اینستاگرام میتوانند به عنوان یک آنالیزور حرفه ای فرهنگی استفاده شود، البته اگر وقت و حوصله ساعت ها چرخیدن در اینستاگرام و بررسی میلیون ها عکس و فیلم را داشته باشید.
محققان دانشگاه کورنل اخیر یک برنامه هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل را طراحی کرده اند که میتواند با استفاده از اطلاعات مربوط به محل و موقعیت افراد، تصاویر موجود در اینستاگرام را بررسی و تحلیل کرده و اطلاعاتی از قبیل چگونگی تغییر روند پوشش مردم در یک جامعه یا منطقه خاص و عادات فرهنگی آنان را بدست آورد.
تصاویری که تا کنون توسط این هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفته اند حدود 100 میلیون مورد و از سال های 2013 تا 2016 بوده و حدودا 44 فرهنگ مختلف را در برمیگیرد.
این گروه تحقیقاتی با رهبری سه محقق می گویند با بررسی عکس های یاد شده می توان از تحولات مربوط به روندهای فرهنگی و پوشش و مد در جهان مطلع شد و تاثیر محل زندگی افراد در این زمینه را درک کرد. فناوری تشخیص چهره نرم افزار هوش مصنوعی پس از جمع آوری کل عکس ها، تصاویر نامربوطی که افراد در آنها حضور ندارند را به طور خودکار حذف کرده و سپس عکس هایی که در آنها نیم تنه بالایی انسان ها قابل مشاهده است را انتخاب می کند.
این برنامه هوش مصنوعی به خوبی توانایی تشخیص و تمیز دادن لباس ها از یکدیگر را دارد. برای مثال میتواند روسری را از کراوات و دامن را از پیراهن و الگوهای مختلف طراحی و رنگبندی را تشخیص دهد. بعد از برچسب زدن بر روی عکس ها، داده های جمع آوری شده به برنامه دیگری داده می شود تا الگوهای پوشش بر مبنای زمان و موقعیت جغرافیایی در هر نقطه از جهان شناسایی شوند.
بر طبق اطلاعاتی که این گروه تحقیقاتی منتشر کرده اند، اکثریت مردم بیشتر علاقه به پوشیدن لباس های سیاه و قهوه ای در زمستان داشته و در تابستان تمایل به پوشیدن لباس های آبی و سفید دارند.