اگر صاحب یک کسب و کار هستید یا به صورت گروهی کار میکنید به احتمال زیاد به برنامهای برای برقراری ارتباط با همکارانتان نیاز دارید. مایکروسافت تیمز میتواند گزینه بسیار خوبی باشد. با خواندن این مطلب آموزش Microsoft Teams میتوانید با نحوه راه اندازی و فعالسازی این برنامه و همچنین طریقه استفاده از آن آشنا شوید.
ثبت نام در مایکروسافت تیمز رایگان است و مایکروسافت این برنامه را در نسخه رایگان و پولی ارائه میکند. نسخه رایگان مایکروسافت تیمز در ایران با وجود اینکه امکانات کمتری دارد اما بازهم تا حد زیادی میتواند کار شما را راه بیاندازد. البته این برنامه (که فعلا فیلتر نیست) تنها مختص کسب و کارها نیست و بسیاری هم در ایران و سایر نقاط جهان به تدریس آنلاین با تیمز مایکروسافت مشغول هستند.
اگر با نحوه ایجاد مایکروسافت تیمز و ثبت نام در آن آشنا نیستید در ادامه با آموزش Microsoft Teams همراه ما باشید تا به طور کامل با طریقه استفاده از این برنامه آشنا شوید.
فهرست مطالب
طریقه استفاده از سایر اپلیکیشن ها در مایکروسافت تیمز
مایکروسافت تیمز از فعالسازی برنامههای متفرقه هم پشتیبانی میکند. میتوانید با کلیک روی آیکون Apps در بخش پایین سمت چپ صفحه برنامههای سازگار را مشاهده و به حساب خود اضافه کنید. تیمز با سرویسهایی نظیر ترلو و آسانا و همچنین برنامههایی نظیر اورنوت، سروی مانکی، گیتهاب و غیره سازگاری دارد.
برای اضافه کردن برنامه ابتدا روی آن کلیک کنید و سپس روی Add بزنید. در صورتی که روی فلش کنار گزینه Add کلیک کنید، میتوانید برنامه را به یک تیم، چت یا جلسه اضافه کنید.
سوالات متداول
1. مایکروسافت تیمز چیست؟
تیمز یک برنامه و پلتفرم جامع برای برگزاری جلسات ویدیویی و همچنین انجام پروژههای کاری گروهی به صورت اینترنتی است.
2.آیا مایکروسافت تیمز برای گوشی نیز در دسترس است؟
فعالسازی مایکروسافت تیمز در تمامی سیستم عاملها از جمله ویندوز، لینوکس، اندروید و iOS امکان پذیر است و از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد.
3. دانلود مایکروسافت تیمز رایگان است؟
تیمز نسخههای مختلفی دارد و نسخههای پولی آن با خرید اشتراک آفیس 365 قابل دریافت هستند. اما کاربران به صورت رایگان هم میتوانند از آن استفاده کنند. نسخه رایگان این برنامه به نسبت، قابلیتهای کاربردی بسیار زیادی دارد.
4. آیا مایکروسافت تیمز در ایران فیلتر است؟
فعلا و در حال حاضر بهنظر نمیرسد که برنامه مایکروسافت تیمز محدودیتی داشته باشد. نسخه تحت وب این ابزار بدون نیاز به تغییر آیپی برای کاربران قابل استفاده است.
سخن پایانی
همانطور که در این مطلب آموزش مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) دیدید، راه اندازی این برنامه و طریقه استفاده از آن آسان است. تیمز یک برنامه جامع و کاربردی برای کسب و کارهای مختلف و همچنین مدیریت پروژههای گروهی است و با توجه به پشتیبانی شدن آن از سوی کمپانی بزرگی مثل مایکروسافت، در آینده نیز بعید به نظر میرسد برنامه دیگری بتواند جایگاه آن را تهدید کند.
