شرکت از معرفی شرکتهای خودروسازی فعال در متاورس، آکورا است. آکورا یک فضا در دیسنترالند برای برگزاری نمایشگاههای مجازی راه اندازی کرد. این شرکت قصد دارد نمایشگاههای مجازی مختلفی در زمینه خودروسازی را در این زمین مجازی برگزار کند.
وجود شرکتهای خودروسازی فعال در متاوس چه مزایایی به همراه دارد؟
از جمله مزایای وجود شرکتهای خودروسازی فعال در متاورس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- خرید اتوموبیل به شکل مستقیم از خانه
- دسترسی برای خرید بین کشوری
- شرکت در نمایشگاههای مجازی
- استفاده از واقعیت افزوده برای مشاهده نمایی 360 درجه از اتوموبیلها
- دریافت آموزشهای مرتبط با رانندگی
جمع بندی
اگر امروزه متاورس را به مانند پلی میان واقعیت و دنیای مجازی ندونیم، در حق آن اجحاف کردهایم. در حال حاضر شرکتهای خودروسازی فعال در متاورس تلاش میکنند تا با ارائه قابلیتهای مختلف شرایط منحصربهفردی را برای کاربران خود رقم بزنند. به همین جهت امروز تلاش کردیم تا در مقالهای به بررسی کامل شرکتهای خودروسازی فعال در متاورس بپردازیم. دوست داریم در بخش نظرات برای ما بنویسید که دیدگاه شما درباره آینده متاورس چیست؟ آیا با ورود برندهای مشهور به دنیای متاورس میتوان انتظار رشد بیشتری را داشت؟