در سال گذشته، ایجاد علاقه های متوالی و زیاد به پروژه یا پروتکل Web3، شما را نیز احتمالا به چالش کسب درآمد از وب 3 کشانده است، اصلا جای تعجب نیست! زیرا بسیاری از پروژههایی که زمانی امیدوارکننده بودند، هر کدام در راه خود وارد بازار نزولی شدهاند. با این حال، آنهایی که تاکنون جان سالم به در برده اند یک چیز مشترک دارند، آن هم این است که جوامع را در بر می گیرند.
بازاریابی در وب 3
بازاریابی Web3 در اهمیت ایجاد جامعه از Web2 جدا است. به طور طبیعی، بسیاری از بحث ها در مورد چگونگی به دست آوردن برتری در سال 2023 حول آن می چرخد. با این حال، تاکتیک ها و تجزیه و تحلیل داده ها، بخشی از جعبه ابزار هر بازاریاب، هنوز هم بخش مهمی از بازی برای برنده شدن هستند.
برای بحث در مورد بازاریابی در Web3، وقتی کسی به شما در این بازار پر تلاطم و نا امیدکننده کریپتو اعتماد ندارد، چه کاری باید انجام دهید؟ پس از فهرست بیپایان شکستها و شکستها از سال 2022، یکی از بزرگترین چالشهای بازاریابی Web3 در آینده، بازیابی اعتماد است. چگونه؟
یکی از بزرگترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که شفاف تر باشید. هر پروژه ای باید باز، پاسخگو و حاوی آموزش باشد. به این ترتیب، میتوانید پروژههای قانونی را از پروژههایی که بازیگران بدی در فضا دارند تشخیص دهید. آموزش، شفافیت و مسئولیت پذیری، مهمترین چیزهایی هستند که باید در سال 2023 روی آنها کار کنیم.
آیا باید «جامعه» را مقدم بر «بازاریابی» قرار دهید؟
در حالی که رشد شرکت Web2 معمولاً ابتدا توسط بازاریابی یا محصول هدایت می شود، یک مورد وجود دارد که پروژه های بلاک چین باید قبل از هر چیز بر جامعه خود تمرکز کنند.
جامعه و محصول دست به دست هم می دهند. از پروژه ی KaratDAO بهعنوان نمونهای خاص در این مورد استفاده کرد، زیرا این پروژه محصولی برای سازندگان و در عین حال در ارتباط با ناشران است. «این به معنای تلاش برای دریافت بازخورد [جامعه] در مواقع لزوم و همچنین اعمال آن بازخورد است. هرجا که جامعه شماست، حداقل هفتهای یکبار، هر ربع یکبار به آن نگاهی بیاندازید.»
در سال گذشته، قطع ارتباط با جامعه به زنگ هشداری تبدیل شد، به همین دلیل است که ارتباط در فضا بسیار مهم شده است. بسیاری از پروژه ها ناهموار بودند زیرا ارتباط را متوقف کردند. به معنای واقعی کلمه سکوت رادیویی بود.
در Web3، آهنگ بسیار فعال ارتباط، همراه با ترجیح Discord و Telegram نسبت به کانالهای یک طرفه مانند ایمیل، به بازاریابان رابطه نزدیکتری با کاربران خود نسبت به شرکتهای فناوری سنتی میدهد.
Juanzie می گوید: “یکی از بزرگترین چیزها ایجاد یک جامعه پایدار است که همسو باشد – همه ما دیدگاه ها و اهداف یکسانی داریم.” همزمان که تیم خود را تشویق می کنید تا در Discord یا هر پلتفرم شما فعال تر باشند، مطمئن شوید که این یک تلاش برد-برد در همه ی جامعه است.
چگونه می توان جامعه ای از اعضای پرشور را رشد داد؟
در حالی که درک اهمیت جامعه در Web3 آسان است، گرد هم آوردن گروهی از غریبههای اغلب ناشناس و علاقه واقعی آنها به پروژه بلاک چین شما اینطور نیست. ابتدا یک انجمن بسازید و از داده های Web3 برای رشد پروژه خود در سال جاری استفاده کنید.