نسخه های مایکروسافت تیمز
مایکروسافت این محصول خود را برای استفاده خانگی بهصورت رایگان با بسیاری از ویژگیها عرضه میکند. در نسخه خانگی 3 نسخه مختلف قابل استفاده هستند:
اما نسخه مخصوص کسب و کار مایکروسافت تیمز کمی متفاوت است و امکانات آن هم فرق میکند. این نسخه اشتراک رایگان ندارد و تمامی اشتراکهای آن پولی هستند:
دانلود و فعالسازی مایکروسافت تیمز
برای نصب برنامه تیمز میتوانید به این لینک در وبسایت مایکروسافت بروید. اگر به دنبال دانلود مایکروسافت تیمز برای اندروید و iOS هستید میتوانید آن را از اینجا برای اندروید و از اینجا برای iOS دانلود کنید. مایکروسافت تیمز وب هم از این لینک قابل دسترسی است.
نحوه ثبت نام در مایکروسافت تیمز نیز آسان است و شما فقط به یک اکانت مایکروسافت نیاز دارید.
آموزش طریقه استفاده از مایکروسافت تیمز
حالا نوبت به آموزش کار با Microsoft Teams میرسد این برنامه رابط کاربری سادهای دارد و حتی بدون اموزش هم پس از مدتی میتوانید با امکانات آن آشنا شوید.
آموزش ایجاد تیم در Microsoft Teams؛ نحوه کار با مایکروسافت تیمز
پس از ثبت نام و نصب تیمز، در صفحه اول، برنامه به شما خوش آمد میگوید و میخواهد برای گروه کاری خودتان یک نام انتخاب کنید. سپس روی Continue کلیک کنید. در صفحه بعدی گزینههای زیادی پیشرویتان قرار دارد اما اولین کاری که باید انجام دهید دعوت کردن از سایر کاربران است تا به تیم شما بپیوندند.
برای انجام این کار و راه اندازی مایکروسافت تیمز برای تیمتان، از پنل سمت چپ ابتدا Teams و سپس از پایین پنل گزینه Join or create a team را انتخاب کنید.
در صفحه بعدی روی Create team کلیک کنید.
در پنجره باز شده 2 گزینه پیش روی شما است. اگر تیم شما از قبل از آفیس 365 استفاده میکرد، میتوانید همان تیم یا گروه را با گزینه Create from به تیمز اضافه کنید. در غیر این صورت روی Build a team from scratch کلیک کنید.
در پنجره بعدی باید نوع تیم را مشخص کنید. اگر تیم شما تنها چند عضو مشخص دارد گزینه Private را انتخاب کنید. اگر اعضای تیم شما دائما تغییر میکنند گزینه Public و اگر میخواهید تمام اعضای یک سازمان یا شرکت بزرگ را به تیم اضافه و آنها را به بخشهای مربوط به هرکدام تقسیمبندی کنید، گزینه Org-Wide را انتخاب نمایید.
پس از مشخص کردن نوع تیم، باید نام آن را وارد کنید. پس از وارد کردن نام مدنظرتان، روی Create کلیک کنید تا تیم شما ایجاد شود.
حالا در پنل Teams میتوانید تیم خود را مشاهده کنید. روی نام آن کلیک کنید. سپس برای اضافه کردن کاربران جدید، روی Add more people کلیک کنید. همچنین میتوانید روی 3 نقطه کنار نام آن نیز کلیک کرده و گزینه Add member را انتخاب کنید.
پس از کلیک روی این گزینه میتوانید با تایپ کردن نام کاربران، آنها را به تیم خودتان اضافه کنید. همچنین اگر میخواهید افرادی را بهعنوان میهمان اضافه کنید، به جای نام، آدرس ایمیل آنها را تایپ کنید و در نهایت روی Add بزنید.
آموزش اضافه کردن کانال به گروه در Microsoft Teams
کانالها فضاهای اشتراکی داخل یک تیم هستند که یک گروه از کاربران تیم میتوانند در داخل آنها در مورد پروژهها و وظایف مشترک خود با یکدیگر ارتباط داشته باشند. بهصورت پیشفرض هر تیم یک کانال عمومی دارد که تمام اعضا میتوانند از آن استفاده کنند اما برای ایجاد یک کانال جدید روی سهنقطه روبهروی نام تیم خود بزنید و Add channel را انتخاب کنید.
