شاید نام دوچرخه الکتریکی Espin برای شما تازگی داشته باشد. وب سایت Digital Trends چندین کارمند دارد که روزانه با دوچرخه های خود به محل کارشان رفت و آمد می کنند. ما روزانه افراد زیادی را می بینیم که بر دوچرخه های الکتریکی سوار هستند و اکثر آنها هم از دوچرخه های “کمک رکابی” استفاده می کنند. این خبر خوبی است و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد: قیمت این دوچرخه ها پایین آمده است، ترکیب قطعات الکتریکی در آن ها در حال بهبود است و اگر یک بار طعم دوچرخه سواری با رکاب های موتوری را بچشید، دیگر سراغ آن رکاب های پُر زحمت و قدیمی نخواهید رفت.
باید بگوییم که دوچرخه های ورزشی Espin این چنین هستند. این وسایل نقلیه دارای یک باتری 418 وات ساعت می باشند که به یک موتور الکتریکی 250 وات وصل است. این موتور در چرخ عقب دوچرخه نصب شده است. کارخانه سازندهی Espin یکی از این دوچرخه های ورزشی را برای ما فرستاد تا بتوانیم در منطقه پورتلند در اوایل سال جاری که پوشیده از برف و یخ های متوالی است، آن را تست کنیم. ما این دوچرخه را در شرایط مختلف آزمایش کردیم و نتایج راضی کننده ای بدست آوردیم.
دو نمونه دوچرخه با رنگ های مشکی مات و سفید برای ما فرستاده شد که ویژگی های جالبی داشتند؛ از جمله تجهیزات مسافرتی متعدد، ترمز های دیسکیِ دو کابلی، میله های بزرگ با گیره های چسبنده، یک شاسی مدل Suntour، هیتاچی هشت سرعته شیمانو مدل Acera rear caster با یک میل لنگ یکنواخت، یک باتری بزرگ با عمر طولانی، چراغ های LED بسیار پُر نور و فوق العاده در بالای چرخ جلو و یک محفظه عقب برای بارگذاری چمدان.
تنها نکته عجیبی که در مورد این دوچرخه وجود داشت، عدم وجود چراغ عقب و گلگیر بود که عمداً Espin از آنها استفاده نکرده است. البته باید بگوییم که ما این موضوع را به کمپانیِ سازنده اطلاع دادیم و آنها به درخواست ما یک جفت گلگیر و چراغ عقب برای ما ارسال کردند.
همان طور که گفته شد دوچرخه ورزشی Espin دارای رکاب های کمکی است. به این معنی که هنگام رکاب زدن، نیرو فقط به چرخ عقب منتقل می شود و هیچ دریچه ای بر روی میله وجود ندارد تا مانند یک موتور سیکلت برقی کار کند. دوچرخه های رکاب کمکی رایج ترین نوع از دوچرخه های الکتریکی در بازار امروز هستند.
نیروی الکتریکی چرخ عقب توسط دنده ای که در سمتِ چپِ فرمان دوچرخه قرار دارد، کنترل می شود. این نیرو شامل پنج درجه از سطح قدرت است (اگر صفر را هم لحاظ کنید می شود 6 درجه). یک سنسور حرکتی در زنجیر جلو وجود دارد که پس از دو بار چرخش رکاب آن را به سمت جلو حرکت می دهد. این قدرت تقریباً به طور ناگهانی اعمال می شود، به خصوص اگر شما آن را در درجه 3 یا بالاتر تنظیم کنید.
باید به روشنی بگوییم که نمی توان در هنگام ترافیک روی این دوچرخه سوار شد. این دوچرخه شما را در دنده های کمکی بالاتر در سرعت های کم غافلگیر خواهد کرد. به خصوص زمانی که به آن عادت کنید. پس از چند کیلومتر دوچرخه سواری، این دوچرخه به طور خودکار در صورت نیاز هنگام دوچرخه سواری نیروی چرخ عقب خود را تنظیم می کند.
همان طور که گفته شد این دوچرخه یک باتری بزرگ با عمر طولانی دارد. برای شارژ باتری باید یا یک کلید کوچک آن را باز کرد و آداپتور مخصوص را به آن وصل کرد. روشن شدنِ چراغ سبز باتری به این معنی است که شارژ شده است. پس از شارژ شدن، باتری بدون نیاز به کلید به سادگی در قاب مخصوص خودش قرار می گیرد. آداپتور این دوچرخه شبیه به شارژر های لپ تاپ های جدید است. بنابراین به اندازه ای کوچک هست که بتوانید آن را در کوله پشتی یا کیف خود قرار دهید. در زمانی که باتری آن به طور کامل خالی شود، چند ساعت طول می کشد که دوباره شارژ کامل شود. این دوچرخه همچنین شامل تعداد قابل توجهی چرخ دنده و ابزارهای چند کاره است. فقط یک آچار برای رکاب و چند ابزار رایج دیگر برای آن وجود ندارد. تا زمانی که این دوچرخه شامل چراغ های جلو است، دیگر نیازی به چراغ عقب نمی باشد.
این دوچرخه دارای 12 ماه گارانتی برای تمام قطعات و 3 سال گارانتی برای بدنه اش می باشد. سیستم های الکتریکی Espin به زیبایی ادغام شده اند و از راه دور به سختی می توان تشخیص داد که یک دوچرخه الکتریکی است. باتری و موتورهای آن از بیرون مشخص نیستند و به خوبی در داخل قاب مخصوصی جاگذاری شده اند. به علاوه هیچ برنامه ای برای ارتباط با آن وجود ندارد، هیچ تنظیم پیچیده ای ندارد و هیچ چیز عجیب و غریبی در آن وجود ندارد. ادغام، سادگی و انعطاف پذیری روشنی برای آینده ی Espin وجود دارد و در بسیاری از موارد می توان در مسابقه ها از آن استفاده کرد. قیمت این دوچرخه 1500 دلار است.