ویمو کمپانی تولید وسایل نقلیه و زیرشاخه الفابت (Alphabet) قراردادی تاریخی را با کمپانی فیات کرایسلر اتومبیلز (Fiat Chrysler Automobiles-FCA) امضا کرد. فیات هزاران دستگاه خودروی هیبرید کرایسلر پاسیفیکا (Chrysler Pacifica) را برای این سرویس حملونقل خودران و به قیمتی که هنوز مشخص نشده، تأمین خواهد کرد. این خودروهای جدید به ۶۰۰ دستگاه پاسیفیکایی خواهند پیوست که اکنون در شهرهای تحت آزمون ویمو مانند فینیکس در ایالت آریزونا فعالاند. اولین دسته از این خودروها تا پایان سال ۲۰۱۸ به دست ویمو خواهد رسید.
این شراکت مابین افسیای و ویمو غیرانحصاری است و این بدین معناست که ویمو میتواند وسایل نقلیه دیگری را برای سرویس خود خریداری کند و افسیای میتواند خودروهایش را در اختیار دیگر سرویس های حمل و نقل خودکار قرار دهد. برای مثال این کمپانی میتواند وسایل نقلیه مورد نیاز اوبر (Uber) را تأمین نماید تا ناوگان اتومبیل های خودرانش را بروزرسانی کند؛ انتظار میرود طی ۱۸ ماه آتی چنین قراردادی مابین اوبر و افسیای بسته شود. ویمو امیدوار است تجربه مسافرت با اتومبیل های خودران را برای اعضای برنامه ارلی رایدر (Early Rider) در ماههای آینده میسر کند.
یکی از جنبههای جالب این خبر آن است که به نظر نمیرسد که این کمپانی زیرشاخه الفابت برای فرستادن اتومبیلهای بدون فرمان و پدال منتظر مجوز دولت باشد. طبق گفته جانی لو (Johnny Luu) سخنگوی کمپانی ویمو از آنجایی که این تکنولوژی هماکنون آماده بهرهبرداری است قصد دارند از وسیله نقلیهای استفاده کنند که در حال حاضر در بازار خودرو وجود دارد. هر طور هم به قضیه نگاه کنیم به نظر میرسد کاغذبازیهای قانونی زیادی پیش روی ویمو باشد.
هنوز مشخص نیست که این کمپانی قصد دارد با تکنولوژی خود چه کند. برنامه های بلندمدت این کمپانی با در نظر گرفتن شراکتهای انحصاری بالقوه با خودروسازهای بزرگ، نقشی اساسی در این زمینه ایفا خواهد کرد. اگر ویمو قصد فروش سیستم های خود را به خودروسازان داشته باشد، چنین شراکتی پتانسیل توسعه تکنولوژی وسایل نقلیه برندهای دیگر را محدود خواهد کرد. اگرچه اگر ویمو قصد دارد ناوگان وسایل نقلیه خود را توسعه دهد و با کمپانی هایی مانند اوبر رقابت کند این میتواند راه را برای بهبود تکنولوژیاش هموار سازد و به این برند اجازه دهد تا وسعت دید خود را افزایش دهد.
در حال حاضر، ویمو اطلاعات زیادی را در مورد برنامههایش بروز نداده و باید دید عملکردش در خیابانهای ۲۵ شهر دارای وسایل نقلیه این کمپانی چگونه خواهد بود. شاید برنامههای ویمو منجر به آیندهای شود که مالکیت خودرو دیگر معنایی ندارد و برای مسافرت از نقطهای به نقطه دیگر باید به وسایل نقلیه ویمو، تسلا و اوبر اکتفا کرد.
حتی با وجود پیشرفت تکنولوژی در این زمینه هنوز هم نمیتوان گفت که عموم مردم در رابطه با ورود خودروهای خودران به خیابانها چه عکسالعملی خواهند داشت. نتیجه هر چه که باشد، در ماهها و شاید سال های آتی و رواج بیشتر اتومبیل های خودران، بیتردید شاهد پیشرفت تکنولوژی و تبعاً تغییراتی در نظام اجتماعی خواهیم بود.