در پنجره باز شده در کادر اول ابتدا نام کانال را تایپ کنید. در کادر دوم توضیحاتی در مورد کانال بنویسید و در کادر Privacy هم مشخص کنید که این کانال در دسترس کدام یک از اعضای تیم باشد. میتوانید از همین کادر، اعضای کانال را هم مشخص کنید.
وقتی تمام تنظیمات را اعمال کردید، روی Add کلیک کنید.
آموزش چت گروهی در مایکروسافت تیمز
قدم بعدی پس از فعال سازی مایکروسافت تیمز و تشکیل گروه، خوش آمد گویی به اعضا از طریق قابلیت چت گروهی است. برای اینکه به صورت گروهی با آنها مکالمه کنید، از نوار ابزار سمت چپ روی آیکون تیمز کلیک و روی گزینه New conversation که در یک کادر بنفش در پایین صفحه است کلیک کنید.
حالا پیامتان را تایپ کنید. بعد از اینکه پیام را ارسال کردید هرکسی که عضو تیم باشد میتواند آن را مشاهده و به شما جواب بدهد. میتوانید فایلها را به پیامتان ضمیمه کنید یا به پیام اموجی و گیف اضافه کنید. برای آنکه یک فایل را از بخش چت با دیگران به اشتراک بگذارید، روی آیکون گیره کاغذ کلیک کرده و فایل موردنظرتان را انتخاب کنید. میتوانید فایل را از حساب واندرایو خود انتخاب کنید یا اینکه یک فایل را از کامپیوتر آپلود کنید. همچنین از آنجایی تیمز با مجموعه آفیس سازگار است میتوان فایلهای ورد، اکسل، پاورپوینت و واننوت را به تیمز اضافه و آنها را ویرایش کرد. اعضای گروه شما هم میتوانند فایل را در تیمز مشاهده و ویرایش کنند.
البته قابلیت چت تیمز تنها به صورت گروهی نیست و شما میتوانید با هرکدام از اعضا به صورت خصوصی هم ارتباط برقرار کنید. برای انجام این کار کافی است از نوار سمت چپ آیکون Chat را انتخاب کنید. سپس آیکون مداد با یک کاغذ را انتخاب کنید. حالا نام فردی که میخواهید با او چت کنید را در کادر To وارد کنید. در کادر New Message در پایین صفحه پیامتان را تایپ کنید و در نهایت روی آیکون Send کلیک کنید تا ارسال شود. در بخش Chats میتوانید تمامی مکالمات گروهی و خصوصی که دارید را ببینید و انتخاب کنید.
آموزش نحوه برگزاری جلسه در مایکروسافت تیمز
مهمترین و کاربردیترین قابلیتی که در این مطلب آموزش Microsoft Teams به آن میپردازیم، برگزاری جلسات است. در مایکروسافت تیمز میتوانید جلسات را به شکل ویدیویی و صوتی فعالسازی کنید. البته نکته قابل توجه این است که برای برگزاری و شرکت در جلسات یا باید از طریق مرورگرهای کروم یا اج از نسخه تحت وب تیمز استفاده کنید یا اینکه از نسخه دسکتاپ استفاده کنید.
برای برگزاری جلسه از نوار ابزار سمت چپ روی گزینه Meetings کلیک کنید. مایکروسافت سال گذشته قابلیت زمانبندی جلسات را برای کاربران رایگان نیز فعال کرد و حالا پس از انتخاب گزینه Meetings میتوانید جلسه را در همان لحظه برگزار کنید یا اینکه آن را زمانبندی کنید.
اگر خواستید جلسه را در لحظه برگذار کنید گزینه Meet now را انتخاب و اگر خواستید آن را به یک زمان دیگری موکول کنید، گزینه Schedule a meeting را انتخاب کنید. در صفحه بعدی میتوانید زمان و تاریخ برگزاری جلسه را مشخص کنید. وقتی این کار را انجام دادید روی Schedule کلیک کنید.
در صفحه بعد باید لینک به اشتراک گذاری جلسه را با کاربران به اشتراک بگذارید. میتوانید این کار را با کپی کردن لینک جلسه و به اشتراک گذاری آن در برنامههای پیامرسان انجام دهید یا اینکه جلسه را با مخاطبانتان در Outlook و یا در تقویم گوگل به اشتراک بگذارید.