یک بازاریاب Web3 از کجا شروع می کند؟
آلیسون گفت که برای KaratDAO، موضوع ارتباط محصول و ارزش آن به جهان است. افراد هیجان زده به پرسش در مورد چشم انداز شما خواهند آمد. با رشد گروه Discord و توییتر، متوجه می شوید که افراد بسیار هیجانزده هستند و مشتاق هستند که در جامعه مشارکت کنند یا به رشد شما کمک کنند. شگفتانگیز است دیدن این که چگونه افراد Web3 دور هم جمع میشوند.
وقتی آنها واقعاً پروژه شما را دوست دارند، حتی برایشان مهم نیست که دستمزد دریافت کنند. آنها می خواهند به شما کمک کنند و افرادی که واقعاً به این پروژه اعتقاد دارند با ابزار مفید صحبت می کنند. پس تاکید بر سودمندی یکی از کلیدهای جذب مردم به پروژه است.
چگونه در میان جامعه پروژه خود تعامل ایجاد کنید؟
محتوا سنگ بنای تعامل در Web3 است. اگر پیامها و کمپینهایی را ایجاد کنید که مردم با آن طنیناندازی کنند، آنها برمیگردند و با محصول شما درگیر میشوند. اما چه نوع محتوایی را باید برنامه ریزی کنید؟ و اهداف آن محتوا چه باید باشد؟
Juanzie یک برنامه بازاریابی شش مرحله ای برای مشارکت از تجربه خود در Web3 Academy ارائه کرده است که می تواند الگوی خوبی باشد:
1-ارتباط، تعامل واضح و مداوم با فالوورها و اعضای تیم خود.
2-گیمیفیکیشن، رویدادها، هدایا، و ایجاد انگیزه در ارتباطات خود.
3-اختصاص مزایای انحصاری: دادن مزایای ویژه به آنها که از ابتدا برای حمایت از شما در آنجا بودند، باعث تشویق اعضای جدید می شود.
4-دریافت بازخورد و ورودی از جامعه: تشویق به انجام بازخورد پس از رویدادها و جلسات، کارهایی هستند که شما هنگام برنامه ریزی باید در نظر بگیرید.
5-رویدادهای آفلاین: این مورد یک تاکتیک دست کم گرفته شده ست! تاکتیکهای آنلاین زیادی در بازاریابی Web3 وجود دارد – Airdrops، NFT Mints، Twitter Spaces، مشارکت تأثیرگذار، بازاریابی وابسته و غیره.
ما اغلب به بازاریابی Web3 از نظر استراتژی آنلاین فکر می کنیم و فراموش می کنیم که دنیای دیگری نیز وجود دارد. همکاری با رویدادهای آفلاین بسیار مهم است. افرادی که به صورت آفلاین با آنها ملاقات می کنید واقعاً می توانند شخصاً با شما صحبت کنند. و این سطح دیگری از ارتباط در زندگی است.
ما رویدادهای آنلاین زیادی داریم، اما برگزاری رویدادهای آفلاین خیلی مهم است تا مردم بتوانند شما را که در این پروژه ای که درگیر هستید ببینند که این دیدار، باعث ایجاد سطح دیگری از اعتماد میشود.
6-استفاده از داده های خارج از زنجیره و Web3 برای تصمیم گیری در بازاریابی بهتر: در حالی که ارتباطات و جامعهسازی در حال حاضر هسته اصلی بازاریابی است، پروژههایی که از دادهها برای تصمیمگیری استفاده میکنند، در Web3 جای میگیرند، جایی که استفاده از دادهها سخت و پراکنده است.
به عنوان مثال، KaratDAO از Footprint Analytics برای انجام تجزیه و تحلیل کیف پول استفاده کرد تا شخصیت هدفی را که می خواستند جذب کنند محدود کند. در اینجا بهترین روش های بازاریابی در وب 3 را ببینید تا بیشتر متوجه اعتماد سازی در آن شوید.
انجمن ها یا بازاریابان موفق web3، به علاقه مندان به داده ها و رمزنگاری در سراسر جهان کمک می کنند تا درباره Web3، متاورس، DeFi، GameFi یا هر حوزه دیگری از دنیای نوپای بلاک چین اطلاعاتی کسب کنند. در این گروه ها، شما صداهای فعال و متنوعی را خواهید دید که از یکدیگر حمایت می کنند و جامعه را به جلو می برند.
