بسیاری از مدیران عامل شرکت های مختلف از حساب های شبکه اجتماعی شخصی خود برای کمک به نام و نشان برند خود استفاده نمی کنند. با توجه به اینکه مسائل بسیار دیگری هست که ذهن آنها را به خود درگیر می کند، تصور می کنند که شبکه های اجتماعی باعث پرت شدن حواسشان می شود. در واقع، طی یک مطالعه مشخص شد که 61 درصد از مدیران شرکت ها حضوری در شبکه های اجتماعی ندارند. آنها ترجیح می دهند که از پشت درهای بسته اتاق های خود، به مدیریت بپردازند.
اما گروه کوچکی از مدیران هم هستند که از بستر شبکه های اجتماعی استفاده می کنند تا تبدیل به افرادی پیشرو در صنعت گردند. انجام چنین کاری، باعث می شود تا روابط عمومی شرکت قدرت بیشتری پیدا کند. در روزگاری که تأثیرگذاران آنلاین در خصوص تلاش های یک برند برای دیده شدن، تأثیر بیشتری در مقایسه با صفحات شبکه های اجتماعی خودِ شرکت دارند، مدیرعاملی که یک شخص تأثیرگذار در فضای اجتماعی خود است، بسیار می تواند به شرکت کمک کند.
یکی از این مدیران که از حساب توییتر خود به خوبی استفاده می کند، جان لگر، مدیر شرکت T-Mobile است. او از طریق بستر رسانه های اجتماعی خود، شخصیتش را به صورت ستاره های راک معرفی کرده و در کنار این تصاویر گاهی هم محصولات شرکتش را به معرض نمایش می گذارد. تعهد او به توییتر نه تنها باعث کم آوردن مدیران شرکت های دیگر در فضای اینترنت شده، بلکه حساب شخصی او از حساب های رسمی شرکت های بسیاری از رقبای T-Mobile دنبال کننده بیشتری دارد. لگر 5.42 میلیون نفر دنبال کننده در توییتر دارد. بزرگ ترین رقیب T-Mobile که شرکت Verizon است، در حساب رسمی خود 1.47 میلیون دنبال کننده دارد.
شاید در نگاه اول، به نظر بیاید که احتمالاً بسیاری از این دنبال کننده ها که در صفحه آقای لگر حضور دارند، واقعی نیستند. اما بر اساس آزمایش سایت های آنالیزی میزان اعتبار دنبال کننده های آقای لگر 77 درصد بوده که این عدد یعنی 4.15 میلیون نفر از دنبال کننده های آقای لگر واقعی هستند که نشان از اعتبار بالا و واقعی این مدیر است.
او اخیراً در مصاحبه ای گفته بود:
«دلیل اینکه مدیران دیگر نمی توانند به چیزی که من دارم دست یابند، آن است که نمی توانند مثل من در طول روز این قدر وقت بگذارند. من وقتی از خواب بیدار می شوم، حدود یک ساعت و نیم وقتم را در توییتر صرف و توئیت می کنم.»
او در این مدت در مورد موضوعات مختلف و جذاب توئیت می کند، ویدئوهای پرطرفدار به اشتراک می گذارد و البته در این میان مطالبی با این موضوع منتشر می کند که چرا باید محصولات T-Mobile را انتخاب کرد. این یک تاکتیک جالب و جذاب است که باعث می شود تا دنبال کننده های زیادی را با خود همراه کند.
ابراهیم الحیدوس، مؤسس شرکت FURSAN، تولیدکننده کیف های تجملی نیز حضوری فعال در شبکه های اجتماعی دارد. بستر انتخابی او اینستاگرام است، جایی که او در آن 161 هزار دنبال کننده دارد. او هر سه تا چهار روز یک پست می گذارد، اما خیلی کم پیش می آید که این پست ها در مورد شرکت وی باشند. عجیب است، نه؟ اصلاً عجیب نیست. چرا که مشتریان عکس های او را لایک می کنند و زیرشان نظر می دهند و بدین ترتیب، او در پشت صحنه نشان داده می شود، در حالی که از سبک زندگی خود لذت می برد و تصویر کلی از برند خود ارائه می نماید. بسیاری از این تصاویر نشان می دهند که او چقدر از معماری و چشم انداز بیابان های اطراف محل زندگی اش در قطر لذت می برد. برخی از عکس های وی که بیشترین نظر را دریافت کرده اند، شامل تصاویر اعضای خانواده اش می شوند که در کنار هم به سفر رفته اند. الحیدوس از اینستاگرام برای برقراری ارتباط شخصی با مصرف کنندگان استفاده می کند تا وفاداری به برند را ایجاد نماید.
