یک تحقیق جدید نشان داده که بات ها و ترولها با سوءاستفاده از فیسبوک و توئیتر اخبار نادرست و جعلی را در مطالب دیده شده توسط شما وارد میکنند. بنابر این تحقیق دیدگاههای سیاسی شما ممکن است درنتیجه دستکاری اخبار توسط بات ها و ترولهای فیسبوک و توئیتر شکل گرفته باشد!
نتایج یک تحقیق جدید که روز دوشنبه توسط دانشگاه آکسفورد منتشر شد نشان میدهد که پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر به ابزاری برای پخش تبلیغات سیاسی تبدیل شدهاند. این مطالعه در 9 کشور ازجمله ایالات متحده، چین و روسیه به انجام رسیده است.
در گزارشها آمده که شبکههای اجتماعی به پلتفرمهای اصلی تبلیغات سیاسی و کانالهایی برای انتشار محتوای خبری تبدیل شدهاند و از این شبکهها برای تغییر عقاید سیاسی در سطح وسیعی استفاده میشود. یک مثال آن هم در مورد ایالات متحده اتفاق افتاد که بات ها با ایجاد محبوبیت چشمگیر جعلی اینترنتی باعث حمایت سیاسی واقعی عده کثیری شدند.
ازدیاد خبرهای جعلی، باعث نگرانیهای گستردهای در تمام کشورهای جهان شده است. پدیده خبر جعلی از زمانی مورد توجه قرار گرفت که عدهای مدعی شدند که دونالد ترامپ با همین روش به ریاست جمهوری رسید. درنتیجه این ادعاها، دو غول اینترنتی گوگل و فیسبوک پروژهای به نام CrossCheck را پیش از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که در ابتدای سال جاری برگزار شد اجرا کردند تا اخبار منتشر شده را تأیید کنند. در فروردین امسال هم فیسبوک تمهیداتی را برای مبارزه با اخبار نادرست طرحریزی کرد.
طبق این تحقیق مهمترین و تأثیرگذارترین راه گسترش تبلیغات سیاسی استفاده از بات ها و ترولهاست. این مسئله در چین که گسترش تبلیغات سیاسی در شبکههای اجتماعی بهصورت دقیق برنامهریزی میشود بیش از هر جای دیگری مبرهن است.
بهنظر میرسد آلمان سردمدار مبارزه با گسترش اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی باشد. تا قبل از تابستان قرار است قوانینی پیرامون این موضوع در این کشور وضع شود و پروژههای زیادی برای نظارت بر امنیت اجتماعی به اجرا درآیند.