کمپانی فورد موتور از پیکاپ رنجر ۲۰۱۹ خود برای بازار آمریکای شمالی پرده برداشت. فورد از سال ۲۰۱۱ هیچ مدلی از رنجر را در ایالات متحده معرفی نکرده با این حال این مدل را در بسیاری از کشورهای دیگر توزیع کرده است جایی که نسخه کنونی نیز با استقبال خوبی مواجه شده چرا که تواناییاش را در مسیرهای خارج از جاده به خوبی نشان داده است.
این همان رنجری است که به عنوان خودروی پایه در مدل توزیع شده در ایالات متحده به کار گرفته خواهد شد. در ادامه اطلاعاتی برای شما خواهیم نوشت که تاکنون در مورد این مدل رنجر درز پیدا کرده است.
سؤالی که فورد هنوز پاسخی به آن نداده است
در اینجا نکاتی را برای دوستداران پیکاپ بیان میکنیم:
- رانشگر: در ابتدای توزیع این خودرو تنها یک موتور ۲٫۳ لیتری اکوبوست ۴ سیلندر برای رنجر در دسترس خواهد بود که به یک جعبه دنده ۱۰ سرعته متصل خواهد شد. فورد هنوز اعداد و ارقام مربوط به سرعت رنجر با موتور ۲٫۳ لیتری را منتشر نکرده است. همین موتور در لینکلن امکیسی به کار گرفته شده است. این موتور در لینکلن دارای ۲۸۵ اسب بخار و گشتاور ۳۰۵ پوند-فوتی است (یک رنجر رپتور با عملکرد بهتر نیز در دست طراحی و ساخت است ولی فورد هنوز جزئیات آن را منتشر نکرده است).
- طراحی: رنجری که در نقاط دیگر دنیا عرضه شده در آمریکای شمالی نیز با استقبال خوبی مواجه شده است ولی طراحی آنچنان جدید و نویی ندارد (البته آنچنان هم بد به نظر نمیرسد. این طراحی بر اساس رنجر عرضه شده در تمام دنیاست که در کشورهایی مانند استرالیا توجه منتقدان را به خود جلب کرده است).
- امکانات: همه رنجرهای به فروش رسیده در ایالات متحده دارای کابینهای اضافه هستند. فورد هم مدل سوپرکَب (درهای کوچک با لولای عقب) و هم مدل سوپرکرو (با درهای بزرگ عقب) را عرضه خواهد کرد.
- تودوزی: رنجرهای جدید در زمان عرضه با تودوزی XL، XLT و لاریانت به بازار میآیند و گزینههای کروم، اسپرت و FX4 آفرود نیز در دسترس خریداران خواهد بود. نسخههای لاریانت بسیار زیبا و خوشرنگ بوده و صندلیها چرمی و با دوختی عالی هستند. البته فورد بر خلاف F-150 نسخه سوپرلوکسی از رنجر را تولید نخواهد کرد. البته نه به این زودیها.
- ساخت بدنه: رنجر بر خلاف برادرش F-150 دارای پنلهای بدنه آلومینیومی نیست. بدنه این پیکاپ از پنلهای سنتی فولادی است که طبق گفته فورد بر روی یک شاسی فولادی سخت با مقاومت بالا قرار دارد. همچنین طبق گفته این کمپانی، مقاومت رنجر در کنار F-150 تست شده است و امتیازی مشابه را به دست آورده است.
- تکنولوژی: رنجر جدید از همان تکنولوژیهای کارامد فورد استفاده کرده که شامل یک صفحه نمایش ۸ اینچی با گزینه SYNC 3 است. رنجرهایی که دارای پکیج آفرود FX4 هستند از سیستم مدیریت سطوح فورد و یک سیستم جدید به نام تریل کنترل یا کنترل مسیر استفاده میکنند که به نوعی یک کروز کنترل خارج جادهای است.
- تولید: رنجر جدید آمریکای شمالی در مجموعه کارخانجات فورد در ایالت میشیگان در نزدیکی دیترویت و تا پایان سال ۲۰۱۸ تولید و عرضه خواهد شد.
