کمپانی سامسونگ الکترونیکس امسال حسابی پول پارو کرد. آنالیزورهای بازار می گویند که سال 2017 پرسودترین سال این شرکت خواهد بود و سال 2018 نیز می تواند برایش رکوردشکن باشد.
البته این موفقیت مرهون تلفن های هوشمند سامسونگ، تلویزیون و محصولات معروف این کمپانی که هر روزه می بینیم، نیست، بلکه به خاطر تجهیزات نیمه رسانا و بخشی از آن نیز صفحه های نمایش OLED است. چندی پیش، سامسونگ توانسته بود جایگاه کمپانی اینتل را به عنوان مهم ترین تولیدکننده تراشه های حافظه بگیرد. حتی طرفداران سینه چاک آیفون نیز از تسلط سامسونگ در بازار تجهیزات به خوبی آگاه هستند، چرا که اپل از تراشه ها و صفحه نمایش سامسونگ در محصولات خود استفاده می کند.
در حدود 2 ماه پیش طی مقاله ای اعلام کردیم که سامسونگ نمی تواند تا ابد به تجهیزات نیمه رسانا تکیه کند. آنالیزورهای بازار اعتقاد دارند که پایان قانون مور نزدیک است، فرضیه ای که می گوید ترانزیستورهای روی تجهیزات نیمه رسانا هر دو سال یک بار دوبرابر می شوند و به زودی این امر محقق می شود. در دهه ی آینده، تولیدکنندگان ارزان تر به سامسونگ می رسند و می توانند تجهیزات عالی کنونی این شرکت را با قیمتی ارزان تر تولید نمایند و شرکت های عرصه ی فناوری دیگر لازم نیست محتاج این کمپانی باشند.
همین مسئله نشان می دهد که چرا سامسونگ الکترونیکس سعی دارد تا شرکت های بیشتری را در سال 2018 خریداری کند. «یانگ سان» مدیر ارشد استراتژی این شرکت چندی پیش در مصاحبه با رویترز گفت که شرکتش به دنبال استفاده از ابزار خرید و ادغام شرکت ها است.
در خلال برگزاری فستیوالی در حوزه ی استارت اپ ها در شهر هلسینکی تحت عنوان Slush، «سان» در مصاحبه با رویترز برخی از راهبردهای شرکت خود را در سال 2018 برشمرد. مهم ترین تمرکز این شرکت در سه بخش است: خودروسازی، سلامت دیجیتال و به خصوص پیشگیری در حوزه سلامت و در نهایت نرم افزارهای حوزه کسب و کار. به زودی متوجه می شوید که صنایع کلاسیکی که سامسونگ همواره در آنها حضور داشته از جمله موبایل و تجهیزات نیمه رسانا دیگر در فهرست نیستند.
این موضوعات همه به نوعی خارج از محدوده ی ایمن سامسونگ الکترونیکس به شمار می رود، حتی برای شخص باتجربه ای همچون سان که پیشکسوت منطقه ی سیلیکون ولی است. او در مصاحبه اش چندی پیش با فوربس گفت:
من بیشتر خودم را آدمی در حوزه ی موبایل، تجهیزات نیمه رسانا و بخش ارتباطات می دانم.
وی گفت:
بر اساس دیدگاه ما، خودروهای فردا کاملاً با امروز تفاوت خواهند داشت. ما مشغول رؤیاپردازی هستیم و می خواهیم بدانیم با توجه به تجربه ی تلفن های هوشمند، در این بازار چه اتفاقی می افتد. این بدان معنا نیست که ما صنعت ایمنی و امنیت را به خطر می اندازیم، اما فناوری های لازم را داریم تا اطلاعات مرتبط را برای صنعت رانندگی و خودروسازی نیز به کار بگیریم. در نهایت، حتی ورود کامل به بخش خودروسازی نیز برای ما محتمل است و وقتی به پتانسیل های آن می نگریم، بسیار هیجان زده می شویم.
سوابق آنها در حوزه خرید و ادغام شرکت های دیگر نیز همین شور و اشتیاق را نشان می دهد. سامسونگ الکترونیکس در ماه مارس یکی از غول های صنعت صوتی و تصویری خودروها، به نام «هارمان» را به ارزش هشت میلیارد دلار خریداری کرد که این امر بزرگ ترین خرید شرکت سامسونگ به شمار می رود. این شرکت همچنین در ماه سپتامبر اعلام کرد که 300 میلیون دلار در حوزه استارتاپ ها و شرکت های حوزه خودرو سرمایه گذاری خواهد کرد و همچنین واحدی را به خودروهای خودران اختصاص داده است. این شرکت تأیید کرده که در حال آزمایش خودروهای خودران در کره جنوبی و کالیفرنیا است.
آیا خودروهای ساخت سامسونگ در راه هستند؟
شاید خیلی ها که اخبار مربوط به سامسونگ الکترونیکس در حوزه ی خودرو را دنبال می کنند، ندانند که در واقع شرکت مادر این کمپانی همین حالا حدود یکصد هزار خودرو برای بازار کره تولید می کند. سامسونگ موتورز در سال 1994 آغاز به کار کرد، اما بحران مالی آسیا فوراً این شرکت را به زانو درآورد. شرکت «رنو – سامسونگ موتورز» که از سال 2000 تحت این عنوان شروع به کار کرد، یکی از زیرمجموعه های کمپانی فرانسوی رنو است.
پس با این حساب می توان انتظار داشت که خودروهای خودران ساخت سامسونگ را در جاده های ایالات متحده ببینیم؟ شاید احتمال این امر کم باشد، اما ممکن است تغییر کند. «سان» اظهار کرده که سامسونگ الکترونیکس در کنار شرکت های تولیدکننده ی خودرو به فعالیت می پردازد تا فناوری هایی را برای زیرمجموعه های آنها بسازد که می تواند به خودروهای آنها سرو شکلی بدهد.
آقای سانجین پارک، استاد دانشگاه دولتی سئول که کتابی در مورد سامسونگ نوشته، چندی پیش به فوربز گفت، بسیار علاقه مند هستند که بتوانند جایی فراتر از پشت صحنه باشند و به میدان بیایند. وی گفت: اگر سامسونگ به همین شکل به خرید و ادغام شرکت ها علاقه داشته باشد، هدفش نشان می دهد که می خواهد چیزی فراتر از عرضه کننده ی تجهیزات باشد.
مسلم است که سامسونگ می خواهد تجهیزات بعدی خود را بیابد، خواه این تجهیزات یک مورد یا گروهی از محصولات باشد که بتواند میزان فروش شرکت را افزایش دهد. آقای پارک گفت: این حرکت سامسونگ بخشی از راهبرد درازمدت آن برای یافتن نیروی محرکه نسل بعدی محصولات است.