تاریخچه شرکت شیائومی ، تازه واردی که جایش را خوب در بازار باز کرد

شیائومی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

این روزها کمتر کسی است که نام کمپانی شیائومی را نشنیده باشد. این برند چینی توانست در مدت زمان کوتاهی نام خود را در حوزه تلفن های هوشمند، تبلت، حتی تلویزیون های هوشمند، ساعت های هوشمند، لباس های ارگونومیک و طیف وسیعی از محصولات هوشمند برای خانه و خانواده، در بازار مطرح کند.

شیائومی در لغت به معنای «برنج کوچک» بوده و در زبان فارسی معنی آن «ارزن» است. این کمپانی یک شرکت الکترونیکی بوده و در بخش خصوصی مشغول فعالیت و دفتر مرکزی آن در پکن قرار دارد. در ماه آگوست ( مردادماه) سال 2011 ، این برند نام خود را در بازار مطرح کرد و از آن زمان به بعد توانست به عنوان یک شرکت مطرح در بازار، محصولات متنوعی را عرضه کند.

همچنین بخوانید :

بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت «لی جون» است که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی فوربز، بیست و سومین مرد ثروتمند چین معرفی شد. این شرکت بیش از ۳۰۰۰ کارمند دارد که اکثر آنها در چین، مالزی و سنگاپور در استخدام این شرکت هستند و البته کارمندانی هم در کشورهای دیگر مانند هند و اندونزی استخدام نموده است. در ایران شرکت های مختلفی محصولات شیائومی را وارد می کنند ولی ظاهرا نماینده رسمی این برند نیستند و روی سایت رسمی این شرکت هنوز سایت ایرانی لینک نشده است.

سال 2010 آغاز سفر شیائومی

در سال 2010 ، شیائومی توسط یک تیم هفت نفره از مردانی باهوش و خوش فکر که حدود سنی بین 30 تا 40 ساله تاسیس شد. این افراد کسانی بودند که سابقه و تجربه خوبی داشتند. برخی از آنها قبلا در شرکت هایی همچون گوگل، مایکروسافت، موتورولا و دیگر شرکت های مطرح دنیا سابقه کار داشتند.

سال 2011 ، رونمایی از گوشی شیائومی می 1

در ماه می سال 2011، لی جون موفق به برقراری اولین تماس تلفنی با اولین گوشی هوشمند تولید شده توسط کمپانی شیائومی شد. آن لحظه برای وی و همکارانش لحظه ای فراموش نشدنی محسوب می شود. از آن روز به بعد شاهد رونمایی گوشی های هوشمند بسیاری توسط این کمپانی چینی بوده ایم.

سال 2012 ، برگزاری اولین جشنواره Pop Mi
اولین جشنواره Pop Mi در ماه آوریل 2012 در پکنِ چین برگزار شد. در آن جشن، هیچ هنرمندی دعوت نشد، زیرا هدف جشنواره، همراهی و همکاری اعضای شرکت و سایر گروه های درگیر با محصولات شیائومی بود. هر چند در این جشنواره گروه های رقص  و آواز شرکت کردند و فضایی شاد ایجاد نمودند. شیائومی در سال 2012 توانست  7.2 میلیون گوشی بفروشد.

سال 2013، ورود گوشی های ردمی به بازار

در ماه ژوئیه 2013 اولین تلفن هوشمند سری ردمی( Redmi ) متولد شد. در آن زمان، شیائومی بیش از 9 میلیون کاربر علاقمند داشت که از طریق شبکه اجتاعی  Qzoneعلاقمندی خودشان را به این برند اعلام کرده بودند.

در سال 2013، گوشی های سری ردمی توانستند به طور قابل توجهی میزان فروش را افزایش دهند و فروش آنها به  18.7 میلیون گوشی رسید.

