ایلان ماسک، مدیر اجرایی کمپانی تسلا مأموریت جدیدی را در حوزه خودروهای برقی در دست گرفته است. مأموریت وی برای متحول کردن صنعت جهانی خودروهای برقی آغاز شد.
تعداد زیادی از خودروهای برقی که با باتری شارژ می شوند امسال وارد بازار خواهند شد که بسیاری از آنها تولیدکنندگان خودروهای تجملاتی هستند و با هدفی مشترک با کمپانی تسلا به دنبال رقابت هستند. همه ی این شرکت ها می خواهند علاقه مندان جدیدترین تکنولوژی ها را راضی کنند و این امر با چالش هایی همراه است که این کمپانی تازه کار در منطقه سیلیکون هنوز با آنها روبرو نشده است.
استفانی برینلی، آنالیزور صنعت خودرو در مؤسسه IHS گفت:
کمپانی تسلا با رقابتی جدی از سوی خودروسازان قدرتمند بازار و تولیدکنندگان موفق روبرو خواهد شد که قصد دارند حضور قدرتمندی در بازار جهانی داشته باشند. این امر بدان معنا نیست که تسلا شکست می خورد، اما دیگر شرکتی منحصربه فرد نخواهد بود و جایگاه قدرتمند خود را در خطر خواهد دید.
این موج جدید رقابت به دنبال آن شکل گرفته که تسلا هنوز هم درگیر عرضه ی اولین محصول خود، Model 3 به صورت انبوه است و ایلان ماسک هم قرارداد عجیبی برای جبران خسارت ده ساله امضا کرده که این امر در راستای رشد ارزش بازار و درآمدهای فروش است، اما با اهداف حجم تولید انطباق ندارد.
برای مثال، کمپانی جگوار مدل I-PACE را پاییز امسال روانه ی بازار خواهد کرد که یک SUV مجهز به باتری است. به دنبال آن، مدل e-tron quattro ساخت آئودی و مرسدس EQ C در سال 2019 و بی ام دبلیو X3 در سال 2020 به بازار می آیند. در حالی که برخی از این خودروها بزرگ تر از بقیه هستند، تمامی این کراس اوورهای تجملاتی گزینه ای جایگزین برای Model X ساخت تسلا خواهند بود که اولین SUV برقی است.
اما اینها تازه آغاز ماجراست. با توجه به فشارها برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای در سراسر دنیا و همین طور خطرات خودروهای بنزینی، به زودی در بسیاری از شهرها استفاده از این خودروها ممنوع خواهد شد که در نتیجه ی این امر، خودروسازان به تولید خودروهای برقی روی خواهند آورد. مقصد بسیاری از این خودروها چین است که بزرگ ترین بازار به شمار می رود و دولت این کشور تلاش زیادی کرده تا خودروها به سمت برقی شدن پیش بروند. اما قوانین موجود در اروپا و ایالات متحده نیز خودروهای برقی را الزامی خواهند کرد.
نمایشگاه بین المللی خودروی اخیر که در دیترویت ایالات متحده برگزار شد، نشان از ورود و سرمایه گذاری خودروسازان در حوزه خودروهای برقی داشت. برای مثال، کمپانی فورد تا سال 2022 سرمایه گذاری 11 میلیارد دلاری خواهد داشت تا 40 خودروی برقی جدید را در سراسر دنیا عرضه نماید که از این تعداد 16 مورد خودروهای دارای باتری هستند. جنرال موتورز به تازگی اعلام کرده که تا سال 2023 حداقل 20 مورد خودروی دارای باتری را روانه ی بازار خواهد کرد و اولین نمونه ی آن طی 18 ماه آینده عرضه می گردد. کمپانی های ولکس واگن، اینفینیتی، ولوو، تویوتا و موارد دیگر نیز در حال برقی کردن مدل های خود هستند و می خواهند خودروهای دارای باتری نیز عرضه نمایند.
البته این گونه هم نیست که مردم برای خودروهای برقی سرودست بشکنند. هزینه های کلی این نوع خودروها هنوز هم از ماشین های معمولی گران تر است. نمونه های باتری این خودروها (به جز مدل های تسلا و شورلت Bolt) کافی نیستند و ایستگاه های شارژ خودرو هنوز به اندازه ی کافی وجود ندارد تا مردم احساس راحتی داشته باشند و آنها را خریداری کنند. امروزه، میزان فروش این نوع خودروها، در بازار جهانی کمتر از یک درصد است. این آمار در مورد تمامی انواع خودروهای هیبریدی و سهم بازار آنها کمتر از 5 درصد است.
اما نقطه ی اوج نزدیک است. گروه مشاوران بوستون اعلام کرده که این روند تا سال 2020 سرعت می گیرد. قوانین موجود تا سال 2025 باعث رشد این بازار می شود. در آن صورت است که هزینه های کمتر باتری خودرو و رشد خدمات باعث می گردد تا خودروهای برقی برای مصرف کنندگان به صرفه تر گردند. گروه مشاوران بوستون پیش بینی کرده که تا سال 2030، خودروهای برقی و هیبریدی نیمی از فروش خودروها را در سطح دنیا در اختیار خواهند داشت.
برای مثال، تسلا حدود 103 هزار خودروی دارای باتری را در سال 2017 به فروش رساند و با عرضه ی موفقیت آمیز Model 3 می تواند این عدد را تا سال 2021 به 600 هزار خودرو برساند. مدل های برتری از سوی کمپانی هایی همچون آستون مارتین، آئودی، بنتلی، بی ام دبلیو، کادیلاک جنسیس، اینفینیتی، جگوار، لند روور، مرسدس بنزو پورشه قرار است عرضه شوند. همچنین برینلی معتقد است، احتمالی قوی وجود دارد که این اعداد افزایش یابد، چرا که خودروسازان طرح های خود را برای ساخت خودروهای دارای باتری سرعت بخشیده اند.
آیا کمپانی تسلا می تواند در بازاری با حضور این خودروسازان باتجربه و سرمایه دار دوام بیاورد؟
این امر تا حد زیادی به میزان موفقیت شرکت در تولید انبوه Model 3 بستگی دارد. در حالی که شرکت اعلام کرده بود که نیم میلیون مشتری در انتظار این خودرو هستند، اما تا پایان سال 2017، تنها 1770 دستگاه از این خودرو به فروش رسید. عرضه ی مدل تضمین شده Y نیز به نظر می رسد که متوقف شده تا زمانی که مشکلات Model 3 رفع گردد. بررسی ها رشد زیادی را برای Model S یا Model X در چهار سال آینده پیش بینی نمی کنند. اما به نظر می رسد که فروش Model 3 از سال 2019 به بعد افزایش یابد.