پاسخ دهی با شبکه اجتماعی
پاسخ دهی به دنبال کنندگان نیز یکی دیگر از راه هایی است که مدیران برتر برای به دست آوردن دنبال کننده های بیشتر مورد استفاده قرار می دهند. بعد از اینکه یک مشتری ناراضی در مورد T-Mobile توئیت می کند، لگر به صورت عمومی این توئیت را جواب می دهد و در بستر رسانه اجتماعی این مشکل را حل می نماید. آقای الحیدوس نیز همین کار را انجام می دهد. وقتی شخصی در مورد عکس های او نظر می دهد، او نهایت تلاشش را می کند تا پاسخی مناسب به وی بدهد. تصاویر او حداقل 70 نظر دریافت می کنند. علی رغم اینکه هر روزه تصویر نمی گذارد، اما تمامی نظرات عکس ها را با دقت دنبال می کند و به صورت روزانه با دنبال کننده های خود ارتباط دارد.
وارن بافت در آوریل 2013 به توییتر پیوست. از آن زمان تاکنون، او در مجموع 9 بار پست گذاشته و جمعاً حدود 1.37 میلیون نفر دنبال کننده دارد. حس شوخ طبعی این شخص از همان پست اول او کاملاً مشهود است. «وارن در خانه.» در پست دیگری او علاقه اش به سریال برکینگ بد را نشان داد، در حالی که از خودش با حالت والتر وایت سلفی گرفته بود. این روزها بافت اصلاً توئیت نمی کند، اما با این وجود تعداد دنبال کننده هایش همواره در حال رشد است. او مدیری است که به سادگی می توان او را دنبال کرد تا بتوان از موفقیت ها و توصیه هایی که همه جا ارائه می دهد، بهره برد.
فشارهای ناشی از رئیس بودن مشاوره های فکری را نیز به همان اندازه مشاوره های کسب و کار طلب می کند. این همان جایی است که نام نویسنده کتاب پرفروش «پروژه خوشحالی»، «گرچن رابین» به میان می آید. او به عنوان یکی از کاربران فعال در لینکدین، بیش از 2.5 میلیون دنبال کننده دارد. هر روزه او دو مقاله در مورد ذهنیت های برتر به اشتراک می گذارد. در مصاحبه ای او گفته:
«پاسخ هایی که در مورد چیزهایی که می نویسم، از طرفداران می گیرم، به شدت باعث عمیق شدن طرز فکر من در مورد یک موضوع شده است. وقتی ایده ای در ذهن دارم، آن را در این بستر مطرح می کنم و مردم خودشان به من می گویند که این ایده مناسب است یا خیر.»
هر کدام از مقالات و مطالبی که او در لینکدین می گذارد، نه تنها نشان از اخلاق خوبِ او دارد، بلکه همچنین نشان می دهد او تا چه حد به دنبال یادگیری است و از دیگران الهام می گیرد. مدیران شرکت ها لازم نیست که ساعت های متمادی در شبکه های اجتماعی سپری کنند و مردم را مجبور به خرید محصولات خود نمایند. بلکه در عوض آنهایی که در شبکه های اجتماعی خود همهمه هایی را میان طرفداران خود ایجاد می کنند و به صورت مداوم با آنها در ارتباط هستند، همیشه یک امتیاز مثبت دارند. بیش از 5 میلیون نفر می دانند که جان لگر، مدیرعامل T-Mobile در توییتر حساب دارد. آیا کسی می داند که مدیران عامل شرکت هایی همچون AT&T و یا Verizon نیز در توییتر هستند؟ به نظر می رسد که نه، کسی نمی داند.