سال 2014،  آغاز به کار اکوسیستم می (Ecosystem Mi)

در سال 2014، اکوسیستم می شروع به عرضه محصولات خاصی همچون دستبند می (Mi  Band) ، تصفیه هوا می  (Mi Air Purifier) و محصولات دیگری با برند می نمود. این محصولات در حال حاضر بسیار متنوع هستند.  در سال 2014 ، آمار فروش محصولات شیائومی خیلی اوج گرفت و به 61 میلیون گوشی هوشمند رسید. این برند توانست درآمد خوبی از این طریق به دست آورد.

سال 2015 : مهمانی پذیرایی برای طرفداران شیائومی

در سال 2015، شیائومی رویدادی بزرگ به صرف شام برای طرفداران خودش که ساکن چین بودند ترتیب داد. همه طرفداران این شرکت به صرف شام مهمان این برند بودند. تمام هزینه های این مهمانی را خود کمانی شیائومی تقبل کرد و افرادی که در آن رویداد شرکت کرده بودند می توانستند به صورت مستقیم نظرات خود را با مسئولین این کمپانی در میان بگذارند.

سال 2016: رونمایی از سری می میکس (Xiaomi Mi MIX)

در تاریخ 26 اکتبر، می میکس (Mi MiX) به طور رسمی معرفی شد، طراحی این سری گوشی های واقعا زیبا و خلاقانه بود.

سال 2017: سالی متفاوت

در سال 2017 ، در چین، یکی از بزرگترین فروشگاههای Mi افتتاح شد. این فروشگاه بزرگ دو طبقه با 650 متر مربع مساحت،  توسط شرکت Eight طراحی شده است. طراحی این فروشگاه بسیار زیبا بوده و مدل فروش منحصر به فردی دارد.  پلتفرم تجارت الکترونیک و سیستم هایی که در آن استفاده شده است، کاملا جدید هستند  و قبلا هرگز در این حوزه در فروشگاه های سایر رقبا دیده نشده است.

کمی پیش از به پایان رسیدن سال 2017 میلادی، شیائومی توانست برخی از گوشی های خود را به بازار اروپا برساند. استراتژی های فروش این برند باعث شده که آستانه سود بسیار پایین، حدود یک دلار در نظر بگیرد ولی فروش بیشتری داشته باشد.

البته شیائومی با مشکلاتی هم در مسیر خود مواجه بود، مثلا پای این برند به دادگاه باز شد. اتهام شیائومی کپی کردن از روی آیپد اپل بود که به گفته کمپانی اپل، شیائومی محصول خود یعنی می پد (Xiaomi Mi Pad) را از نام و طراحی آیپد اپل کپی برداری کرده است. حکم نهایی دادگاه این شد که نام این محصول برای فروش در بازارهای اروپایی تغییر کند.

سال 2018 و حرکتی نو

اکنون هشت سال از فعالیت این شرکت می گذرد و توانسته در همین مدت زمان کوتاه، دستاوردهای باورنکردنی را به دست بیاورد. اما مانند هر شرکت دیگری، شیائومی به دنبال بهبود هر چه بیشتر است.

سال 2017 زمزمه ورود محصولات هواوی را به امریکا شنیدیم، در نمایشگاه CES 2018 نیز شیائومی و فیس بوک دست همکاری با یکدیگر دادند و مذاکره خوبی داشتند. به نظر می رسد شیائومی برای سال 2018 ایده های جدیدتری را دنبال می کند و به دنبال گسترش بازارهای فروش خود می باشد.

لازم به ذکر است بگوییم ، هر ساله، شیائومی 100 هزار کارت پستال، برای تشکر از طرفداران برند می در چین ارسال می کند. طرفداران خوش شانس این برند می توانند کارت پستالی را که به اضا مدیرعامل این شرکت رسیده است دریافت کنند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 2 میلیارد دلار
    فیلم Ne Zha
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 389 میلیون دلار
    فیلم Captain America: Brave New World
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 125 میلیون دلار
    فیلم Dog Man
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 113 میلیون دلار
    فیلم Bridget Jones: Mad About the Boy
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 90 میلیون دلار
    فیلم Mickey 17
    اکران: 07 مارس 2025