در این پست با توجه به زمان انتخابات ریاست جمهوری در سرتاسرجهان به مسئله انتشار اخبار فیک و مبارزه شبکه های اجتماعی با این معضل پرداخته می شود. در پخش اخبار فیک مجرم بزرگ و اصلی فیسبوک است؛ فیسبوک این اتهام را پذیرفته است و نیاز به برداشتن گامهایی در جهت بهبود این معضل دارد، البته توییتر نیز چندان از فیسبوک عقب نمانده است. گرچه شرکت متعهد شد اقداماتی را در این زمینه صورت دهد ولی ظاهرا خود شرکت در حال بررسی یک راهکار است: ابزاری که به کاربران اجازه می دهد توییتهایی را فلگ نمایند که حاوی مطالبی همچون اخبار فیک و محتوای مضر هستند.
با استناد به واشنگتون پست برخی منابع مدعی شدند که این ویژگی هنوز در مرحله نمونه اولیه است و هنوز هیچ برنامه قاطعی در مورد زمان معرفی و یا حتی تصمیم گیری برای معرفی آن به عموم طرح نشده است. این ابزار در شکل کنونی خود نه تنها برای گزارش و توقف پخش اخبار فیک طراحی شده است بلکه به محدود کردن سوء استفاده های شایع بر ضد کاربرانی نظیر زنان و اقلیتها نیز کمک می کند؛ این مورد آخردر چند سال گذشته در توییتر بسیار رواج پیدا کرده است.
ایده ی اولیه این ابزار اینست که کاربران می توانند گزینه فلگ را از منوی بالا- به- پایینی انتخاب کنند که در کنار توییتها ظاهر می شود. موانعی که شبکه های اجتماعی هنوز در حال کشمکش بر سر آن هستند عبارتند از: امکانات مورد سوء استفاده افرادی که در تلاش برای متوقف ساختن پخش منابع خبری مشروع هستند و نیز میلیونها میلیون بوتهای در حال سرویس که برای توییت کردن مکرر پیامی یکسان و یا توییت مجدد کردن منبعی مشکوک جهت بهبود وضعیت آن طراحی شده اند.
نظر رسمی توییتر اینطور اعلام شد” هیچ طرح جاری برای آغاز بکار هر نوع محصولی در امتداد این معضل وجود ندارد” ، ولی جای تردید نیست که توییتر به ابزاری اینچنینی نیاز دارد. زمانیکه شبکه های اجتماعی توانایی تقویت پخش اطلاعات نادرست را به حدی دارند که می تواند بر انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار باشد ، نیاز به برخی تغییرات جدی در این زمینه حس می شود.