بخش Insights اینستاگرام یکی از مهمترین و اصلیترین قابلیت هایی است که در این شبکه اجتماعی در دسترس پیجها قرار گرفته است. در ادامه با پلازا همراه باشید تا به تجزیه و تحلیل اینسایت اینستاگرام و نحوه کار با آن بپردازیم.
رشد یک صفحه در اینستاگرام کار خیلی راحتی نیست ولی خوشبختانه خود این برنامه دارای امکانات متنوعی است که به افزایش تعداد دنبالکنندگان یک صفحه کمک میکنند. قابلیت Insights در اینستاگرام نیز یکی از همین ویژگیها است. این قابلیت که تنها در پروفایلهای بیزنسی این شبکه اجتماعی در دسترس است، این امکان را بهشما میدهد تا به دادههای ارزشمندی در مورد مخاطبین و همچنین صفحهای که راهاندازی کردهاید، دست پیدا کنید. اما چگونه باید از این ویژگی بهدرستی استفاده کنیم؟
فهرست مطالب
اینسایت Insight اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام اینسایت یک ابزار تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به یک صفحه و پستهای آن است که بهصورت رایگان از داخل این برنامه قابل دسترسی است. این ابزار میتواند اطلاعات مختلفی از جمله بازه سنی مخاطبین، ساعتهایی که بیشتر فعال هستند و همچنین علایق آنها براساس تعاملاتی که با محتوای پیج شما داشتهاند، ارائه کند.
با این اطلاعات شما میتوانید ارزیابی دقیقی از عملکرد محتوایی که منتشر میکنید داشته و در صورت نیاز، تغییراتی در نوع محتوا یا نحوه انتشار آن بدهید.
چگونه اینسایت اینستاگرام را فعال کنیم؟
همانطور که بالاتر گفتیم، این ابزار برخلاف تقریبا تمامی ابزارهای تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی، کاملا رایگان است و برای دسترسی به آن نیاز به پرداخت هزینهای ندارید. اما این قابلیت تنها در نسخههای موبایل اینستا و حسابهای کاربری بیزنسی این شبکه اجتماعی قابل استفاده است.
در قدم اول اگر یک پیج خصوصی دارید، باید آن را به یک صفحه بیزنس تبدیل کنید. اگر قبلا این کار را انجام دادهاید، میتوانید این مرحله را رد کرده و به بخش بعدی بروید. در غیر این صورت برای تبدیل پروفایل شخصی به بیزنسی، ابتدا به پروفایل خود رفته و روی سهخط افقی بالای سمت راست صفحه بزنید. در صفحه باز شده به پایین صفحه بیایید و گزینه Account type and tools را انتخاب کنید.
در صفحه باز شده، گزینه Switch to professional account را انتخاب کنید.
سپس روی Continue بزنید. اینستاگرام در صفحه بعدی از شما خواهد پرسید، حوزه فعالیت پیج بیزنس شما چه خواهد بود. گزینه مربوطه را انتخاب و روی Done بزنید.
چگونه اینسایت اینستاگرام را تحلیل کنیم؟
پس از این که حساب کاربری را به یک حساب بیزنسی تغییر دادید، باید مدتی منتظر بمانید و فعالیت پیج خود را ادامه دهید تا این ابزار، داده کافی را جمعآوری کرده و در اختیارتان قرار دهد. پس از گذشت این دوره، میتوانید به آمارهای این ابزار دسترسی داشته باشید. قابلیت اینسایت اینستاگرام، هم بهصورت کلی و هم بهصورت جداگانه برای پستها، ریلزها و استوریها، آمارهای مربوطه را در اختیارتان قرار میدهد.
آمار و اطلاعات کلی حساب در بخش Insights
اینسایت اینستاگرام، آمار کلی پیج شما را در یک صفحه جداگانه نشان خواهد داد. برای دسترسی به این آمار، باید از پروفایل خود روی سهخط بالای سمت راست زده و Insights را انتخاب کنید. در صفحه زیر میتوانید آمار و ارقام را پیدا کنید.
در بالای سمت چپ صفحه، میتوانید بازه زمانی آمار را مشخص کنید. بهطور پیشفرض آمار مربوط به یک هفته گذشته پیج شما نشان داده میشود و شما حداکثر میتوانید آمار ۹۰ روز قبل را ببینید. پایینتر گزینههای Accounts reached و Accounts engaged و Total followers را داریم. در هرکدام از این قسمتها، آمار را میتوانید در ۲ بخش مختلف مشاهده کنید. بخش اول Followers است که آمار تعامل دنبالکنندگان پیج را نشان میدهد و بخش بعدی Non-followers است که آمار تعامل کاربرانی که پیج شما را دنبال نمیکنند را نشان میدهد.