آنچه تاکنون از فورد رنجر میدانیم:
- قیمت: فورد قیمت رنجر را تا پایان سال جاری میلادی و پیش از عرضه آن اعلام خواهد کرد. نزدیکترین رقیب رنجر یعنی پیکاپ شورولت کلورادو متعلق به شرکت جنرال موتورز با قیمتی کمی بیشتر از ۲۰۰۰۰ دلار شروع میشود و میتواند با اضافه شدن گزینههای سفارشی به قیمت ۴۰۰۰۰ دلار نیز برسد. باید گفت قیمت رنجر نیز احتمالاً همین حدود خواهد بود.
آیا رنجر جدید به فروش خواهد رفت؟
به گفته فورد این کمپانی از سال ۲۰۱۴ میلادی در فروش پیکاپهای با اندازه متوسط رشد داشته است که بخشی از این رشد فروش را نیز مدیون رنجر است.
باید توجه داشته که بخش بزرگی از این رشد فروش از سال ۲۰۱۴ به دلیل ورود دوقلوهای جنرال موتورز یعنی کلورادو و جیامسی کنیون (GMC Canyon) که به عنوان مدلهای سال ۲۰۱۵ عرضه شدند. با مقایسه ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ درمییابیم که بازار ممکن است اشباع شده باشد ولی یک فاکتور وجود دارد که قضایا را پیچیده میکند: تولید در کارخانه ایالت میزوری که سازنده کنیون و کلرادو است از زمان تولید این پیکاپها به حداکثر رسیده است.
آیا بازار ایالات متحده میتواند ۱۳۰۰۰۰ دستگاه یا بیشتر رنجر را به صورت سالانه جذب کند؟ احتمالاً جواب مثبت است یا حداقل آنکه فورد میتواند تا زمانی که اقتصاد ایالات متحده قدرتمند باقی بماند تعداد زیادی از یان پیکاپ را به فروش برساند چرا که فاکتور بزرگی وجود دارد که به نفع رنجر است و آن هم چیزی نیست جز قدرت برند فورد و رنجر.
نامهای «فورد» و «رنجر» در میان خریداران پیکاپ قدرت زیادی دارد. پیکاپهای اندازه بزرگ سری F فورد دهههاست که رتبه اول فروش در آمریکا را به خود اختصاص دادهاند. پیکاپهای فورد میلیونهای طرفدار پر و پا قرص دارد که بسیاری از آنها سالهاست منتظر ورود رنجری جدید هستند.
دیگر خریداران نیز به همان دلیلی که مدلهایی مانند کلرادو و تاکوما موفق هستند جذب رنجر خواهد شد. این پیکاپها برای خریدارانی مناسباند که تصویر کلی پیکاپ و به خصوص پیکاپی که دارای تعداد توانایی خارج جادهای است را می پسندند. ولی از همه اینها گذشته چه کسی خودرویی به بزرگی F-150 را نخواهد خواست. بازار پیکاپها بازار داغی است و واضح است که فورد میخواهد با رنجر و به خصوص رنجر FX4 آفرود این بازار را از آن خود کند.
پیشبینی آنکه خودروهای جدید چه عملکردی در بازار خواهند داشت همیشه سخت است. مزایا و معایبی که در آغاز ورود یک خودرو به بازار ممکن است به چشم نیاید پس از بررسی متخصصان و استفاده مشتریها میتواند باعث کم شدن خریداران بالقوه شود.
بعلاوه، رقبای جدیدی نیز ممکن است پا به عرصه بگذارند و اکنون میدانیم که حداقل یک رقیب برای رنجر به بازار آمده است: کمپانی فیات کرایسلر اتومبیلز (Fiat Chrysler Automobiles) قصد دارد پیکاپ سایز متوسط خود را که بر اساس نسخه کاملاً جدید جیپ رنگلر (Jeep Wrangler) است روانه بازار کند.
ولی پیکاپ جدید فورد شاید انتخاب مطمئنتری از دیگر محصولات جدید باشد. فورد درک وسیعتری از سلیقه خریداران پیکاپ دارد و طرفداران زیادی را طی چند دهه جذب خود کرده که حقش نیز هست. فورد رنجر جدید در اولین نگاه همه گزینهها را تیک میزند. به نظر میرسد این بار نیز رنجر فروش خوبی داشته باشد و سود قابل توجهی را نصیب فورد کند.