اکنون مدتی است که گوگل درتلاش است با گوگل هوم در بازار محصولات هوشمند خانگی به رقیبش آمازون برسد. آمازون موفق شده تا دستگاه هوشمند خانگیاش یعنی آمازون اکو پرطرفدار را زودتر از گوگل روانه بازار کند.
درحالی که گوگل هوم هنوز هم به محصولی فراگیر در سطح بازار تبدیل نشده، تحقیقی در زمینه وسایل هوشمند خانگی نشان داده که گوگل هوم از اسپیکر هوشمند آمازون باهوشتر است.
طبق نتیجه بدست آمده از آزمایشی که توسط موسسه دیجیتالی 360i صورت گرفته این نتایج بدینمعناست که گوگل هوم در پاسخگویی به سؤال کاربرها تا شش برابر عملکرد بهتری نسبت به آمازون اکو دارد.
این موسسه دیجیتالی تبلیغاتی از نرمافزار اختصاصی خود برای انجام آزمایش روی این دو اسپیکر هوشمند استفاده کرده است. در این آزمایش 3000 سؤال از هردو دستگاه حساس به صدا پرسیده شده و پاسخهای تولیدشده توسط آنها مقایسه شدهاند.
با درنظر گرفتن اینکه آمازون اکو اکنون حدود 70 درصد اسپیکرهای هوشمند بازار را دراختیار دارد نتایج جالبتوجه است. بااینحال هنوز هم درمورد سوالهای پرسیده شده در این آزمون خبری در دست نیست. این سؤالها میتواند فاکتور مهمی در تعیین تفاوتهای موجود در قدرت جستوجوی این دو دستگاه باشد.
شکی نیست که قدرت برتر جستوجوی گوگل نقشی مهم در این نتایج داشته است ولی این گزارش خاطرنشان کرده که وقتی صحبت از جستوجو برای اجناس و کالاها درمیان باشد دستیار هوشمند صوتی شرکت آمازون یعنی الکسا که در اکو هم به کار رفته عملکرد قدرتمند و قابلتوجهی از خود نشان میدهد.
از طرف دیگر گوگل طی چند سال گذشته نمودار آگاهی (Knowledge Graph) خود را گسترش داده است. نمودار آگاهی درواقع پایگاه دادههایی است که از نتایج جستوجوهای گوگل در پنج سال گذشته فراهم آورده شده است. همین دلیل کافی است تا وقتی صحبت از نتایج کلی جستوجو میشود گوگل حرف اول و آخر را بزند. البته باید بدانید که آمازون نیز مدام درحال بهبود این سرویس خود است.