در ادامه بهصورت جداگانه به هرکدام خواهیم پرداخت.
بخش Accounts reached
اولین گزینهای که در اختیار داریم، Accounts reached است. با انتخاب این گزینه میتوانید آمار ریز مربوط به تعداد حسابهای کاربری که پستها یا ریلزهای شما را حداقل یک بار دیدهاند را مشاهده کنید.
با انتخاب Top Content میتوانید پستها یا ریلزهایی که بهترین عملکرد را از نظر بازدید داشتهاند، ببینید. همچنین در صورتی که پست شما توسط حداقل ۱۰۰ حساب کاربری مختلف دیده شود، در این قسمت میتوانید به اطلاعات مربوط به کشورها، شهرها، بازه سنی و همچنین جنسیت مخاطبینی که پست شما را دیدهاند، دست پیدا کنید.
بخش Accounts engaged
در این قسمت میتوانید به تعداد حسابهای کاربری که با پستهای شما تعامل داشتهاند، دسترسی پیدا کنید. برای مثال کاربرانی که پستهای شما لایک یا ذخیره کردهاند یا برایشان کامنت گذاشتهاند. در این قسمت و از بخش Engaged Audience میتوانید تعداد کاربرانی که با محتوای شما تعامل داشتهاند را ببینید و از قسمت Content Interactions نیز میتوانید به تعداد دفعاتی که کاربران با پستهای شما تعامل داشتند را مشاهده کنید.
بخش Total followers
این قسمت از قابلیت اینسایت اینستاگرام، در دسترس حسابهایی که حداقل ۱۰۰ دنبال کننده داشته باشند، قرار دارد. در اینجا میتوانید آمار کلی مربوط به دنبالکنندگان خود و همچنین روند کاهشی یا افزایشی آنها را در بازههای زمانی مختلف، ببینید.
همچنین موقعیت مکانی، بازه سنی و ساعتهایی که دنبال کنندگان شما در اینستاگرام فعال هستند را هم ببینید.
آمار مربوط به نحوه عملکرد پستها
برای دسترسی به اطلاعات و دادههای مربوط به نحوه عملکرد یک پست، کافی است به پروفایل خودتان رفته و آن پست را انتخاب کنید.
سپس از پایین تصویر روی گزینه View Insights بزنید.
آمار مربوط به نحوه عمکلرد ریلزها
برای دسترسی به آمار ریلز در اینستاگرام، باید به زبانه Reels خود بروید و از آنجا روی ریلز مدنظرتان بزنید.
سپس آیکون سهنقطه را لمس کرده و گزینه Insights را انتخاب کنید.
آمار مربوط به نحوه عمکلرد استوریها و لایوها
آمار مربوط به استوریها را به دو شیوه مختلف میتوانید ببینید. اگر استوری هنوز در حساب شما فعال است، باید به همان استوری بروید و بعد انگشت خود را از پایین به سمت بالا بکشید تا آمار مربوط به آن استوری را ببینید.
اگر بهدنبال آمار مربوط به استوریهای قدیمی یا لایوها هستید، باید از پروفایل خودتان، روی سهخط بالای سمت راست صفحه زده و بعد Insights را انتخاب کنید. در صفحه باز شده و از پایین قسمت Content You Shared با انتخاب Story یا Live، میتوانید استوریهای قدیمی و لایوها را پیدا کنید.
سوالات متداول
۱. چرا نمیتوانم به قابلیت اینسایت اینستاگرام دسترسی پیدا کنم؟
این قابلیت تنها در حسابهای کاربری بیزنس اینستاگرام و بعد از گذشت چند روز از فعالیت پیج، در دسترس قرار میگیرد.
۲. چرا اینسایت پیجم رفته؟
اول از همه مطمئن شوید که اینستاگرام به آخرین نسخه منتشر شده در گوگلپلی یا اپاستور، آپدیت شده است. سپس مطمئن شوید که پیج خود را به یک پیج خصوصی تبدیل نکردهاید. سپس از ارتباط اینترنت خود اطمینان حاصل کنید. اگر مشکل همچنان پابرجا بود، یک بار کش برنامه را پاک کنید. علاوه بر این، میتوانید یک بار از حساب خارج شده و دوباره وارد شوید.
سخن پایانی
با تحلیل اینسایت اینستاگرام میتوانید درک کاملی از نحوه عملکرد محتوای پیج خود داشته و برنامهریزی بهتری برای رشد صفحه داشته باشید. با این آمار و ارقام همچنین میتوانید بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام را با توجه به زمان فعالیت دنبالکنندگان خود، مشخص کنید. نظر شما در مورد قابلیت اینسایت اینستاگرام چیست؟ آیا از آن استفاده میکنید؟ دیدگاههای خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا بهاشتراک بگذارید.