برخی از کاربران آیفون 10 گزارش کرده اند که با باگی در تلفن شان مواجه شده اند: آنها نمی توانند به تلفن هایشان پاسخ دهند! این باگ تحت عنوان incoming call bug یا باگ در تماس های دریافتی از سوی کمپانی اپل در دست بررسی و رسیدگی قرار دارد ولی هنوز علت بروز آن مشخص نشده است.
اولین کاربرد یک تلفن ،حتی یک گوشی هوشمند، این است که کاربر بتواند تماس برقرار کند. با این که امروزه تنوع گوشی های هوشمند بسیار زیاد است، ولی واقعیت این است که برقراری ارتباط و تماس جزو مشخصات اولیه و اضطراری هر گوشی هوشمندی محسوب شده و نفس خرید یک گوشی هم در قدم اولن برقراری تماس است. با اینکه ابزارهای مختلفی در تلفن های هوشمند اعم از شبکه های اجتماعی و ایمیل و … برای برقراری ارتباط با یکدیگر وجود دارد، اما تماس تلفنی هنوز یکی از ساده ترین هاست و جایگاه خودش را دارد.
متاسفانه برخی از کاربران آیفون 10، با مشکل جدی مواجه شده اند که تعداد این افراد هم در حال زیاد شدن است. بر اساس گزارش The Financial Times، برخی از کاربران آیفون 10 قادر به پاسخگویی به تماسهای تلفنی خود نیستند! مسئله این است که این کاربران صدای زنگ خوردن تلفن خود را می شنوند، اما صفحه نمایش به آنها اجازه نمی دهد تا تماس را بپذیرند و پاسخ بدهند. حتی گاهی اوقات بعد از 6 تا 8 ثانیه از ظاهر شدن شماره فرد روی صفحه نمایش، به دلیل عدم توانایی کاربر به پاسخگویی، آن تماس به صورت تماس از دست رفته محسوب (missed call) می شود.
این مسئله به این دلیل رخ می دهد که صفحه نمایش آیفون 10 ، بعضی وقت ها 6 تا 10 ثانیه بعد از برقراری تماس هنوز فعال نمی شود، بنابراین کاربر قادر به دسترسی به دکمه های پذیرفتن تماس یا رد کردن تماس نیست. این در حالی است که تماس گیرنده در آن طرف خط هم تصور می کند تماس از دست رفته و missed call شده است. بر اساس گزارش خبرگزاری فایننشیال تایمز، تا تاریخ 4 فوریه، تقریبا 800 کاربر آیفون 10 گزارش بروز چنین باگی را در گوشی آیفون 10 خود اعلام کرده اند. البته این مساله برای اولین بار در ماه دسامبر گزارش شد و با تنظیمات نرم افزاری مساله برطرف نشد.
مشخص نیست که دلیل بروز این مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری است. اما امیدوار هستیم که این باگ، نرم افزاری باشد، چون اگر مساله سخت افزاری باشد، این بدین معنی است که اپل باید برنامه تعمیر و خدمت رسانی جدیدی را در راس برنامه های تعمیرات دیگر محصولات خود قرار دهد. همچنین اگر مساله سخت افزاری باشد، مشتریان اپل باید در پروسه ارسال گوشی و دریافت آن متحمل زحمت و گذاشتن وقت و انرژی شوند.
در گفتگوی سایت خبری The Financial Times با اپل، این کمپانی اعلام کرده که در حال بررسی موضوع بوده و روند رسیدگی به آن را متوقف نکرده است، ولی کمپانی اپل هنوز مشخص نکرده علت بروز این مساله چیست و در صدد است هر چه سریعتر راه حلی برای آن پیدا کند.
قطعا بروز چنین موضوعی مورد نظر اپل نیست و این شرکت نمی خواهد گران ترین گوشی تلفن همراه اش چنین باگی داشته باشد، حتی اگر درصد کمی از کاربران را تحت تاثیر قرار دهد.
این مشکل در آخرین ورژن ios برطرف شده است و شما می توانید از طریق itunes یا از طریق تنظیمات گوشی اقدام به بروزرسانی ios گوشی آیفون خود کنید تا مشکل برطرف شود.