هوش مصنوعی فیس بوک می تواند کاری کند که ربات های گفتگو یا chatbots طوری آموزش ببینند که مانند انسان ها صحبت کنند. البته این ربات ها به نام چت بات ها هم معروف هستند.
محققان هوش مصنوعی (FAIR) رویکرد جدیدی را آزمایش کرده اند که می تواند ربات های گفتگو را به گونه آموزش بدهد که بتوانند مانند انسان ها صحبت کنند. این گروه با استفاده از مجموعه ای از داده های ویژه، 164،000 حرف در گفتگوی فرد با فرد یا Persona-Chat را به این سیستم هوش مصنوعی آموزش داده اند تا بتواند با توجه به الگوهای موجود صحبت کند.
chatbots ها حاوی بیش از 160،000 سطر گفت و گو یا دیالوگ مختلفی است که منبع آن مربوط به تُرک مکانیکی آمازون ( Mechanical Turk ) است.
تُرک مکانیکی آمازون یکی از خدمات وب آمازون بوده که در آن بازاری را به شیوهٔ جمع سپاری اینترنتی اداره میکنند. در جمع سپاری اینترنتی برنامهنویسان میتوانند کارهایی که رایانهها هماکنون نمیتوانند انجام دهند را با هماهنگ کردن هوش انسانها انجام دهند. در این خدمت، برنامهنویسان و یا درخواست دهندگان میتوانند درخواست انجام کارهایی را که به اچآیتی (مخفف وظایف هوش انسانی) مشهورند ، مانند گزینش بهترین عکس از میان چند عکس، نوشتن توضیحی برای یک محصول، یا تشخیص اجراکنندگان یک سیدی موسیقی، ارسال کنند.
کارگران (که خدمات مکانیکی آمازون به آنها در اصطلاح فراهمآورندگان میگوید) میتوانند در میان وظایف تعریفشدهٔ موجود بگردند و با انجام آنها در همان لحظه مبلغی را دریافت کنند. برنامههای درخواستدهنده میتوانند از یک رابط برنامهنویسی نرمافزار باز یا یک وبگاه محدودتر فرستادن درخواست ترک مکانیکی برای فرستادن اچآیتیها استفاده کنند. درخواستدهندگان این خدمت باید یک نهاد مقیم ایالات متحده باشند و یک حساب بانکی و نشانی پرداخت آمریکایی داشته باشند، همچنین افرادی که میخواهند به صورت فردی از این خدمت استفاده کنند باید یک شمارهٔ سریال گواهینامهٔ رانندگی آمریکایی ارائه دهند.
در تستی که فیس بوک روی این ویژگی انجام داده است، داده ها برای آموزش دادن به شبکه های عصبی و در نهایت در خدمت chatbots های موجود مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج آن توسط گروه دیگری از Mechanical Tourers ارزیابی می شود.
در هر مورد، از آنها خواسته می شود با یک ربات انسان نما (persona bot) به عنوان یک طرف مکالمه وارد گفتگو شوند ،و در نهایت نتایج گفتگو را هم در chatbots و هم در مکالمات توسط انسان مقایسه کنند. persona bot یا ربات های انسان نما، در معیارهایی مانند رعب و وحشت و انسجام داشتن مکالمات، نتوانستند نمره قابل قبول را کسب کنند. ولی برای ترجمه دیالوگ فیلم های مختلف نمره خوبی کسب کردند.
همان طور که می دانید سال گذشته میلادی فیس بوک مجبور شد یکی از سیستم های هوش مصنوعی در حوزه چت بات ها را غیر فعال کند. دلیل آن هم مشکلی که در صحبت کردن این ربات ها وجود داشت اظهار شده بود. البته گفته می شود این ربات ها زبان جدیدی از خودشان اختراع کرده بودند. آن ربات ها توانسته بودند زبان رمزی مانند کودکان در بین خودشان ایجاد کنند و با هم حرف بزنند! و فیس بوک مجبور شد آن ربات ها را غیر فعال کند.
در سال جدید میلادی ظاهرا فیس بوک مجددا پروژه چت باتها و صحبت کردن آنها با کمک هوش مصنوعی را راه اندازی نموده و در حال تست ویژگی های جدیدی برای آنهاست تا بتوانند شبیه به انسان ها صحبت کنند.
تیم FAIR دریافت که زمان یکه آنها سخت مشغول تلاش برای بهبود فناوری چت بات ها بودند برخی آژانس های تحقیقاتی دیگر نیز در این حوزه دست به تلاش هایی زده اند که به نفع فیس بوک است.
با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین (ML)، این ربات ها می توانند بهتر از قبل صحبت کنند و در مهارت های مکالمه بهتر عمل کنند. محققان همچنین در تلاش هستند که از این ربات ها برای مذاکره های سخت تر با متن ها و دیالوگ های سخت تر هم استفاده کنند و آنها را برای چنین اموری نیز آموزش بدهند.
